Mar Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Om meer vlinders en bijen en andere insecten in mijn tuin te krijgen, wil ik graag wat bloemen. Maar welke kan ik daarvoor het beste zaaien?Wil zoveel mogelijk nuttige insecten lokken. En welke kruiden of groentes zijn hiervoor geschikt? Dan kan ik ze zowel voor de insecten als om te eten gebruiken. Twee vliegen in 1 klap, altijd beter Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 oregano en lavendel Quote
Kamilla Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 BRANDNETELS De bloemen daarvan trekken diverse soorten vlinders aan. Quote
Claudia69 Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Brandnetels zijn waardplanten voor veel vlinders. Op venkel waar ik niet naar omkijk, komen vaak koninginnepages af. Oregano trekt veel bijen en vlinders, facelia ook. Quote
Infinite Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Vlinders zijn ontzettend mooi, maar ik zou ze niet willen lokken in de moestuin. Je krijgt er vaak de rupsen cadeau bij. Tenzij je het niet erg vind dat er wat plantjes sneuvelen. Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Jorg Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Misschien heb je ook wat aan dit oude topic: https://www.moestuinforum.nl/bloemen-zaaien-voor-bijen-t1050.html Van de Britisch Beekeepers associaion heb ik onlangs de volgende zadenmix ontvangen bij het blad grow you own: Birdsfoot trefiol, wild red clover, red campion, scentless mayweed, oxeye daisy, wild carrot, selfheal, wild marjoram, yarrow, field scabious. Quote
Nepomuk1983 Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Vlinderstruiken doen het ook goed Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 Schermbloemige zoals wilde peen, duizendblad, kervel enz. trekken met hun bloei veel bestuivende insecten. Op mijn Verbena Bonariensis komen altijd koninginnenpages af Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mar Geplaatst: 14 januari 2013 Auteur Geplaatst: 14 januari 2013 Hmmm, geen vlinders dan? Of zijn er ook minder schadelijke rupsen? Als er suggesties zijn over wat rupsen liever dan groente eten, zou ik dat ook wel willen weten. Tuin is groot genoeg om ook niet eetbare planten te kunnen houden, die mogen de rupsen dan wat mij betreft ook opeten, als ze maar niet liever de andere eetbare planten opeten. Mijn zoontjes willen graag een insectenhotel en het is leuk als er ook vlinders inzitten. Maar goed, er zijn natuurlijk ook nog andere tuinders en die wil ik niet met een insectenplaag opzadelen. Afgelopen jaar ook kikkers in de moestuin gehad, volgens mij eten die ook weer schadelijke insecten? Hoe trek ik die aan? Dank voor de suggesties tot zover. Quote
Kamilla Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 Ik weet niet of er planten zijn die door het koolwitje gemeden worden en door andere vlinders geliefd zijn. Rupsen in grotere hoeveelheden lijken mij altijd een bedreiging voor je gewassen. Als het koolwitje een kloddertje eitjes in een koolplant dumpt, kan je er op rekenen dat de plant in een aantal dagen kaalgevreten is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 Dat is zo, maar het koolwitje komt ook als je geen bloemen hebt!De OI kers trekt bij mij vlinders aan en wordt door rupsen aangegeten. Ik heb gemakkelijk praten want ik heb een grote tuin. Mijn tuin hangt vol met nestkastjes en ik heb in het voorjaar veel rupsen zoekende ouder-vogeltjes die hun jongen ook voeren met rupsen en insecten uit mijn groentes en fruitbomen. Om kikkers en padden te lokken heb ik een bad ingegraven.Rupsen beschouw ik al heel lang niet meer las een plaag, maar ik dek wel mijn koolplanten af met insectengaas.In de wortels heb ik soms rupsen van de koninginnenpage, maar ik heb er volgens mij nog nooit een wortel minder om gegeten. Langs de rand van de tuin staan op meerdere plekken brandnetels die veel vlinders trekken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mar Geplaatst: 23 januari 2013 Auteur Geplaatst: 23 januari 2013 Geweldig als je een grote tuin hebt! Ik vind een paar schadelijke beestjes niet zo erg, maar heb natuurlijk ook mede moestuinders. Wel doe ik ook netten over de koolplanten en heb in principe ook voldoende ruimte dat een beetje schade niet erg is. En ik haal de slakken, rupsen en eitjes wel weg, die zet ik veel verderop weer uit.Maar al die insecten vind ik ook wel weer erg leuk, zeker als ze in de insectenhotels en zo gaan zitten. Voor de padden kan ik inderdaad ook wel een geschikt plekje maken. De kinderen vinden het geweldig denk ik. Ik heb niet alleen een moestuin om uit te eten, maar ook om van te genieten. Voor ons gezin is de tuin meer dan groot genoeg, dus een paar beestjes kunnen dan wel, ze zijn welkom. Quote
