William Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Ik heb lage peulen 'Norli' zaad liggen en op de verpakking staat het volgende;Zaaien: onder glas jan-febr, buiten van maart-mei. Tweede zaai half juni (lukt de meeste jaren). In de rij uitzaaien op 5-10 cm. Plukken als de scheden nog jong en dun zijn. Zou ik deze dus nu al op de vensterbank kunnen zaaien en ze dan rond april als de nachtvorst voorbij is kunnen planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Ik denk dat 3 maanden te lang is om ze binnen te laten staan, peultjesplanten groeien zo hard, ik zou ze pas zaaien als deze vorstperiode voorbij is en er voorlopig geen vorstperiode verwacht wordt maar ik ben geen ervaringsdeskundige, 't is meer mijn idee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Met wat lichte bescherming kunnen ze wat nachtvorst goed hebben, en kan je ze dus eerder uitplanten. Maar begin maart meteen buiten zaaien gaat vaak beter, omdat je dan sterkere, compactere planten krijgt. Die wat kunnen hebben. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 wat Jorieke zegt is waar. Daarbij komt dat die je in maart zaait vaak sneller en sterker groeien en je geen verschil meer ziet met die je eerder hebt gezet. Ze halen soms qua groei zelfs de binnen gezaaide exemplaren in.Gek genoeg geven ze vaak ook meer peulen. Wat wel nog eens helpt om het in de laatste week van februari in een koudebak voor te trekken en ze dan uitplanten als ze groot genoeg zijn. Werkt oa goed voor doperwten en tuinbonen. Beetje geduld hebben.. voor je het weet is het maart en zaaien we weer volop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts