Antoine Geplaatst: 4 december 2012 Auteur Geplaatst: 4 december 2012 Is wél goed voor je conditie Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Erwin1964 Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Afgelopen weekeinde lag er weer een enorme composthoop bij ons voor op het tuincomplex. Het bestuur regelt dat met de gemeente. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van compost die zijn oorsprong heeft uit de groene bak, ik vind dergelijke compost te zuur waardoor vele groenten naar mijn idee minder goed groeien. Om dat te compenseren moet je dan weer met kalk aan de gang. Geeft mij maar ordinaire oude stalmest, als ik dat nodig heb kan ik daar voor een prikkie aankomen van de boer van wie het weiland is naast ons volkstuincomplex.Maar een maand terug heb ik frambozen geplant, en die willen juist een zure humusrijke grond. Dus twee kruiwagens bij mijn 6 planten gedaan, er ligt een laagje van een centimeter of 4 bij de planten en in een straal van pakweg 40 cm er omheen. Quote
Kamilla Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Zelf ben ik niet zo'n voorstander van compost die zijn oorsprong heeft uit de groene bak,..... Helemaal mee eens. Als je ziet wat er allemaal in die bak terecht komt dat je zelf nooit op je compost zou willen hebben. Quote
Antoine Geplaatst: 18 december 2012 Auteur Geplaatst: 18 december 2012 Zelf ben ik niet zo'n voorstander van compost die zijn oorsprong heeft uit de groene bak,..... Helemaal mee eens. Als je ziet wat er allemaal in die bak terecht komt dat je zelf nooit op je compost zou willen hebben. En daar groeien dan ook je groenten op... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Antoine Geplaatst: 18 december 2012 Auteur Geplaatst: 18 december 2012 Leuk verhaal: Jaren geleden was ik bij een kennis van ons, een boer in Kootwijkerbroek. Juist in de tijd dat er MKZ heerste daar. Natuurlijk zat hij met zijn mest, letterlijk 'zijn' mest. Vervolgens ging hij mest strooien op het land, gelijk de politie erbij:"He boer, wat ben je aan het doen? Je weet toch dat je geen mest mag strooien van je koeien"... Zegt hij "Is ook niet van m'n koeien, maar van mezelf!!! ". En daar kwamen volgend jaar zijn Sla en andere gewassen vanaf gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Kamilla Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 Inderdaad een leuk verhaal. Ik denk dat het een natuurlijk gegeven is om te griezelen van je eigen mest. Toen er nog geen toilet met doorspoeling bestond, werd de beerput opgehaald en over de landerijen uitgestrooid waar het voedsel voor de dieren kwam te staan. Terwijl de mest van de dieren op de bedden terecht kwam waar gewassen voor menselijke consumptie verbouwd werden. Ook in geval van bemesting is een ruime kringloop wenselijk. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.