Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

I.v.m. mogelijke vrij strenge vorst zat ik even te denken wat nou alle mogelijkheden zijn om wat zwakkere struiken te beschermen.

Afgelopen februari hadden we twee enorm koude weken, waardoor de grond flink bevroor waardoor er hier flink wat struiken flinke schade hadden: waarschijnlijk puur door uitdroging.

Ijs isoleert.. Dus ik dacht net: Is het dan misschien niet slim om als het wel enorm gaat vriezen, gewoon de tuinslang op de aarde te leggen en een laag ijs te creëren, waardoor de diepere lagen minder snel bevriezen??

Of zie ik dan iets over het hoofd wat juist voor schade zorgt.. verstikking ofzo?

Geplaatst:

Zou ik in ieder geval niet vlak voor de vorst doen, ben bang dat het water de grond in gaat, vervolgens bevriest door de kou waardoor je wortelgestel een grote ijsklomp wordt. Ik weet niet of het zin heeft als de grond al bevroren is. Wat wel helpt is gewoon sneeuw bij je plant gooien (ligt hier in ieder geval in overvloed), dat isoleert ook (luister maar naar alle gekwek momenteel dat de sneeuw die gisteren gevallen is slecht is voor de ijsaangroei.... ). Nog beter is een laag van organisch materiaal ("mulchlaag"); zijn de hoveniers bij jou in de buurt niet bezig takken te versnipperen? Een laag van die snippers werkt perfect.

Geplaatst:

Dat ijs als isolatie gebruiikt wordt, heb ik wel gehoord in de tuinbouw om de bovengrondse delen te beschermen tegen de kou. Niet voor het wortelgestel. Compost, stro e.d. lijkt me beter om rondom de stammetjes te leggen.

Geplaatst:

Fruittelers willen de beregeningsinstallatie ook nogal eens aanzetten bij late vorst.

De bloemen en knoppen worden dan ingepakt in een dun laagje ijs maar raken daardoor niet/minder beschadigd.

Werkt overigens niet voor heel strenge vorst maar meer voor nachtvorst in april/mei.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Geplaatst:

als water stolt bij 0 graden celsius komt er warmte vrij, die voorkomt te lage temperatuur op de knoppen als het niet te gek koud wordt

ijs geleidt de warmte bijna net zo goed als steen/aarde

Geplaatst:

Voordat mensen dit thuis gaan proberen.. dit is niet zo makkelijk als het klinkt. Het klopt dat we dit alleen in het voorjaar doen, om bloesemknoppen te beschermen tegen de nachtvorst. Dit werkt dus niet als het (zoals nu) dag en nacht vriest. Het is belangrijk dat het water goed verspreid wordt over de plant (dus bijv. met een tikker), je vroeg begint met sproeien, en door gaat totdat alles ontdooit is. Vraag me niet waarom, maar dat laatste heb ik van m'n vader geleerd

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Goede natuurkunde ( ) van jouw Pa!

(Als je door blijft sproeien wordt het binnen in het ijslaagje nooit kouder dan nul graden want de buitenkant levert telkens opnieuw wat stollingswarmte ongeveer 300J/g)

Geplaatst:

De bodembedekking die ik op mijn grond heb (houtsnippers) blijkt bij mij heel goed te isoleren; het is helemaal bevroren geraakt, ik kan er nu overheen lopen alsof het asfalt is. De onderliggende grond bleek na een beetje bodembedekking breken niet bevroren te zijn.

Nu maar hopen dat het na de -15-temperaturen van komende nachten nog steeds zo goed zn werk doet...

Geplaatst:
  • Auteur

@ jvdh:

Bij -15 word dat denk ik lastiger Hier ligt altijd een laag van hedera, veel blad, takken, enz. Gok zo'n 5 a 10cm.. Maarja, afgelopen voorjaar (eerste twee weken van februari) hielp dat weinig dus

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.