Mette Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Vandaag heb ik een compostvat overgenomen. (zo'n taps toelopende ton, waar je aan de onderkant compost kunt uitscheppen).Nu wilde ik graag weten of er speciale tips zijn voor het gebruik hiervan. Maakt het uit hoe je dit vat gaat vullen (bijv met bestaande compost, laagjes GFT, etc)?Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.Mette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jes Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Mij werd aangeraden onderop wat grovere dingen te leggen, zoals takken etc. Dit vanwege de beluchting. Er is ook compostversneller te koop, om het proces wat op gang te helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 wat halfrijpe compost werkt ook goedduslaagje groen 15 cmlaagje bruin 15 cmhalfrijpe compost 1 cmetc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Je krijgt bij het vat een ijzeren stuk gereedschap met een driehoekige punt, waarmee je de inhoud van het vat regelmatig los kunt trekken om van zuurstof te voorzien, door het erin te steken, wat te draaien, husselen en weer terug te trekken. Heb je deze er niet bij, dan zou ik erachteraan gaan, het werkt echt goed. Het is misschien beter om niet in laagjes te werken, maar steeds alles te mengen en vochtig en luchtig te houden. Er moet wel wat grond bij als je louter gft toevoegt. Wat dierlijke mest erbij doet wonderen. Lange stukken afval in kleine stukjes knippen, geen dikke houten stokken en takken, geen blad en geen gemaaid gras, tenzij in heel kleine hoeveelheden. Het mooist zou zijn een tweede vat erbij te hebben. In het ene vat kun je een partij compost laten rijpen, terwijl je in het tweede vat het nieuwe materiaal deponeert. De compost in het eerste vat is dan na een tijd in één keer klaar, dat verspreid je over de tuin. Dan schep je de inhoud van het tweede vat over naar het lege vat en begint weer opnieuw. Als je compost onderuit je vat wilt scheppen moet je geduld hebben. Je moet wel weten wat je doet als je op die manier compost wilt gebruiken. Compoststarter is niet nodig als je wat rijpe compost toevoegt. Dit was de korte versie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Waar kan je een compostvat kopen? Ik heb al op de website van verschillende bouw en tuinmakrten gekeken maar die hebben geen producten en prijzen op hub websites staan (lekker handig) En hoeveel kost dit ongeveer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 De gemeente heeft ze een tijd met subsidie verkocht, netto prijs was 5 euro. Jaren geleden alweer is de subsidie opgeheven, daarna kostten ze 15 euro per stuk. Nu heeft de plaatselijke gemeente ze alle weggegeven, omdat er brand is geweest in de loods waar ze stonden. Bij tuincentra betaal je er veel meer voor, bouwmarkten idem. Ik zou het dichtstbijzijnde gemeentehuis benaderen, hetzij digitaal, hetzij telefonisch... succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 ... of marktplaats, genoeg compostvaten te vinden. Overigens zijn er talloze topics over compost maken, VAM vatten, bladcompost en waar je op moet letten. Probeer de zoekmachine op het forum te gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 ... of marktplaats, genoeg compostvaten te vinden. Overigens zijn er talloze topics over compost maken, VAM vatten, bladcompost en waar je op moet letten. Probeer de zoekmachine op het forum te gebruiken Dit heb ik ook gedaan maar nergens staat waar je nou zo'n vat kan kopen en hoeveel dit kost, ik heb namelijk een kleine achtertuin dus geen ruimte voor een stoere composthoop van pallets gemaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 www.marktplaats.nl zoek: compostbak Ik betaal niet meer als een tientje ervoor dus gewoon bieden en 1 van 10 is raak. Over het beluchten denk ik nu ineens ik heb bakken en hopen(pallets) compost.In mijn hopen heb ik in het midden pvc buizen met gaten en slinkt en rot als een tierelier.Ik denk dat ik die ook in mijn vaten gaat maken.Binnen de bak uiteraard zodat de deksel dicht kan.Zo blijft de kern ook goed belucht en hoef je niet zoveel te steken.En kun je vanuit binnen ook weer water bijvullen als het te droog is. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts