Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Grond verbeteren voor serre

Featured Replies

Geplaatst:

Op de plaats waar ik een serre (kas) wil gaan bouwen hebben dertig jaar lang allerhande struiken en bomen gestaan.

De grond is zandgrond maar een dertig cm diep zit er al versteend zand bij en ook wat groene klei, ziet er raar uit.

Op zich zit er in die grond bijna geen humus, juist het bovenste laagje van twee cm dik.

Ben dat nu aan het omspitten, niet diep want dan krijg ik nog slechtere grond boven, en tegelijk al de wortels uit graven.

Onder in elke voor gooi ik een laag compost en eens omgespit terug een laag er boven op. Compost krijg ik gratis op het containerpark, daar scheppen ze 1500 kg in eens op mijn aanhanger, al een geluk dat ik er niet ver mee moet rijden.

Dat wil ik dan gaan in frezen zodat het goed gemengd is, daarna verteerde koemest en wat verse paardenmest er op verdelen en terug in frezen.

Ik veronderstel dat bijna alle voedingsstoffen door de struiken opgegeten zijn en er nu dus een zeer arme grond ligt, alleen heb ik wel wat schrik om te zwaar te bemesten.

Waar ik nu ineens aan denk, zou ik de inhoud van de septische put er ook mogen over uitgieten??

Alle goede raad is zeer welkom

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Je zou er een heel klein beetje kali, bitterzout en beendermeel bij kunnen doen om mineralen aan te vullen (10% van de dosis op het pak). En verder gewoon beginnen met wat verschillende groenten om te kijken of ze gebreksziekten gaan vertonen.

Als je de pH kan meten zou ik dat ook even doen met een emmertje grond en water erbij, dan kan je eventueel wat kalk bijvoegen en daarna goed inwateren. Of een echt grondonderzoek laten doen natuurlijk, als je ongerust bent over de 'groene' ondergrond.

Ik zou er geen septic tank spul bij gooien tenzij het goed heet gecomposteerd is.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat groene spul, daar ben ik niet echt ongerust over hoor, dit was vroeger altijd landbouwgrond, alleen, kort na de oorlog, en denkelijk ervoor ook, waren hier een paar honderd meter vandaan de 'Staelputten' en daar werd de vuilkar in gedumpt.

Wij zitten hier boven op de eerste echte verhoging van de grond naar de Vlaamse Ardennen toe, 27m.

Vandaar die zandsteen als men iets dieper graaft, zou beter zeggen 'verstenend zand' want echt steen is het nog niet, hard, poreus en met een spade kapot te krijgen.

Zal eens een emmertje vullen en daarmee naar de meststoffenhandelaar gaan, die doet ook bodemonderzoek voor de boeren.

De septic tank zal ik er dan maar niet over uit kieperen, de afloop van de badkamer passeert daar ook door.

Patentkali heb ik nog staan en beendermeel ook.

Als ik de uitslag heb van de grond laat ik wel iets weten.

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren nog wat wortels van struiken weggevoerg naar containerpark, groenpark, en compost mee terug genomen.

Er was een andere chauffeur op de bulldozer en die schepte zijn bak helemaal vol om mijn aanhanger te laden.

Ik deed de man nog teken om niet alles te lossen maar hij zag het niet door de regen op zijn ruit.

Dus met drie m³ compost naar huis, al goed dat het niet te ver is want met ongeveer twee ton geladen was ik veel te zwaar.

Alles goed met een zeil afgedekt tegen de overvloedige regen en dus mag ik vandaag een dertigtal kruiwagens compost de tuin in voeren.

De Vlaco compost is licht basisch maar er zitten nog veel stukjes hout in en die ontrekken dan weer stikstof aan de grond om te verteren.

Het is altijd iets hé.

Geplaatst:

Enkele honderden kilometers verderop hebben we dezelfde wijze van afval omruilen voor compost, met dat verschil dat wij ook zelf onze compost moeten opscheppen. Maar het is gratis, goede compost en een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. Ook heel veel stokjes hier. De stokjes, ze verteren langzaam, gebruiken stikstof, maar geven er wel mooie humusrijke tuingrond voor terug. Er ontstaat een rijk bodemleven, eerst met schimmels en paddenstoelen, later worden de restanten door wormen de diepte ingetrokken, enz enz. Dat duurt dan wel even, maar een goede vruchtbare tuin aanleggen kost wat tijd. Voor kleinere bedden heb ik de compost weleens gezeefd, in een kratje met gaten in de bodem waar de meeste stokjes niet doorgaan, een paar scheppen erin en dan schudden maar. De mooie compost op het tuinbed en de stokjes gebruikte ik voor de paadjes. Nu kan ik me voorstellen dat dat teveel gevraagd is om met 30 kruiwagens vol te doen, dus ik zou het aan de natuur overlaten. Nu is deze pure compost wellicht wat minder geschikt om er wat te zaaien of te planten. Je zou dan bijvoorbeeld wat gedroogde koemest ter plekke kunnen toevoegen, dus alleen wat in een plantgat rondom de wortels.

Geplaatst:

images63451356259247.jpg

je kunt de compost ook tegen een schuin gezette bedspriraal gooien; kruiwagen eronder zetten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.