Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuin kalender

Paulus36

Recommended Posts

Hallo mede tuinders we hebben een moestuin op een complex van 10x15 meter me schoon vader zegt dat het zo kan zaaien dat je het hele jaar voor niks kan eten nu zijn we na een plan of kalender of heeft iemand een idee hoe we dat aan kunnen pakken

Ik hoor het graag van jullie

Paul

Op het web zijn vast zaaikalenders te vinden waarop staat welke groenten wanneer zaaien en vooral wanneer oogsten. Bij tuincentra zie je dat soort kalenders ook wel liggen. Ik zou dan eerst eens uitkiezen welke groenten en fruitsoorten je zou willen eten en daarmee een plan maken. Sommige groente en fruitsoorten hebben vroege en late soorten.

De specials kun je er dan nog apart bijzoeken.

Verder ontkom je niet aan een flinke vriezer een goede koele opslagruimte en flink wat wekken volgens mij als je het jaarrond gratis wilt eten. Je kan een heel eind in de richting komen ( in ieder geval voor groente en fruit - meel, brood, suiker, rijst en zo wordt lastiger)

Heeft je schoonvader ervaring en misschien een plan?

Het zal misschien wel kunnen met die oppervlakte maar je zal dan flink moeten conserveren zoals Nanda al aangeeft. Anders wordt het in sommige maanden wel heel eenzijdig denk ik. Op 150m2 zal je je ruimte wel optimaal moeten benutten als je helemaal geen groente meer wil kopen. Zaaikalenders kun je genoeg op internet vinden (typ maar eens in in goole) maar wat daarop staat kan afwijken van wat jij wilt planten en zaaien of je kan net een soort hebben die iets afwijkt van die tijden. DUsik denk da je het beste voor jezelf een plan kan maken en dat dan zo goed mogelijk bijstellen met de ervaring die je gaandeweg krijgt.

In veel moestuinboeken staan zaaikalenders vermeld. Daar kan je meestal goed mee vooruit. Het "hele jaar rond" gratis eten uit de tuin lijkt mij een beetje erg optimistisch. Dat er iedere dag iets uit je tuin op tafel zou kunnen staan, is wel mogelijk. Zeker als je de brandnetelstamppot ook meerekent.

Succes

Het kan wel. Het lukt mij ook aardig met een tuin van ruim 300 m2. Je hebt dan wel een diepvriezer nodig van 200 liter voor de voorjaarsmaanden als er niets meer(of nog niet) in je tuin staat. Je moet zorgen voor een grote variatie van groenten. Om in de zomer en herfst uit je tuin te eten is niet zo moeilijk. De truc is dat je bepaalde soorten verbouwt die jouw seizoen verlengen (en/of evt vervroegen). Verlengen lukt met pastinaken, prei, aardperen, boerenkool, schorseneren, spruitkool ed. Deze kunnen wel tot in februari op de tuin blijven staan. Verder kunnen bieten en wortelen ingekuild worden of in zand bewaard. Als er te weinig meer in de tuin staat, kun je de spullen uit de diepvries er bij gaan gebruiken.

Het lukt ons ieder jaar niet om de diepvries leeg te eten. Hij is bij ons al te groot.

Vervroegen kan met kassen, platte bakken etc.