scubapat Geplaatst: 9 september 2013 Geplaatst: 9 september 2013 Hey Willy, Goe gewerkt zou ik zeggen! Ga je het Back to Eden principe toepassen? Quote
Bert14 Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Een stukje gras heb ik omgezet naar moestuin.Rondom tegels neergelegd en daartussen opgevuld met stro.Daar heb ik een courgette en een patisson ingeplant, ondanks dat er niet gespit is hebben ze het uitstekend naar hun zin.Voor de winter stro eraf, mest erop, dan het stro er weer op en volgend seizoen is de grond klaar om in te zaaien. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
bio-fee Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Heb je die patisson en courgette nog extra mest gegeven?En alleen maar stro op het gras gelegd, geen mest/compost erbij? Quote
Bert14 Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Gewoon een gat gegraven en ze daar in gezet, ik hou wel van wat experimentje . Later ben ik ze zo nu en dan wat vloeibare mest gegeven. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
aalterse-willy Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Hey Willy,Ga je het Back to Eden principe toepassen? Dat 'Back to Eden principe' snap ik eigenlijk niet goed, die film duurt me véél te lang om alles goed te begrijpen, word ook dikwijls afgeleid moet ik zeggen. Hier komt nogal wat volk over de vloer.Zal eens moeten tijd maken daarvoor denk ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bert14 Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Willy, het voornaamste principe is dat je je grond bedekt houd en daar ben je al mee begonnen door er karton op te leggen. Je had het ook nog omgekeerd kunnen doen, het karton boven op de compost, dan het bodemleven er voor kunnen zorgen dat de compost de grond ingewerkt wordt. Je krijgt dan dat de grond niet uitdroogt en de humus laag door de zon verbrandt.Het bodemleven blijft het hele jaar door leven en voor je aan het werk, tenminste wanneer de laag die op je tuin legt in de winter dik genoeg is. Leuke bijkomstigheid is geen onkruid. Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
Bert14 Geplaatst: 19 september 2013 Geplaatst: 19 september 2013 Deze site kwam ik nog tegen.http://wroeten.nl/moestuin/ontginnen-zonder-spitten/ Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
aalterse-willy Geplaatst: 19 september 2013 Geplaatst: 19 september 2013 Om een tuinhuis te kunnen zetten heb ik wat van die compost moeten verwijderen, tweemaal werk, en ik zag dat er reeds veel grote regenwormen in de compost zitten, dat lijkt dus wel goed te komen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
bio-fee Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Nou, het stuk weiland dat ik wilde omtoveren tot moestuin m.bv. karton en compost is maar ten dele gelukt.Ergens eind vorig jaar (ik weet niet meer precies wanneer) heb ik een laag dik karton op het afgemaaide gras gelegd, en daarop een laag van zo'n 8-10 cm compost. De hele winter zag dit er mooi uit maar nu staat er op ongeveer 1/3 deel toch weer een heleboel gras. En dan geen grassprietjes die uit het compost zijn opgekomen (zaad), nee, echt dikke graspollen die wel door het karton heen gegroeid lijken te zijn. Zoveel dat ik het er niet zomaar uit kan trekken. Op ongeveer 1/3 van de nieuwe tuin (het beste stuk) heb ik aardappels gelegd met daaroverheen nog een laagje compost en een laag hooi. Deze aardappels beginnen nu deels op te komen. Ik heb goede hoop dat hier straks een mooi stukje grond onderuit komt. Maar de rest?Er staan wel al wat jonge plantjes en 2 fruitsstruikjes, dus de boel omspitten of opnieuw afdekken zonder die plantjes te verliezen, gaat niet lukken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere ervaringen!Zijn er mensen bij wie het wél een succes geworden is? En wat hebben jullie anders gedaan dan ik? Quote
Erny Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Bij mij vind ik het wel succesvol... had karton op het gras gelegd en heb daarna steeds het gemaaide gras erop gemikt.Ook hier was wel weer gras op gaan groeien maar dat was gemakkelijk te verwijderen. Het eerste stukje dat ik in gebruik heb genomen heb ik een zak tuinaarde op gestort en daar plantjes in gepoot, door het karton heen. Dit gedeelte heb ik dit jaar helemaal schoongemaakt (deepcleansing), het karton was bijna helemaal vergaan, de aarde zag er mooi uit.Het stuk wat ik er dit jaar bij heb gepakt (weer een vierkant metertje) heb ik wel gelijk schoongemaakt, ook hier was het karton al bijna vergaan onder het gemaaid gras.Er zit hier langs mn rand behoorlijk wat heermoes, kweek, winde en verzonken keien... dus vandaar de noodzaak tot schoonmaak. Ook was de aarde erg stijf/dichtgeslagen. Dus beetje losmaken erg nuttig.Maar het gazongras was wel weg en dat was met afsteken echt wel meer werk geweest.Voor mij voor herhaling vatbaar. Quote
bio-fee Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Als je door het karton heen plantjes poot, dan graaf je dus eigenlijk een gat in de grasmat die daar onder ligt, toch? Want als je nog karton hebt (dat nog niet vergaan is), dan is het gras daaronder ook zeker nog niet weg. Of in elk geval het wortelstelsel niet. Mooi dat het voor jou verder goed werkt! Wij zijn inmiddels maar begonnen om het gras er handmatig te halen. Hele zoden komen eruit. Ik vind het vooral gek dat dat dus niet op het hele stuk het geval is, omdat de ondergrond overal hetzelfde was (oud weiland) en we alles op dezelfde manier afgedekt hadden.In eerste instantie dacht ik dat nieuw opgekomen gras wellicht uit zaad vanuit de compost gekomen was, maar de wortels zijn echt stevige, dichte matten en dat krijg je zo niet in een paar maanden tijd van een paar zaadjes. Het lijkt erop dat het dus toch echt van onder het karton vandaan gekomen is (dat inmiddels geheel vergaan is). Ik snap er dus nog steeds niks van, eigenlijk... Erny, hoe lang had jij het karton met graslaagje erop liggen, voordat je er plantjes op ging zitten? Quote
Erny Geplaatst: 3 mei 2014 Geplaatst: 3 mei 2014 Eh... toch wel een jaar geloof ik, dat zou ik op fotooz moeten terugkijken/zoeken... Gedaan... het lag er begin september 2012... Het eerste stukje border heb ik begin mei 2013 gecreëerd... bovenop het karton een laag oud maaigras en daarop zak tuinaarde, met waar nodig een gat (geen last gehad van grasmat... maar heb ook heel andere grond denk ik, heel vochtig hier). En vorige maand, bij losmaken van de grond, bleek dus dat het karton was vergaan en het gras ook weg was. De heermoes was trouwens niet weg... die laat zich niet zo gemakkelijk afschrikken. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 De uien, sjalotten en spinazie heb ik gewoon in de compostlaag geplant en wat aangeaard met verse compost, ook de erwtjes en alles lijkt redelijk goed te gaan, er komt wel nog veel kweek door.De aardappelen heb ik gewoon boven op de gefreesde kweek gelegd en met compost afgedekt, nu met compost aanaarden en alle grassen plat getrapt en onder de compost gehouden, lijkt me wel wat, alleen,,,, veel compost nodig maar die is hier gratis thuisgebracht. Foto's staan op mijn seizoen.Binnen een paar weken ga ik de aardappelen een tweede laag compost geven en dan de nieuw opgeschoten kweek weer onderstoppen, daarna zijn de aardappelen wel dicht gegroeid.Ik hoop ook dat het makkelijk rooien zal zijn met al die compost. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
bio-fee Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Ik heb even naar je foto's gekeken Willy, maar zie ik daar nou hele rijen gras op die eerste foto, met een soort van geultjes ertussen?Of is dat een stuk wat je nog niet gedaan hebt? Als je kweek freest, dan verdeel je toch de wortels alleen maar in stukjes, die vervolgens allemaal weer aangroeien? Of denk je dat dat niet gebeurt omdat je er zo'n dikke laag compost op gedaan hebt en er nu aardappelen op groeien (concurrentie)? @ Erny: ik zit inderdaad op andere grond: ik heb arme, droge zandgrond. Het stuk gras was een oud weiland met een vrij dichte grasmat (of in elk geval: een dicht wortelstelsel), met daarin ook de nodige onkruiden. Quote
speets Geplaatst: 13 juli 2014 Geplaatst: 13 juli 2014 De tweede optie is direct het gras onderspitten of ploegen. De beste werkwijze bij spitten is dan om de grassen naar boven in de voor te leggen zodat de wortels naar beneden liggen en nooit meer kunnen uitlopen. Ik heb hier al vaak over zitten piekeren, maar ik begrijp het nog steeds niet. Ik doe het precies andersom: ik gooi de zoden altijd om, zodat de wortels naar boven wijzen. Vergissing? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.