hansi Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 Beste lui, Hier volgt een kleine opsomming van vlinderlokkende bloemen/planten: Buddleja alternifolia en var.Buddleja davidii en var.Lavandula angustifolia en var.Lavandula stoechas.Heptacodium miconoides.Aster x frikartii en var.Aster novae-angliae en var.Aster dumosus en var.Knautia macedonica.Knautia arvensis.Monarda didyma en var.Mentha longifolia en var.Mentha x piperita.Mentha pulegium.Mentha requienii.Hyssopus officinalis en var.Hyssopus officinalis ssp.aristatus.Hyssopus seravschanicus.Teklia speciosa.Echinops bannaticus en var.Echinops exaltatus.Echinops ritro en var.Echinops sphaerocephalus.Liatris Pycnostachya en var.Liatris spicata en var.Limonium latifolium en var.Eupatorium maculatum en var.Eupatorium rugosum en var.Origanum laevigatum en var.Origanum vulgare en var.Thymus vulgaris.Thymus x citriodorus.Thymus serpyllum en var.Sedum en var.Lysimachia clethroides en var.Cimicifuga simplex en var.Cimicifuga ramosa en var.Echinacea purpurea en var.Echinacea angustifolia.Echinacea pallida.Heliopsis helianthoides en var.Verbena bonariensis Er zijn nog meer vlinderlokkende bloemen/planten,maar dit zijn er teveel om hier op te noemen.Buiten deze groep bloemen/planten heb je ook een grote groep waardplanten(waarop de rupsen leven). m.v.g.Hans Quote
Mar Geplaatst: 1 februari 2013 Auteur Geplaatst: 1 februari 2013 Dank voor de lijst. Zie dat de kruiden die ik heb zeer geschikt zijn. Quote
sugar Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 De allerbeste vlinderlokker staat helemaal onderaan het lijstje, Verbena bonariensis. De plant bloeit ook onwaarschijnlijk lang. Ik zou je ook willen vragen even na te denken vooraleer je Buddleja in je tuin plant. De plant is ondertussen opgenomen op de bewakinglijslijst van invasieve exoten. Dat betekent dat de soort nog geen probleem stelt, maar het wel een probleem zou kunnen worden. Zelf moet ik ieder jaar tientallen zaailingen (afkomstig van buren) wieden... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
hansi Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 De Buddleja davidii (Franch) staat inderdaad op deze lijst maar vormt op dit moment nog geen gevaar omdat de meeste natuurgebieden in nederland niet bestaan uit droge,rotsachtige grond,alleen in de Ardennen en in het mergelland(limburg)komt deze plant meer voor. m.v.g.Hans Quote
harmony Geplaatst: 8 februari 2013 Geplaatst: 8 februari 2013 Wikipedia:Invasieve soort is een biologische term waarmee een soort wordt aangeduid die zich buiten zijn natuurlijke verspreidingsgebied heeft gevestigd. De praktijkgerichte definitie van het Nederlandse Coördinerend Orgaan Invasieve Exoten (COIE) geeft een verschil aan met het begrip exoot:Invasieve exoten zijn dieren, planten en micro-organismen die door menselijk handelen in een nieuw gebied terechtkomen (zoals Nederland) en die door vestiging en verspreiding schade kunnen veroorzaken[1]. Daarbij worden exoten ook wel uitheemse soorten genoemd. Invasieve soorten hebben zich weten te verspreiden door toedoen van menselijk handelen.[2]Het Nederlandse Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit omschrijft invasieve exoten als volgt:Het merendeel van deze exoten vormt geen probleem. Maar in een aantal gevallen ontwikkelen de populaties van deze planten of dieren zich explosief. Deze zogenaamde invasieve exoten kunnen schadelijk zijn voor de natuur. Ze kunnen inheemse soorten wegconcurreren, opeten, infecteren of zich ermee vermengen en ecosystemen veranderen. Exoten vormen op deze manier wereldwijd een bedreiging voor de biodiversiteit. Daarnaast zijn er invasieve exoten die gezondheidsproblemen bij mensen of economische schade kunnen veroorzaken. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de buddleja zich explosief vermeerderd. Toen ik hier kwam wonen, heb ik 3 oudere vlinderstruiken geplant en tot nu toe maar 1 zaailing teruggevonden.Ik vind ze zeer de moeite waard omdat ze zoveel vlinders aantrekken. Quote
Eva Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 doe mij maar een paar vlinderstruiken! ik heb nog nooit een zaailing aangetroffen...misschien wied ik teveel? ik heb zelf de japanse duizendknoop. een kadootje van de vorige bewoners. die is pas echt lastig!en de grote berenklauw dan? de zaden ervan worden nog steeds verkocht!? Quote
sugar Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Ik ken meerdere sites die helemaal overwoekerd zijn door de vlinderstruik. Zo'n plant is niet per definitie overal invasief, maar vormt lokaal een groot probleem. En dat vlinders lokken,je hebt daar écht geen vlinderstruik voor nodig. Als je er dan toch één wil, koop je dan Buddleja Argus (White of Velvet). Dat zijn twee recent geïntroduceerde vlinderstruiken, en niet-fertiele kruisingen tussen Buddleja davidii en Buddleja lindleyana. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.