Ga naar inhoud

Physalis peruviana - Ananaskers nog laten narijpen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In 2013 heb ik een zakje zaad van de - peruviana, de grote soort, besteld, gezaaid en zaailingen in 'koffiebekertjes' uitgedeeld op de MTFdag van dat jaar, ik weet het nog goed. :) Ik had er zelf wat buiten uitgeplant, ook een exemplaar in de kas.

In 2016 heb ik meegedaan aan de teeltwedstrijd van toen, dat ging om de kleinere soort, de - puebescens. Die heeft zich sindsdien steeds zelf uitgezaaid, hier een verlepte plant anno nu:

puebescens.jpg

Physalis puebescens

Physalis peruviana had iets grotere bessen, die ik smakelijker vond dan de puebescens. Werden mooi oranjegeel. De planten waren ook groter, maar in de kas kwam er meer blad, maar minder vruchten.

De puebescens die ik als enig soort nog in de tuin heb, bevalt dus niet. De besjes blijven kleiner maar worden bijna niet rijp, net als tijdens de wedstrijd van 2016. Deze wil ik graag kwijt, en er de peruviana voor terug. Ik denk niet dat iemand wil ruilen en dat ik de peruviana opnieuw moet bestellen. Of is er iemand die wat zaden van de peruviana aan me kwijt wil?

Ik ben altijd voorzichtig met het eten van groene bessen evenals hun familie de tomaat, als die nog groen is, en het groene van aardappel ook, omdat daar het ietwat giftige solanine in zou zitten.

Geplaatst:

Haal gewoon een potje physalis in de supermarkt of de groentenwinkel, dat zijn hier altijd de grote. Uit 1 besje de zaadjes zaaien en je zult vele plantjes hebben. Ik heb ze zo al enkele keren gezaaid, ik zaai ze samen voor met de tomaten zodat ze zeker rijp komen.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik probeer dit jaar een volwassen plant te laten overwinteren op zolder.  Verloopt tot op heden probleemloos (zuidraam, 12 tot 15 graden), maar ik verwacht wel over een paar weken luizen en spinten te gaan zien.  Iets wat ook mijn pepino's overkwam de vorige winter, ondanks dat die het meest van het tijd gewoon buiten stonden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...