Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

Hallo iedereen,

Pas vandaag aangelogd bij moestuin forum.

Vooreerst beste wensen en fijne momenten in jullie tuin

Goed,

Mij even voorstellen: mijn naam is Dirk (Belgie, Temse) en ben reeds bijna mijn hele leven aan het tuinieren

Hobby's: fotografie en lekker koken

Vandaag heb ik voor het eerst mijn paddenstoelen-broed ontvangen voor het opkweken ervan namelijk Shiikake (deuvels) en blauwplaat stropharia 1liter houtmeel

Namelijk over de laatste (stropharia) zou ik willen vragen, aan hen die reeds ervaring hebben, hun ervaring te delen, ook voor andere soorten indien mogelijk.

Moet ik starten op stro of houtmeel? Welke grond om nadien af te dekken (potgrond, gewone aarde of iets anders)?

Weet dat het veel vragen ineens zijn

vgr

Dirk

• 8 months later...
Namelijk over de laatste (stropharia) zou ik willen vragen, aan hen die reeds ervaring hebben, hun ervaring te delen, ook voor andere soorten indien mogelijk. Moet ik starten op stro of houtmeel? Welke grond om nadien af te dekken (potgrond, gewone aarde of iets anders)?

Stro of houtmeel maakt niet zo veel verschil om te gebruiken. De paddenstoel is in Nederland ook wel bekend als de Bietenputzwam.

De naam dankt deze dus aan het feit dat de zwam groeit op vergeten bietenputten en zou je dus ook planten resten welke je anders op de composthoop zou gooien gebruiken.(doe ik zelf ook). De deklaag mag er pas op als je substraat(stro/houtmeel) volledig is doorgroeit. Bij de Stropharia je grond niet stomen(ook ongestoomd kopen) e.d. daar deze zwam het bodemleven van de (pot)grond nodig heeft voor een goede doorgroeiing.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl