Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Dag Allemaal.

Mijn naam is dus Cees en ik heb (bijna) een tuintje in het Bredase. (Eigenlijk nog niet opgeleverd, want nog niet schoon. Zal het vermoedelijk ook wel niet worden, dus beginnen we langzaam aan zelf).

komende vanuit de minituin (lees: palludarium) heb ik nu de overstap gemaakt naar de 'echte' tuin. Om te beginnen 125 m2. Ik vrees dat het een volle boel wordt, maar het leek me beter om klein te beginnen. Ik heb een opzetje voor een indeling gemaakt. (Een zaaischema moet nog volgen) maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Heb ik het een beetje goed gedaan? Logisch?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ceesindelingmoestuin42711353527942.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Dank.

Over de goudrenet: die stond er al, en een akker verderop staan er nog twee, dus dat zal wel loslopen.

Alleen het terugsnoeien wordt dramatisch. Is jarenlang niets aangedaan. Zou je dat in deze periode nog doen?

Cees

Geplaatst:

Het is het beste om te snoeien ,als het droog en zonnig weer, is,nov kan nog net. en welkom

Geplaatst:

Welkom

Geplaatst:

Je kunt nu nog snoeien als het droog is en niet vriest, of het heel vroeg in het voorjaar doen (Feb. / Maart). Niet te grof snoeien! Dan krijg je last van waterloten. Probeer de boom vooral open en luchtig te krijgen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

hoi Cees,

Ook ik ben nieuw hier, maar heb me nog niet voorgesteld. Bij deze dus

Wat een leuk schema heb je gepost! Ziet er nu al gezellig uit.

Wij hebben zelf een achtertuin van ongeveer 100m2 en een volkstuin van 160m2, dus jouw perceel ligt daar ergens in het midden. En dan denk ik dat je veel meer kwijt kunt dan je nu hebt getekend! Om je een indruk te geven: wij hebben afgelopen zomer met drie personen iedere dag sla uit de tuin gegeten (tien verschillende soorten), gekweekt in een vak van 2 bij 3 meter. Het is heel gemakkelijk om teelten elkaar te laten opvolgen, dus gespreid te zaaien en als iets op is, er weer iets nieuws zaaien.

Een andere tip is om vooral ook stokbonen te telen. Tweemaal vijf stokken tegenover elkaar op 2,5 x 1 m geeft plaats aan zeker 10 x 5 = 50 bonenplanten. Ook hier kun je gespreid zaaien, zodat je over een langere periode kunt eten. Sperciebonen, snijbonen, kievitsbonen, droogbonen... alles kan aan de stok als je de juiste soort kiest!

Succes ermee, Christa

Geplaatst:
  • Auteur

Hallo,

dat van die waterloten is geloof ik al een feit: er heeft niemand enige tijd naar dit lapje grond omgekeken, dus er zal wel wat werk verzet moeten worden. Christine: Goed om te horen dat ik meer kwijt kan. Ik ga nog even wat informatie opsnorren over dat opeenvolgend telen. Dus als ik bijvoorbeeld sla zet, en die is 'op', kan ik daarna weer veldsla, en daarna weer ijsbergsla, of iets anders, zetten. Bedoel je dat?

Ik ben niet zo'n bonen mens,dus denk niet dat dat er van gaat komen, maar we zullen zien. Bonenluis zou wel welkom zijn, die eten mijn gifkikkertjes heel graag, maar om daar nu een hele bonenkweek voor op te zetten....Zullen de buren blij mee zijn

Het schema heb ik gemaakt met illustrator. Ik merkte dat ik wel globale ideeën had, maar het niet of weinig kon visualiseren naar anderen toe. Vandaar.

Nu maar hopen dat het morgenmiddag toch mooi weer is, dan gaat de appelboom er echt aan geloven.

groet, Cees

Geplaatst:

Welkom Cees!!!

Groetjes uit de Betuwe

Geplaatst:

Ook van mij welkom hier op het forum!

Ik wens je hier, heel veel plezier!

Paul

Geplaatst:

Welkom Cees,

Denk bij je plan ook aan de wisselteelt (bijv de broccoli en paksoi), de hoeveelheid ruimte die de pompoenen innemen en de hoogte van de mais ten opzichte van de chiorei. Houdt er ook rekening mee dat enkele groenten niet het gehele jaar ruimte innemen. Veldsla bijvoorbeeld is vooral een najaarsgroente (bij mij meestal nateelt op de vrijgekomen bedjes). Ik zie ook nog mogelijkheden en ruimte voor vele andere groenten, om die ruimte overzichtelijk en planbaar te houden maak ik zelf bedjes aan van 1,20 m breed

Verder gewoon lekker proberen en daar van leren

Geplaatst:

Bienvenue Cees

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Welkom

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:
  • Auteur

Goh,

dacht ik. Wat is het hier rustig. Ja allicht, als je op de eerste pagina blijft hangen Kun je hier nergens een vinkje zetten zodat je bericht krijgt als er een bijdrage is? Dank iedereen voor de welkomstgevoelens en de tips. (Jorg).

