Liesje Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Goedemorgen allemaal! Wie van jullie heeft er ervaring met het telen van knolkervel? Ik heb al wat op het internet gezocht over de teeltwijze, maar behalve dat het een koudekiemer is kan ik eigenlijk niets vinden. Wat voor standplaats heeft de knolkervel nodig? Zonnig? Of mag het ook in het schaduw staan? En hoe hoog word het? (met oog op schaduw) En wanneer kun je ze oogsten? Als het loof afsterft, zoals ook vaak bij andere soorten? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Dit is wat ik erover kan vinden: Zaaien in het najaar of in het vroege voorjaar (pot met zaden een paar dagen bij -6 C wegzetten)Kiemduur ca. 25 dagenHoogte ca. 1m, open groeiwijze --> werpt niet al te veel schaduwGroeit in het wild op beschaduwde randen van ruigten --> dus halfschaduw moet kunnenOogsten in oktober - novemberKan enkele maanden bewaard worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Ben ik nou xo'n google-n00b dat ik het niet kon vinden? :-S Dank je wel Malouis! Ik zal mijn ervaringen met knolkervel hier delen tzt, dan hebben anderen er misschien t.z.t ook wat aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hazeltje Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Dit was de meest uitgebreide info die ik kon vinden:http://www.wilfriedrobert.be/GROENTEN/knolkervel.html#.URYWXuieSscenhttp://www.leylant.com/knolkervel.htmenhttp://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/knolkervel-knolribzaad Mijn zaadjes liggen nu à la methode Deno in een gripzakje in de tuin. Nu snel de moestuin een beetje gaan inrichten, zodat ik ze binnenkort als ze gekiemd zijn in de grond kan stoppen. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Hm, misschien een blonde vraag, maarreh...hoe doen jullie dat in de vriezer? Gewoon alleen de zaadjes in de vriezer? Of alvast in kleine potjes aarde doen en dan in de vriezer (en geef je ze dan van te voren water? Ik bedoel, dan bevriest de grond, toch)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Hier nog een blonde..ik kon dit topic niet vinden.Ik las in een van de hier voorgaande links het volgende: Wil men graag een grotere knol, dan de kleine knolletjes direct na het oogsten opnieuw planten en na 12 maanden haalt men grotere knollen uit de grond. Ik ga van mijn 4 knollen dus maar 2 poten en zien wat er van komt..bloei of grotere knollen. Liesje hoe is het jou vergaan afgelopen jaar met de knolkervel? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts