estherbes Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Afgelopen jaar heb ik in de volkstuin paardenmest onder gewerkt voordat ik het nieuwe seizoen begon. Een buurman wees me erop dat ik dat beter niet had kunnen doen, in de desbetreffende mest zat hardnekkige brandnetel (of in ieder geval was al eerder gebleken dat er brandnetel uit kwam). Resultaat: op stukken waar niets stond ongelofelijk veel brandnetel. Naast de brandnetel hebben we superveel Gele Amerikaan gehad (knopkruid), ook al zo'n pestkruid. Om hier iets aan te doen hebben we veel met de zeis gewerkt en uiteindelijk ook gespoten. Als je 40 uur werkt en daarnaast nog een grote lap grond hebt krijg je het helaas niet bijgebeend met schoffelen...De rotzooi die nu achter blijft, incl het eventuele overgebleven knopkruid en dode brandnetels die door vorst dood zijn gegaan, mag dat op de composthoop, ivm zaad dat komend seizoen wellicht kan gaan kiemen? Klopt deze theorie van het kiemen? En is het wel verstandig om in het voorjaar de grond te ploegen, werk je dan niet het zaad van deze twee gewoon weer onder de grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Als de composthoop heet genoeg wordt om de zaden onschadelijk te maken dan kan het onkruid met zaden op de composthoop. Maar het is vaak lastig om die hoge temperaturen te bereiken, dus als je denkt dat de plantjes in het zaad staan kan je ze het best in de groene bak gooien. De meeste zaden bevinden zich in de eerste cm’s van de grond. Met spitten/ploegen werk je deze toplaag onder waardoor de zaden in kiemrust gaan (ze blijven wel enkele jaren kiemkrachtig). Je werkt dus inderdaad de zaden mee in de grond, maar schakelt ze daar wel -al dan niet tijdelijk- mee uit. Met spitten/ploegen haal je natuurlijk wel eerder ondergewerkte grond naar boven, en daarmee ook onkruidzaden. Als die weer in contact komen met temperatuurschommelingen, licht en lucht ontkiemen ze. Vaak zie je bijvoorbeeld bij mensen die gefreesd hebben vrij snel een groen tapijt verschijnen van onkruidkiemplantjes. In jou geval zou ik na zo'n probleemjaar met veel onkruid toch de zaden onderspitten. Bijhouden is met onkruid echt de truc. Door elke week enkele uurtjes te schoffelen schoffelen geef je de jonge kiemplantjes geen kans om te ontwikkelen en in het zaad te schieten. Een andere tip is om het zaaibedje twee weken van te voren zaai klaar te maken. De onkruidzaden kiemen dan, doordat ze naar boven zijn gehaald door de grondbewerking, waardoor ze met gemak weg te schoffelen zijn. Andere opties zijn het aanbrengen van mulch, gebruik maken van een onkruidbrander of werken met anti-worteldoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Ok uitgebreid antwoord, dankjewel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 aanvullinkje: wij composteren de paardenmest eerst, die wordt dan makkelijk 70 graden, nooit onkruid gehadde oliehoudende zaden van knopkruid blijven erg lang kiemkrachtig, dat plukken/wieden we dus voor de bloei wel weg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 In goede paardenmest zit niks anders dan gras en dus graszaden.Een normale veehouder houdt zijn hooi zuiver van alle andere planten dan gras. Jij hebt dus mest gehad van een stalhouder die tweederangs hooi aan zijn paarden voert. In dat soort mest zit dus inderdaad zaden van muur sintjanskruid en weet ik niet wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oro Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 brandnetel is een heel goeie toevoeging voor de compost ,net zoals smeerwortel . Spuiten kan je doen tot je erbij neervalt , grond niet bloot laten liggen maar altijd bedekken met hakselhout (geen boomschors) of stro , ik zeg wel bedekken en niet ondergraven want dan zal je niks kunnen laten groeien omdat het verwerken van het stro of hakselhout stikstof uit de grond ontrekt die je planten nodig hebben . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 In goede paardenmest zit niks anders dan gras en dus graszaden.Een normale veehouder houdt zijn hooi zuiver van alle andere planten dan gras. Jij hebt dus mest gehad van een stalhouder die tweederangs hooi aan zijn paarden voert. In dat soort mest zit dus inderdaad zaden van muur sintjanskruid en weet ik niet wat. Ja inderdaad, we hoorden dus later dat we die mest niet hadden moeten gebruiken...maar het was te laat. Better luck komend seizoen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oro Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Dus hooi moet enkel gras bevatten ? Goed hooi bevat een diversiteit aan grassen en kruiden, bestaat uit een beperkte hoeveelheid klavers !! http://www.levendehave.nl/nieuws/website-aanbod-en-vraag-van-goed-paardenhooi . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Deze stelling kwam bij mij gisteren ook op. De natuur maakt ook geen scheiding tussen wat er groeit en bloeit. Veelzijdigheid is juist heilzaam voor dieren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 wat andere hun paarden geven moeten ze zelf weten natuurlijk maar elke akkerbouwer die goed met zijn product bezig is en dit wilt verkopen voor een goede prijs zal het uit zijn hoofd halen om diverse onkruiden in zijn gras/ hooi te laten staan.Een paard koe etc kunnen in de wei selecteren wat ze willen eten. Ze eten dan geen giftige planten, tenzij het gras van slechte kwaliteit is. Echter hooi is gedroogd gras als daar ook gedroogde planten in zitten die giftig zijn voor paarden herkennen ze dat helaas niet meer. Ik ken helaas meerdere paarden die ziek zijn geworden van slecht hooi waar diverse andere planten in zaten die giftig zijn. Het artikel van levende have leg ik gerust naast me neer het is weer echt een bio verhaal. Mocht het stuk van de LTO ofzo komen dan zou ik er meer waarde aan hechten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oro Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 ik ben wel benieuwd naar de reden waarom je zo een aversie tegen biologisch tuinieren hebt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Zoals ik het lees heeft Zeeuw het hier over de betrouwbaarheid van de bron. Een aversie tegen biologisch tuinieren haal ik er niet uit. Laten we we van dit topic dan ook geen discussie biologisch VS traditioneel tuinieren maken maar terug gaan naar: de vraag van de topicstarter of de samenstelling van hooi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oro Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Je hebt misschien gelijk Jorg , ik laat het er bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Mag toch hopen dat er bij de paarden in de wei niet alleen gras groeit, maar ook andere planten! Das een stuk gezonder voor de paarden. Als er schadelijke planten in de wei staan moeten die er wel uitgehaald worden. Bij ons staan die er ook niet, het hooi ervan is perfect. Komt ook geen kunstmest aan te pas. Alleen gras in de wei is niet gezond, zeker niet door het hoge fructosegehalte dan in de wei in de zomer met name. Eenzijdig is niet het beste. Sorry, beetje off topic, maar moest even reageren. Maar inderdaad wil ik ook paardenmest van de eigen paarden gebruiken, eerst dus toch maar wachten tot het gecomposteerd is het beste? Dan kan het toch ook tussen de opkomende groenten worden gestrooid? Ik wilde eigenlijk nu (als de vorst weer weg is ) "verse" mest op de tuin aanbrengen. Maar nu twijfel ik een beetje als ik dit verhaal van de TS hier lees. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oro Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ivm dat gras ,het gras zal op de plaats waar klavers staan veel harder groeien , dus dat komt ook de hooiproduktie ten goede . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts