Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vroege tuinbonen en platte kas.


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

Ik heb tuinbonen besteld die ik in okt kon zaaien,heb ik gedaan.

Maar ze staan nu in een platte koude kas,met het gevolg dat ze nu heel hard groeien, dat had ik niet verwacht zo een snelle groei.en ze worden te groot voor de kas.

Nu is mijn vraag ze kunnen nog niet naar buiten hé je weet niet wat voor winter het nog wordt.

Weet iemand of ze wel wat vorst kunnen verdragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog is die platte kas van je Jeanne ? Tuinbonen kunnen best koude en zelfs aardig wat vorst verdragen maar om ze nu nog in de vollegrond over te zetten zou ik niet meer doen. Als de planten te groot worden, en jouw platte kas niet al te laag is , zou je de koppen kunnen afsnijden zodat de planten niet meer verder in de hoogte groeien maar wel straks nog kunnen gaan bloeien en peulen met bonen gaan vormen. Met een beetje 'redelijke' winter moet zoiets kunnen lukken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jeanne,

Ik heb ook mijn tuinbonen in oktober gezaaid, en door het warme weer staan ze bij mij nu ook ongeveer 50cm. Er zitten zelfs al bloemen in. Ik heb ze buiten staan in mijn moestuinbak. Volgens de verpakking kunnen ze tegen de vorst.

Nu zijn ze wel gestopt met groeien, ik hoop dat ze het overleven en in het voorjaar weer verder gaan groeien.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer aquadulce in de tuin gehad. Bij ons heeft het in die winter tot onder de 20 graden gevroren en daar waren ze niet bestand tegen. Die het nog overleefd hadden, hebben het vervolgens moeten afleggen door het dikke pak sneeuw wat er nog een keer overheen gevallen was. Niets van geoogst dus.

Het jaar erop heb ik eind januari onder een plastictunnel "gewone" tuinbonen gepoot. Ook deze kregen zo'n strenge vorstperiode over hun heen. Minder dan de helft is toen nog opgekomen en daarvan heb ik vroeger kunnen oogsten. Zeker twee weken eerder dan mijn medetuinders. Overigens pootte ik eerder al begin half maart de tuinbonen waarvan alles op kwam en ongeveer een vervroeging van een dikke week opleverde.

Het hangt dus erg van het weer af wat je krijgt, wil je er een goed resultaat mee behalen. Je weet nooit wat voor weer je nog krijgt. Overigens heb ik ook wel in de kas voorgezaaid en later buiten uitgeplant. Dat gaf hetzelfde resultaat als vroeg buiten poten. Veel extra werk dus (afharden planten) voor nauwelijks extra resultaat. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. Wellicht hebben anderen betere resultaten.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Ja jij ook, zit er ook aan te denken ze in de moesuinbak te zetten,maar ja je weet niet hoeveel vorst dat we nog krijgen hé,dat houdt me nog een tegen. maar we schieten al op,gaan januari alweer bijna in. zou zonde zijn als we de planten gaan verliezen toch.

 

@ jeanne: Had je ze nog buiten gezet, of nog in de koude kas? Ben benieuwd of ze het bij jouw wel hebben overleeft met die kou en al die sneeuw.

Bij mij waren de toppen nog goed maar de stelen veel geknakt en bruin.

Ik heb ze tot 5cm boven de grond afgeknipt. Misschien dat ze dan toch weer gaan groeien.

Voor de zekerheid heb ik binnen ook maar weer nieuwe bonen gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de eerste instantie dacht ik dat ze allemaal bevroren waren,toen waaide de pvc tunnel kapot,en moest er af,had er ook nog klimaat doek over liggen.

alles er af gehaald en wat bleek,op 2 na allemaal goed. nu staan ze in de moestuinbak,heb er overal een stok aan gezet,en tot nu toe doen ze het goed,maar hopelijk geen strenge vorst meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is wijsheid? Ik heb vroege tuinbonen in huis, maar weet nu eigenlijk niet goed hoe ik ze moet zaaien. Voorzaaien in potjes in de vensterbank op het zuiden (niet dat er zon is) en dan onder folie, òf kunnen ze in de volle grond in de koude kas, òf in potjes onder folie in de koude kas?

Ik vind het best lastig allemaal. Mijn handen jeuken, heb vreselijk zin in het voorjaar (wie niet), maar ik weet na 3 jaar nog steeds niet waarmee ik kan beginnen zonder dat het gedoemd is te mislukken....

Groetjes, Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Monique,

Als het goed is kunnen tuinbonen tegen de kou, maar niet tegen 2 weken lang onder nul en veel sneeuw, heb ik gemerkt

Als je ze nu binnen zaait en dan als ze ongeveer 10cm zijn, buiten zet, denk ik dat het wel gaat lukken. Er vanuit gaande dat we geen vorst periode meer krijgen.

 

Bij mij staan ze nu in de vensterbank met folie erover.

Een paar dagen voor ik ze buiten ga planten, zet ik ze wel eerste een paar dagen op een koudere plek in het huis. (berging)

Geen idee of dit echt werkt, maar anders lijkt de stap van 18 graden in huis naar 8 graden buiten me zo groot.

Succes.

groetjes Kris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in oktober twee soorten tuinbonen gewoon buiten gezaaid, verder zonder enige bescherming. Na de eerste vorstperiode in januari gisteren eens even de balans opgemaakt. Beide soorten hebben wel wat schade opgelopen maar ik was toch niet ontevreden. Naar schatting:

- 3 x wit: 80% overleving (wat beter dan ik van tevoren gedacht had)

- Aguadulce: 60% overleving (wat slechter dan ik van tevoren gedacht had)

 

Het is hier op zijn koudst een keer -12°C geweest in de nacht, maar toen lag er wel een laagje sneeuw op de tuinbonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...