FAMjonkers Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Hallo Vanaf aankomende week kan ik een stukje op een tuincomplexin de buurt ingebruik nemen.Nu staat daar nog wat boerenkool,wat onbekende gewassen,eneen heleboel onkruid op.Nu wil ik het netjes maken voor aankomend jaar,en gaan spitten,maar kan ik het onkruid met loof en al (ong. 30cm gemiddeld )onderspitten,of moet ik dat er eerst eruit weghalen? groet Jonkers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 30 cm hoog, bedoel je? Als dat het geval is, zou ik toch proberen om het meeste onkruid weg te maaien of trekken, en de achtergebleven wortels en rommel onder te spitten. Welke grondsoort je hebt is daarbij belangrijk: een ingeklonken (klei bijvoorbeeld) en onkruidrijk perceel geeft wel eens hele vaste kluiten bij het spitten. Handig is om dat voor de winter te doen. De gespitte kluiten vriezen dan nog wel eens kapot. Bij zandgrond speelt dat probleem minder.Een optie is ook om de grond in de winter te bedekken met karton of worteldoek. Of je het onkruid verwijderd of niet: hou er wel rekening mee dat je volgend jaar veel onkruid terugkrijgt. Als het stukje een tijdje nauwelijks onderhouden is geweest, heeft het onkruid al veel tijd gehad om zaad in de toplaag te stoppen. En dat komt volgend jaar allemaal weer op... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FAMjonkers Posted November 12, 2012 Author Share Posted November 12, 2012 We zitten hier op zandgrond.En idd het staat 30 cm hoog.De bedoeling was 2 steken diep te spitten,maar ik vroeg mij af of ik het zo onder kan spitten.En volgend jaar zal ik er toch regelmatig zijn,en wat opkomt en hoeveel het is neem ik maar voor lief. grt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Bij zandgrond kan je tot het vroege voorjaar wel wachten met spitten. Als je nu een forse hoeveelheid onkruid onderspit, dan is het in het voorjaar nog niet erg verteerd. Als je diep spit, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar makkelijker, en beter voor de grondstructuur is om het onkruid te maaien/uittrekken en vervolgens op het land laten liggen als een mulchlaag. Dan blijft de grond eronder mooi bedekt, en dan kan je het in het voorjaar mooi diep onderspitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Ik zou proberen om het onkruid te maaien en op een hoop te gaan gooien. Als dat over een jaar gecomposteerd is kun je het onderspitten. In het voorjaar gewoon spitten (niet extra diep), maar wel eerst de kruidlaag(toplaag) afsteken en onderin de voor scheppen. Het eerste jaar zul je dan in ieder geval niet zoveel last van onkruid hebben. Het jaar daarop komt een deel wel weer boven, maar daar is weinig aan te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts