malouis Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 @ GemmaBlad 1 meter, stelen 10 cm doorsnede?? Die omschrijving doet me denken aan een Gunnera, maar dat is geen rabarber. Quote
Gemma Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Nee inderdaad, Gunnera ken ik wel.Dat is het niet. Ik had een foto moeten maken van de enorme stelen en blad. Nu zitten ze in de pan voor vanavond..Er waren 3 bladeren zo groot met zulke dikke stelen.Degene die er nu nog aan zitten zijn normaal formaat. Mochten die ook uitgroeien tot zulke gedrochten maak ik zeker een foto.En dan te bedenken dat ze niet eens bewust geplant zijn.Staan ook niet erg gunstig en hebben nog geen bemesting gezien. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
thea Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Nou dan heb je rababer die niet getut hoeft te worden. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Eise Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Juist de rababer variëteit 'Victoria' gezaaid.De verpakking zei: dieprode stelen, het internet zegt lichtgroen op sommige plaatsen en rood op andere.Iemand die deze variëteit heeft en kan zeggen of het nu een rode of groene is? (Ik heb al 3 eerder groene variëteiten en wou nu echt eens een rode hebben) Ik heb 2 jaar geleden ook de Victioria gezaaid, kwam veel beter op dan ik dacht. De rode kleur vind ik tegenvallen, ze hebben en soort rode zweem maar bijvoorbeeld mijn Frambozenrood (van de Bloemenmarkt in Amsterdam) en een naamloze van de Intratuin zijn véél roder. Ook vind ik dat ze nogal snel gaan bloeien. Dat kan liggen aan het feit dat mijn tuin vrij droog is (las ergens dat droogte bloei bevorderd bij rabarber). Heb nu een heel bed staan en ben steeds degenen die het eerst gaan bloeien eruit aan het halen, nog een stuk of 8 over die pas laat gaan bloeien. De rabarber van de Intratuin is van alle soorten die ik heb de grootste, bladstengels van 50 à 60 cm, pollen van ongeveer 1m diameter. De frambozenrood is een stuk kleiner, die pollen hebben maar een diameter van een cm of 60 en veel dunnere stelen. De smaak van de Frambozenrood is verreweg de beste, dan de naamloze en de Victoria ongeveer op gelijke hoogte Quote
Eise Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Red champagne is in het eerste jaar verdwenen, die stond naast Frambozenrood. De productie van de naamloze van de Intratuin is enorm, van twee planten kan ik in een keer een kilo of 4 plukken. De victoria levert ook redelijk veel op en de Frambozenrood is echt om een paar keer als toetje te gebruiken, 2 planten leveren per keer zo'n 1,5 kilo. Quote
Pietl Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Bedankt voor het antwoord, best eens op zoek gaan naar een plantje dan.Lokale tuincentrum verkoopt enkel 'rabarber', geen variëteit vermelding of dergelijke. Quote
Eise Geplaatst: 9 mei 2014 Geplaatst: 9 mei 2014 De anonieme van de Intratuin die ik heb is eigenlijk best heel erg goed. Bloeit niet, redelijk rood en heel erg productief. Bedacht me later dat het feit dat ik de Victoria kon zaaien was omdat blijkbaar de ouderplanten hadden gebloeid en zaad hadden gezet en dat de nakomelingen dat dus ook doen! Beste optie als dat kan is een stuk van een tuinder in de buurt te vragen van een soort die het daar goed doet en weinig bloeit. Quote
Jos Dreemans Geplaatst: 3 oktober 2018 Geplaatst: 3 oktober 2018 Ik heb ook de traditionele 'red champagne' of 'frambozenrood' en die werken prima. Las het op: https://kweken.net/rabarber/, een handige pagina voor het kweken van je rabarber Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.