Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van bepaalde soorten groenten (vb bonen) wel voldoende opbrengst voor een gans jaar maar dit op een maand tijd dus het grootste deel in diepvries en dan per portie er uit . vorig jaar er voor gezaaid en dan nog eens ter plaatsen vrij vroeg in het jaar maar de oogst overlapte groten deels . Dus ik denk dat het wel moet lukken als je vroeg in het jaar zaai en dan laat in het jaar nog eens .

Bij sla word wel om de 2 weken of zo gezaaid voor een constante oogst te hebben , door verschillende zaai periodes verschillende oogst periode .

Aan het zoeken op het net en zijn eigenlijk veel groenten die je hun oogst kan spreiden spreiden door te zaaien of door variant per seizoen zoals prei waar ik vermoed vroeger vooral 1 maal gezaaid en gepland werd per jaar.

Voor volgend jaar zou ik zoveel mogelijk groenten kleinere oogsten maar meerdere oogsten willen proberen . Maar waar plaats je deze dan ? Tot dit jaar niet echt een wisselteelt plan opgesteld maar zo uit de losse hand de verschillende gewassen niet op dezelfde plaats dan het jaren voordien . Dus dit zou ik voor volgend jaar op voorhand meer willen vastleggen . Al gelezen geen 2 oogsten van zelfde gewas na elkaar maar wat ik vermoed mogelijk zijn bij bepaalde groenten als je de jonge planten opkweekt in een apart zaaibed waar dit mogelijk moet zijn . Als je verschillende oogsten spreid in eenzelfde groentebed is het zo niet mogelijk meer oogsten te hebben per jaar per m². Als je bv sla i.p.v. 40 cm tussen de rijen maar 30 cm neemt maar afwisselt van grootte dus je plant de sla 60cm uit elkaar en later er nog eens als de eerste bijna volgroeid zijn kleinere tussen tegen dat de kleine groter worden zijn de grootte al geoogst . Zo kun je bepaalde groenten intensiever tijdens een jaar op 1 plaats kweken en meer jaren deze groenten niet meer opkomt .

Dus :

Welke groenten zaai je meerdere keren om oogst te spreiden (al dan niet andere soort)

Op kleinere oppervlakte meer oogst per jaar of grotere oppervlakte en minder jaren er tussen .

Geplaatst:

Sla kan tussen de planten die langer staan, langzamer opkomen en uiteindelijk groter groeien. Dan neemt je sla geen plek in en kan hij met de wisselteelt mee naar het volgende bed.

Voor bonen gebruik ik snijbonen. Die spreiden zelf hun oogst.

Ik denk dat vroeger de mensen juist de oogst gingen spreiden. Dan heb je half het voorjaar, heel de zomer, herfst en een deel van de winter verse groenten. Veel huidige groentesoorten zijn juist gekweekt om in een keer geoogst te kunnen worden omdat dat veel makkelijker is als je op grote schaal kweekt en verwerkt.

Edit: en je kan natuurlijk gelijk als je oogst een nieuw plantje (voorgekweekt) of zaadje zetten. Heel veel teelten duren niet zo lang.

Ik zelf doe aan combinatie samen met wisselteelt en dan kan dat prima.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

In het oogst seizoen vind ik het fijn van alles wat te oogsten en dan samen in de wok een grootte pan voor 2 dagen en dan de groenten voor de 2 de dag tomaten pure er bij wat extra kruiden en aangebakken gehakt en je hebt meteen spaghetti saus . Of in de zomer na de oogst de groenten als bonen ,broccoli bloemkool balanceren dan wortels courgetten sla klaar maken , bij middag maal een koude schotel en s ‘avonds ook wat groenten bij de boterham als het ware een smos maar dan met gewoon sneden brood i.p.v. een stuk stokbrood heerlijk en gezond bij warm weer .En het teveel aan gebalanceerde groenten kunnen in de diepvries ,ideaal voor een snel klaar maaltijd. Daarom meer proberen spreiden volgend jaar om de periode waar van alles te oogsten is te verlengen.

Snijbonen vind ikzelf minder voor in de wok en koude schotel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...