Ja, het is inderdaad spelenderwijs leren. Ik kan nog niet zo heel veel doen, omdat de akker schoon opgeleverd moet worden, maar dit weekeinde dus de Goudrenet rigoreus gesnoeid. Blijkt het nou net een (ouderwetse) soort te zijn die niet gesnoeid hoeft te worden ;-(

Dan even specifiek : 'de hoogte van de mais tov de chiorei' Heb je het dan over schaduwwerking of zoiets? Moet helaas zeggen dat mijn landje waarschijnlijk erugh schaduwrijk wordt, omdat het is omzoomd door hoge bomen. Jorg, welke andere mogelijkheden en ruimte zag je nog voor andere groentes? Het is een lopend proces. Ben inmiddels ook zover dat ik besloten heb om boxdoorn (Goij) langs het poortje te leiden. Lekkere voedzame bessen! En achterin, in de buurt van de composthoop komen een stuk of dertig stammetjes met paddestoelen. (Kon ik toevallig krijgen voor een euro de stuk. Teminste. Moet nog plaatsvinden, maar kon het niet laten liggen).

Hoef in ieder geval geen veldsla te kopen denk ik: die staat overal aan de rand te verwilderen. Waarschijnlijk wordt het wat concreter als ik met een zaaischema ga proberen te maken. Wel leuk allemaal hoor!

Groetjes, Cees

Geplaatst:

Cees,

Vinkje: helemaal linksonderin onder "wie is online": klikken op Abonneer op dit onderwerp om je te abonneren op nieuw reacties in DIT topic. Je ontvangt dan een email melding als er een reactie is geplaatst.

"de hoogte van de mais tov de chiorei": ik heb het dan inderdaad over schaduw. Mais wordt erg hoog (wel afhankelijk van het ras) dus neemt misschien iets van het licht weg. Is iets wat een jaartje moestuinieren in jou eigen tuin/locatie in de praktijk uit moet wijzen.

Mogelijkheden tot andere groentes: Meer wat betreft de indeling, inspiratie voor groentes vindt je hier wel op het forum, zie bijvoorbeeld het oogsttopic in de huiskamer. De indeling is natuurlijk wel iets van persoonlijke smaak maar in de praktijk werkt het makkelijk als je bedjes van 1-1,20 meter aanhoudt met daartussen iets van een pad van 30 cm. Bij 7 meter zou je iets meer dan 4 bedjes van 120 cm naast elkaar kwijt kunnen. Je kan ook kiezen voor bedden in de volledige breedte. Maakt het een stuk overzichtelijker en je ziet meteen hoeveel bedjes ruimte je hebt. Als je dan de groenten een beetje groepeert naar wisselteelt zit je helemaal goed. Voorbeeldje:

plan-cees35231353954558.jpg

Veldsla woekert: weet je zeker dat het veldsla is en geen onkruid?

Geplaatst:
  • Auteur

Daar zijn weer! En heel erg blij met de voorgaande bijdrage. Van mezelf uit ben ik niet zo systematisch. Dus daar kan ik echt iets mee.

Ik ga er even goed over nadenken. Op zich wel slim om de bedjes in een lengterichting te zetten, dan lijkt de akker ook iets groter

Zal morgen eens een foto van de 'sla' maken. Misschien vergis ik me wel, maar het ziet er toch echt zo uit.

Als ik verder naar het schema kijk en dat relateer aan wisselteelt, bedoel je dan bijvoorbeeld dat de bedjes elk jaar een gewas opschuiven?

of kun je ook 'intern' dus bijvoorbeeld bij de bladgewassen van sla naar witlof gaan?

Bedankt alvast voor de reactie. Ik blijf leren. Zo ook vandaag toen het oudste lid (87, maar rijdt nog zes kuub aan kruiwagens uit, geweldig gewoon) mij 'op mijn donder' gaf. De goudrenet had niet gesnoeid gehoeven. Dat is nou net een soort waarbij het niet nodig is. 'En zeker niet zo rigoreus'.

En ik maar denken dat ik goed bezig was

By the way; waarom een voetpad van minimaal 60 cm? Is een stoeptegelbreedte niet genoeg?

Fijne avond, Cees

Geplaatst:

De meeste paden heb ik 1 stoeptegel breed. En er loopt dan een kruis van 2 paden van 2 tegels breed door het midden. Daar kan je rijden met een kruiwagen, of andere brede dingen. Op de smalle paden kan dat in het begin en einde van het seizoen ook. Maar zodra de planten in de vakken lekker gaan groeien, groeien ze al gauw 'in de weg'

Veldsla komt hier nu ook overal spontaan op, als er eenmaal een plant is gaan bloeien en uitzaaien heb je vanzelf steeds veldsla.

Geplaatst:
  • Auteur

Beetje later dan gepland, maar hier dan een foto van de 'veldsla' (inmiddels twijfel ik zelf ook wat)veldsla40361354526025.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi,

lijkt me sterk. Veel en veel te groot voor vergeetme nietjes....

Zal er volgende keer iets naastleggen voor de verhouding...

Geplaatst:
  • Auteur

Dag Jorg.

Dank voor de tip. En om de kennismaking maar even af te sluiten: ik heb een blog opgezet.

www.ceesvanhouten.nl/moestuin. We waren toch gek op foto's?

Groet, Cees

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic