henriette5 Posted November 8, 2012 Share Posted November 8, 2012 Ik wil een tunnelkas kopen voor in onze moestuin, nu zie ik her en der aanbiedingen bij welkoop (189,-) en in Nijkerk bij een zaak (139,-) allemaal van 2 m hoog, 2 m breed en 3 m lang. Wie heeft hier ervaring mee? En graag eentje die ook swinters kan blijven staan, en goed windvast is...ik hoor graag alle tips!! gr Henriette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Hallo, Ik denk dat die "Nijkerker" in de buurt komt van hetgeen je voor ogen hebt. Ik ben mij zelf ook aan het oriënteren om volgend jaar een polytunnel te kopen. Wat ik gevonden heb van commentaren van gebruikers is dat er verschillende kwaliteiten zijn. De enige die goed voldoet is de gegalvaniseerde versie waarbij de diameter van de buizen 2.5 mm is. Vaak moet je wel de boorgaten uitboren omdat deze niet altijd even goed uitgelijnd zijn. Er schijnt kwaliteitsverschil te zijn in de rits. De plastic rits schijnt het redelijk snel te begeven. Er is ook een versie te koop met een metalen rits en deze zou volgens de beweringen van de verkoper wel voldoen? Het frame zou zichsterk genoeg om de winter te doorstaan echter het zeil moet stormvast verankerd worden. Op een blog kwam ik de bijgevoegde foto's tegen. Duidelijk is te zien dat het zeil niet goed ingegraven is in de grond. Bij een stevige wind werd vervolgens de tunnel omvergeblazen. Ik heb deze tunnels op het internet gevonden bij eBay, partytentenshop.nl en tuinkassenwinkel.nl. Volgend jaar schaf ik er een aan. De tunnel ga ik stormvast maken door het buizen frame te monteren op vier met elkaar verbonden hardhouten balken (fundering). De ronde ijzeren buizen kun je vastzetten met schroeven en zadels (25mm). De fundering zelf zal ik in de grond verankeren door houten balkjes naast de fundering in de grond te slaan en deze vast te schroeven aan het hardhout.BonTon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 http://www.fivestarpolytunnels.co.uk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesie Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 leuk die tunnels maar na 2/3 jaar is het plastic kapot of weg gewaaid en met veel wind zelfs het frame krom. kijk eens op houtman.nl die zitten in boskoop mijn tunnel staat nu 10 jaar moet volgend jaar mijn plastic vernieuwen .ik was wel iets duurder uit maar geen ergenis van kapot of kromme tunnel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Hallo Keessie, Wat de keuze van jouw tunnel betreft ben ik het met je eens. Indien ik aan huis voldoende grond had dan zou ik overwegen om zo een semi-professionele tunnel aan te schaffen. Echter woon ik in de categorie "Vinex wijken", een volkstuin is dan ook mijn enige optie om te kunnen tuinieren. Een van de regels bij ons is dat een kas/tunnel een maximale oppervlakte mag hebben van 6 m2. Indien je daar van wil afwijken dan mag dat wel, maar moet je bij einde seizoen alles weer opruimen. Een folietunnel van 4mx2mx2m lijkt mij toch wel het minimum. Een tunnel met een buizenframe van 25 mm en op maat gemaakte cover is te koop voor ca. 150 Euro in Engeland incluis bezorgkosten, in Nederland is deze te koop voor 175 Euro via een webshop. Het voordeel van zo een tunnel is dat het afbreken eenvoudig is en makkelijk op te slaan is in de schuur. BonTon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henriette5 Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Bedankt voor jullie reacties! Ik had zelf ook al het vermoeden dat die tunnels in de grond verankerd moesten worden. Maar BonTon, hoe doe je dat precies met dat houten frame erlangs? Ik kan toch ook direct om die buizen een soort haringen de grond in slaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ik heb mijn tunnelkas gekocht bij de welkoop, diegene die jij geloof ik ook heb gezien.Het is een mooie, stevige en sterke kas! Ik heb er alleen nog maar plezier van gehad! Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 @keesie11 Mijn kas staat nu al een jaar en met een storm in de Herst bleef ie gewoon staan en het plastic is ook niet kapot!Die van de Welkoop is erg sterk zoals ik hem er heb staan! Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts