cherelles Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 Hallo, Ik zou graag een 'moestuintje' beginnen op mijn balkon.Mijn idee is om groeten en fruit in bloempotten/-bakken te houden zodat ik ze evt. kan verplaatsen in de zomer.De gewassen die ik graag wil verbouwen zijn: Groenten: - ronde courgette- snijbonen- rode bieten- pompoen?- rabarber- paprika Fruit:- aalbessen- kruisbessen- aardbeien(hiervan haal ik gewoon een plantje op de markt en die zet ik over in een pot) Nu wil ik graag een aantal dingen weten voordat ik hieraan ga beginnen.. 1. Wat moet in welke pot?2. Wanneer kan ik het beste planten?3. Kunnen deze groenten wel in een pot?4. Welke zijn het makkelijkste om te houden? ik ben namelijk nog maar een beginner5. Iemand nog andere ideeën van groenten of fruit in een pot?6. Kan je ook hetzelfde idee uitvoeren in huis? Bedankt voor jullie hulp! Quote
Ed54 Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 Dag Cherell,Wat betreft de groenten die je opgenoemd hebt lijkt me pompoen wel het moeilijkst. Je zou ev. wel een niet te fel rankende soort kunnen zoeken en die tegen een klimrek laten opgroeien. Je zal ook wel heel regelmatig moeten bijbemesten om vruchten te krijgen, dus ik stel me de vraag of het wel de moeite loont om al de ruimte die ze inneemt voor misschien enkele kleine vruchten. Een courgette neemt ook wel ruim 1m2 in beslag, en zal je ook regelmatig moeten bijmesten opdat ze vruchten blijft geven. Ook een voldoende grote pot (ong. 10-15 liter).Snijboontjes en bietjes lijken me geen enkel probleem te geven en die kan je ook in kleinere potten laten groeien.Paprika's doen het ook prima in een redelijk grote pot maar moeten wel veel zon hebben.Rabarber kan het doen in een grote pot, maar is wel meer geschikt voor in de vollegrond. Maar er zijn wellicht wel mensen die daar meer ervaring mee hebben.Aardbeien doen het prima in een pot maar aalbessen en kruisbessen lijken me wel een stuk moeilijker. Als je ze absoluut wil planten, dan in een zo groot mogelijke pot en voorzie ook genoeg ruimte.Vorstgevoelige gewassen zoals courgette, boontjes en paprika's kan je pas in mei buiten uitplanten als alle kans op vorst geweken is.Aardbeien kan je in principe altijd uitplanten, maar best in het vroege voorjaar (maart) of de herfst.Bietjes kan je ook al zaaien in maart of begin april.Kruiden zoals basilicum e.d. kan je ook makkelijk in pot zetten. En ook sla natuurlijk.Binnenshuis is het meestal veel moeilijker omdat je daar over het algemeen met veel minder licht zit en ze rap gaan fileren (heel ijl in de hoogte groeien).Sommige kruiden kan je wel een tijdje binnen in een pot op een lichte houden. Groetjes,Eddy Quote
cherelles Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Geplaatst: 13 januari 2013 Hoi eddy, dankje voor je reactie.jammer van het klein fruit =(maar dan worden het dus gewoon de paprika, aardbeien, snijbonen en bietjes. paprika: grote pot, planten in ...aardbeien: normale pot, planten in maartsnijbonen: in een lange (lage?) plantenbak tegen de muur, planten in ...bietjes: Naast de snijbonen in dezelfde bak?, planten in maart en gewoon op het balkon dus =) Quote
greetje Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 gezien jouw wens zou ik wel een framboos proberen, die groeien in de hoogte en niet zozeer in de breedte en als je b.v. een 4kantebak maakt met soort vensterbankje/rand naar binnen toe kun je daar weer potjes op kwijt met of kruiden of hangaardbeien [ met wat fantasie ook anders te doen natuurlijk]ik zou zoiets proberen, je krijgt alleen dan geen grote opbrengst, maar wel lekker snoepgoed.misschien is er iemand in de buurt die 'n stek voor je heeft, want lukt het dan niet is er nog geen geld weg gegooidhoe groot is je balkon precies? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Ed54 Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 Paprika kan je planten in mei, als alle kans op vorst geweken is.De boontjes zaai je eind april-begin mei, kunnen ook geen vorst verdragen maar duurt toch nog enkele dagen voor ze ontkiemen.De bietjes kan je al een stuk vroeger zaaien dus, ev. in dezelfde bak als de boontjes, tenminste als die breed genoeg is (ong. 40 cm).Aardbeien kan je in een lange bak planten, dan kan je er een aantal op een rij planten.Zoals Greetje al zegt zou je ev. wel een framboos kunnen proberen. Je zou die dicht tegen de omheining van het balkon kunnen zetten en dan eraan vastbinden want frambozen kunnen redelijk hoog worden, al moet je ze naargelang het zomer- of herfstframbozen zijn, elk jaar wegknippen in het voorjaar of einde zomer.Als je ergens een stek kunt vastkrijgen ben je ook nog goedkoop gesteld. Iemand die frambozen heeft kan altijd wel een scheut missen want ze maken veel uitlopers. Quote
Indy Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Courgettes staan bij mij in wasmanden en teilen,gaat prima.Ik heb nu nieuwe gekocht,vorige week waren die bij de Ac**on in de aanbieding.Mooie vierkante en hoog genoeg. Quote
divicento Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 en hoeveel cougetes zet je dan in een mand Quote
Indy Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 1 a 2 planten(hangt af van de grootte van de mand),dat gaat al jaren prima. Quote
Jean-Pierre Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Dag Cherell,Allemaal losse potten lijkt handig, er kleven wel bezwaren aan nl. het vlug uitdrogen van de kleine porties grond. Uiteraard weet ik niet hoe jouw balkon eruit ziet maar denk eens aan Square Feet Gardening. ofwel SFG. ( per slot zit je in deze afdeling van Moestuinforum.)SFG werkt met bakken waarin de eenheidsmaat 30x30 cm. is. Je kan dat vormen tot bakken van bv. 60x150 cm. (andere maten zijn ook mogelijk.) Als je handig bent of iemand in de buurt hebt, die dat is dan zet je zo'n bak zelf in elkaar. Wanneer je de bak vult met Moestuin-mix dan kan je zo'n bak zelfs op een stevige tafel zetten ( of er pootjes onder schroeven.) De mix is relatief licht en houdt goed vocht vast zonder dicht te slaan. Je hebt o.a. het voordeel dat je een grotere hoeveelheid grond hebt, die minder snel zal uitdrogen. Een vereiste is een zonnige plaats, maar dat evenzo voor potten.Ook als je twee "linker-tuinhanden" zou hebben dan lukt je werken met SFG nog heel goed. Google maar eens op "Makkelijke Moestuin". Je zult daar een schat aan informatie vinden. Succes ermee.Jean-Pierre Bylard. Quote
Jean-Pierre Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 excuses voor het verkeerd schrijven van je naam. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 kijk even bij de topic voorstellen, onder jou naam, daar heb ik wat neer gezet over een boek. Quote
annemiek123 Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik heb ook alles in potten, je hebt mini courgettes speciaal voor potten, dan lage stambonen kiezen, ik zet altijd teepee boontjes, die plukken makkelijk, want liggen boven op het blad, bietjes kunnen natuurlijk ook. Rabarber lukt mij niet in pot, deze vormt een te dikke kluit en is erg gevoelig voor wormen bij de kluit die de plant aanvreten. Pompoen krijgt erorme bladeren en is veels te groot denk ik. Paprika gaat prima in 10L potten, doe ik al jaren. Verder heb ik in potten: veel soorten tomaten, bosuitjes, sla, radijs, veel sugarsnaps! en soms kolen maar dat is niet zo'n succes. Natuurlijk ook een pot met diverse kruiden als bieslook, peterselie en basilicum.Als fruit heb ik in potten: Aardbeien, rode bessen gaat prima, kersen mini boompjes en blauwe bessen ook heerlijk. Bij tuincentra kun je tegenwoordig miniboompjes kopen voor in pot, je hebt dan uiteraard lage opbrengst maar wel erg leuk en lekker.succes Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.