Paul1985 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Vorig jaar was mijn eerste moestuin seizoen. In de tuin een stukje van 10 m2 grond bewerkt voor het telen van sla, spinazie, bonen, worteltjes en radijs.Probleem is dat hier in het zuiden veel klei/leem voorkomt, wat ten koste ging van onder andere de wortels: er moest veel te veel energie naar het door de grond duwen. Resultaat: kleine wortels die amper uit de grond te krijgen waren. De grond had ik toen diep bewerkt, vermengd met wat zakken potgrond en cocopeat, en bemest met koemestkorrels.Zonder al te goed resultaat dus. Dit jaar wil ik proberen veel meer uit deze hobby te halen dus ik zit met 2 vragen: 1) Welke groenten vinden klei/leem grond ideaal (vochtvasthoudend, slecht doordringbaar) zodat het stuk niet nutteloos wordt ?2) Wat is nu een goede grond voor het kweken van groenten in pot, potgrond die bemest wordt met koemest korrels of iets anders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Ik ben zelf niet zo goed thuis in het volle grond tuinieren. Maar als de problemen voort dure waarom niet 3 bakken plaatsen, makkelijke moestuin? Klein oppervlakte veel resultaat. En dan hou je nog een klein strookje over voor groente die liever in de volle grond teelt maar nogmaals geen antwoord op je vraag, maar misschien een overweging waard gezien jou oppervlakte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Makkelijke moestuin bakken begin ik niet aan vanwege de absurd hoge kosten om het in elkaar te zetten of kant en klaar te kopen. Potten daarin tegen heb ik meer als genoeg, wat vorig jaar bij de paprika's en pepers prima is bevallen. Daarnaast vindt ik een voordeel van in potten telen dat je mobiel bent en dus de plant kan verschuiven als je denkt dat het meer zon of schaduw heeft, en dat er minder snel slakken in komen (daarvoor is vooral de speciekuip ideaal vanwege de afgeronde rand). Tuurlijk zullen er ook nadelen zitten aan telen in pot zoals letten op water geven en misschien iets kleinere planten, maar die neem ik graag erbij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Potgrond en cocopeat zijn niet echt geschikt om de bodem te verbeteren. Ik zou het stukje grond nog niet afschrijven maar bodemverbeteraars als compost, verteerde mest, tuinturf en turfstrooisel toevoegen. Het beste is om die ergens deze maand, als de grond niet te nat is, door de grond te mengen / frezen. Vervolgens tijdens het seizoen zoveel mogelijk mulchen, liefst met compost. Aan het eind van het jaar een groenbemester in zaaien die flink diep wortelt of een penwortel heeft. Verwacht niet dat je bodem daarna direct in tip top conditie is. Bodemverbetering is een proces waar enkele jaren overeen gaan maar is zeker de moeite waard. Het toevoegen van de compost, mest, tuinturf is in ieder geval een mooie start. 1) Behalve de wortel en knol gewassen zie ik niet direct problemen, zeker niet als je de bodemstructuur hebt verbeterd. Kolen zijn in ieder geval een antwoord op je vraag, ze groeien zelfs het best als de grond wat vaster is.2) Gewone potgrond volstaat of anders zelf een mengsel maken van tuingrond (je klei/leem grond voldoet), compost, tuinturf, turfstrooisel, cocopeat, etc. afhankelijk van wat je gaat telen. Dat hoeft bovendien niet veel duurder uit te komen als potgrond, In potten moet je regelmatig bijmesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Bedankt voor de tips Jorg, ik ga ermee aan de slag. Enige wat niet zo goed werkte was die klei grond in potten. Dat werd keihard in de zomer met slechte opkomst/groei van zaden/zaailingen. Ook de groenten die wat langer stonden voeren er niet echt wel bij ten opzichte van de plantjes in potgrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Wat je ook nog kunt doen in het najaar is stro gebruiken. Je zou nu een strook kunnen spitten en daar stro in verwerken. Stro maakt de grond luchtiger. Ik teel ook op klei. Ik dek af met compost en vervolgens een laag stro. Maar ik moet zeggen ik heb veel wormen in de grond. Die werken de compost erdoorheen. Het grootste deel van het stro wordt door het bodemleven mee genomen in de grond. De rest haal ik weg en gaat op een hoop die ik weer gebruik om te mulchen. Ik gebruik ook afgemaaid gras om te mulchen. Een deel van mijn tuin wordt met biologische paardenmest afgedekt. Ook dat wordt keurig door de wormen en ander bodemleven door de grond gewerkt. Mijn grond is mooi luchtig en ik kweek van alles. Het eerste jaar heb ik gespit en gezorgd dat de bodem goed doorgewerkt was dat er geen water bleef staan en en bemest en bekalkt. Ik gebruik wel verhoogde bakken maar meer omdat ik niet wil lopen op de grond waar ik teel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts