joke81 Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 ik heb vanachter in de moestuin geen water ter plaatse , al het water dat ik nodig heb moet ik aan het huis (ongeveer een 40m ver) gaan halendeze zomer had ik enkele tuinslagen aan elkaar gedaan, om toch dicht bij de moestuin water te hebbenmaardit is duur (stadswater) en niet erg praktischnu had ik graag het regenwater van op de serre opgevangen in een soort van regenton, maar die liefst niet te veel plaats inneemt en liefst ook zo goedkoop mogelijkwie heeft tips? Quote
Jorg Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Een gewone regenton neemt niet zoveel plaats in. Die kunnen 200 liter water bevatten. De prijs in het tuincentrum weet ik niet, maar op het internet zijn ze niet zo heel duur. Misschien kun je op de Belgische marktplaats website kijken voor een aanbieding bij jou in de regio? Een groot (1000 liter) vat neem ongeveer 1m2 in beslag, maar dan heb je wel een mooie voorraad water. Die kosten op het internet ongeveer 35-50 euro. Quote
Veerkee Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 ik zou ook gewoon een normale regenton gebruiken, ookal is het maar weinig.je zult er altijd wat centjes mee besparen denk ik Quote
hansm Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Ik zou een grondwater put laten slaan, of als je sloot dichtbij hebt daaruit pompen. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Ideaal dat grondwater! Al is het wel erg koud, en veel planten 'schrikken' daarvan als het warm weer is. Regenwater is dan al meer op temperatuur. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Ik heb nog allemaal water in mijn regenton staan, zou ik dat beter even kunnen laten weglopen? Ik heb het al maanden niet meer gebruikt. Quote
Jorg Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Ik zou het water lekker laten staan, is niks mis mee zolang het niet voor consumptie is. Voor je het weet krijgen we weer een droge periode en kom je water te kort (of moet je kraanwater gebruiken) Je kan het water veilig gebruiken om de planten water te geven Quote
jos Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Rustig laten staan en vooral niet wegdoen, mits het water niet brak is.Als er veel bladeren en andere troep op de bodem van je regenton terecht zijn gekomen kan dit bij warm weer weleens gebeuren.Je ruikt dit dan meteen.In de winter kan er in principe niets met je regenwater gebeuren.Regenwater is in tijden van droogte kostbaar.Zeker als je het overal moet opvangen en met veel moeite naar je tuin moet brengen. Quote
jasmin Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 Ik heb wat koeienmest in een regenton gegooid... hoop dat het niet teveel gaat stinken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Wat doen jullie tegen de muggenlarvjes in deze tonnen?Wij hebben er drie staan, met deksels.Maar toch zie je zomers contant dat het water "leeft" .Als je de deksel plots open doet, schieten honderden zwarte muggenlarven ten spoedigste naar dieper water.Na een tijdje vliegen er natuurlijk ook veel muggen uit de ton , en dat is minder prettig. Nu worden ze veelal direct weggevangen door onze twee zwaluwfamilies die hun nestjes tegen ons nest hebben gebouwd.Maar prettig is anders als je in een wolk muggen staat. Ik heb er wel over nagedacht wat olie in de ton te doen.Spijsolie, geen motorolie Dit zou dan een laag vormen waar geen, of nauwlijks zuurstof doorkomt.Hierdoor behoren de larven te stikken. Maar dan heb je weer dat bij iedere haal water, je gieter/emmer onder de olie zit. Ook bedenk ik mij nu dat je ze met een speelgoed visnetje (jullie weten wel, zo´n ding op een bamboe stok) uit het water zou kunnen proberen te scheppen. Wie heeft er raad? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Ik vond nu net hierover een bijdrage op FANforum.http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=14803 Klinks allemaal leuk, een regenton volledig dicht te houden.Maar het water komt van de daken, en muggen leggen ook eitjes in de dakgoten.Er staat vaak nog wat water in deze goten.Deze eitjes worden met de volgende regenbui naar beneden gespoeld , zo de ton in.Je moet wel een enorm fijn filter hebben om deze eitjes weg te zeven.Deze filters zouden hier vrijwel dicht slibben door bijvoorbeeld, veren, mos en bladeren.Tevens hebben we geen kranen op de tonnen, dus moeten we geregeld de deksels er af halen Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
dennislp Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Deze filters zouden hier vrijwel dicht slibben door bijvoorbeeld, veren, mos en bladeren. Kan je denk niks anders aan doen dan regelmatig je dakgoten schoonmaken Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Dat wordt gezien de bomen om ons heen zeer regelmatig.Ook in de zomer verliezen ze veel bladeren, zeker wanneer het warm is. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorg Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 In de tonnen waar een deksel op zit heb ik zelden muggenlarven gezien, komt waarschijnlijk omdat de opening voor de toevoer maar 2cm in diameter is en er geen water in de dakgoot van de kas kan blijven staan. Daarnaast heb ik 1 ton waar geen deksel op zit, daar span ik een restje fleece overheen. Zolang de tijgermug nog niet actief is in Nederland vind ik het eigenlijk wel best, mede omdat de tonnen op het volkstuincomplex staan. Quote
hansm Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Ja ik heb leuke tip, ik gebruik grote emmers met water in de kas, met katoendraad om automatisch water te geven daar staat dus altijd water in, nu komen daar heel vlug muggelartven in.Toevallig zit in de sloot kleine visjes nu heb ik vorig jaar in elke emmer een visje gedaan, deze vreet ze keurig op en eind van seizoen waren de visjes stuk groter en dik en heb ik ze terug gezet in de sloot.Dit jaar ga ik zeker weer doen, de visjes vreten ook nog de alg op en de emmers water zien er heel schoon uit tijdens het seizoen Wel een heel klein visje natuurlijk nemen als je dat doet geen joekel ! Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Hans, dat lijkt mij een TOP oplossing. Wat een geweldige ecologische oplossing Zou je bij de opening van de kraan een gaasje ervoor kunnen maken zodat die vis niet daarin blijft steken. Heb je er nog weinig aan. Vraag ik me ondertussen even af, als je kas zo warm wordt, gaat de vis dan niet koken? Kan je altijd nog de vis op de BBQ leggen in de zomer Quote Good things come in small packages
Jorg Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Die hans toch, gaat ie weeral voor de tip van de week... Stekelbaarsjes zijn inderdaad gek op muggenlarven, alleen lijkt me ook dat het water erg warm wordt (en evt zuurstof gebrek). Om nog maar niet te spreken over de etische bezwaren, zo'n visje heel het seizoen alleen zonder vrouwtjes / mannetjes Quote
hansm Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Volgens mij waren het inderdaad stekelbaarsjes, en deze waren nog te jong Jorg voor vissensex, na het seizoen hebben ze nogde hele herfst tekeer kunnen gaan in de sloot Nee de emmers met water worden niet te warm, denk juist lekker voor ze soort tropische vakantie , in iedergeval zijn ze blakend van gezondheid terug gezet en heb ik juist de eerste gered omdat ik hem in mijn gieterwater op de tuin gegooid had en hij daar spartelde en ik vliegens vlug dat kleine ding opgepakt en in dichtbij zijnde water gegooid dat was toevallig een emmer in de kas en zo ontstond het idee omdat ik gelezen had dat voor malariamuggen ook vissen ingezet worden.Wel vulde ik elke x met sproeien van de tuin de emmers bij dus zeker 2-3x perweek kregen ze fris water, je moet ze natuurlijk niet in vies stinkwater gooien en goed voor ze zorgen anders mag het niet. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Tjemig Hans wat een tip! Een gewone goudvis kan dat vast ook wel Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Dus eigenlijk gewoon een klein vijvertje in de ton maken Giga slim Hans! En al zou je een visje kopen, is het als nog goedkoper dan filters etc denk.. mooi idee! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
hansm Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Tjemig Hans wat een tip! Een gewone goudvis kan dat vast ook wel Ja dat denk ik zeker ook of een guppie volgens mij houden alle vissen van waterbeestjes , mischien een dik boek schrijven tuinieren met vissen Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 En de poep van de vis is ook nog eens goed (in die verdunde mate) voor de planten!!! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Jij mag het hoofdstuk vissepoep schrijven. Quote Players only love you when they're playing.
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Dan wordt het hier toch nog een viskwekerij Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.