ExTTreme Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 De afgelopen jaren begonnen met het telen van groentes in de tuin, maar we zouden er nu ook wat fruit bij willen hebben. De tuin is niet enorm groot, maar we kunnen langs de schutting en stuk vrijmaken van 50-60 cm breed en een meter of 7. Echt grote bomen wil ik er ook niet in hebben, dat neemt teveel zon weg van mijn kas waardoor de rest weer minder groeit. Wat zijn de opties in struikvorm en is dat aan te raden? Of kan ik beter voor bv een laagstammige lei-peer ofzo gaan? We proppen het liefst zoveel mogelijk in de beschikbare ruimte, dus tips zijn welkom Quote
CorvK Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Ik zou op zo'n smalle strook niet voor struik vormen gaan, zou het zoeken in lei-vormen. Keuze zat, alleen wat duurder dan struikvorm tenzij je zelf de kunst meester bent om de eerste aanzet van een leivorm te maken (kunt beter leivorm kopen ). Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
sugar Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 7 m Dan zou ik voorstellen om een haagje te maken met kleinfruit (dan heb je ook geen last van schaduw) Daarin kan je dan zetten Kruisbes (snoeren mogen op 40-50 cm van mekaar geplant worden) Aalbes (snoeren kunnen op 40-50 cm van mekaar geplant worden) Druif (1 m per druivelaar voorzien) Blauwbes (1 m per plant) Een stukje fambozenhaag Zwarte bes : struikvorm neemt ongeveer 1m in beslag als je gericht snoeit Een Taybes of Japanese wijnbes : allebei planten die groeien als een braam maar véél lekkerder fruit opleveren Je moet dan wel investeren : twee palen zetten en er enkele draden in opspannen... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Frank Houweling Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Kiwibes! Niet te vergeten kiwibes!Je kunt het ook doen zoals in mijn tuin:om-en-om een rek van drie meter breed en twee meter hoog met klimmend fruit (frambozen, bramen, kiwibessen, druiven) en een laagstam fruitboom. Zo heb je ook leuk "variatie". Als je het wilt kan ik een foto voor je online zetten. Hier heb je foto's van toen het net aangelegd was:blog/Frank+Houweling/ Groetjes, Frank Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Kamilla Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 (aangepast) Wij hebben een vergelijkbare situatie zij het dat onze stroken samen 10 meter zijn. Er staat een pruimenleiboom en verder een rij Japanse wijnbessen. Succes met het fruit. --------------------------taalfout gecorrigeerd 6 januari 2013 aangepast door Gast Quote
Nepomuk1983 Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Ik heb ook in mijn zijtuin die vrij smal is fruitleiboompjes gezet. Veerschillende soorten appels. Ze staan er nog maar sinds Oktober/november dus moet nog zien of ze goed aanslaan, maar bespaard ernorm in de ruimte. Quote
ExTTreme Geplaatst: 6 januari 2013 Auteur Geplaatst: 6 januari 2013 Bedankt allemaal voor de tips! Ik zag ergens ook lei-struiken. Iemand daar ervaring mee toevallig? Ze zijn nog wat minder hoog dan namelijk als een boompje. Hoeft niet perse boven de schutting uit te komen voor ons. Quote
dennislp Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Bramen? Frambozen? Valt bij goede planten veel van te oogsten Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Goedboerenindestad Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Ik heb dezelfde situatie en niet zoveel ervaring met (geleide) fruitbomen. Kun je deze fruitbomen tot 2.5 / 3 meter houden? wat is de opbrengst? Nog advies waar ik voor moet gaan? O'ja het stukje is half schaduw Ik hoor het graag! Quote Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
eva1986 Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Ik zou gaan voor struiken. Een boom ook in leivorm is wel erg krap... Er zijn al heel wat voorbeelden genoemd Ook aardbeien zijn natuurlijk een fantastisch fruit! Met veel struiken kun je wel de hoogte in, dat geeft je weer meer opbrengst! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.