appelvrouw Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Zeker wel! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 duurt wel even voor hij aan de groei gaat, hij loopt uit aan de bovenkant, wij steken m iets schuin in een potje Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Huub: Voor het kweken van de wortels heb je een lange adem nodig. Kom je ze nog eens tegen in een bio-winkel dan zou ik je aanraden om de geelwortels in het papieren zakje op kamertemperatuur te houden. Om de paar weken even kijken. Zo heb ik al twee x de wortels aan de gang kegregen. Mijn opgegraven wortels, daar heb ik er wat van teruggeplant, ook al 6 weken geleden, maar ik zie nog niks. Kwestie van volhouden volgens mij... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Ga ik zeker mee aan de slag, dankjewel. Lees net een paar berichten terug en zie dat je het ook al uitgelegd had aan Indy, sorry! Quote
RobO Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 wel constant warm houden op 20-25 graden geeft toch wat sneller groeipuntjes, hier na een week of 3-4 Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Zo warm is het wel in mijn keuken Rob ..in de kas inderdaad toch iets minder, maar ik twijfel er niet aan dat binnenkort de eerste blaadjes boven komen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Raquette Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 De kooklustigen onder jullie wisten dit vast al...maar het is ook nog een heuse superfood! http://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric/ Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Yosha Geplaatst: 29 mei 2015 Geplaatst: 29 mei 2015 Toen ik ze in een toko tegenkwam heb ik ze ook gekocht en een deel in een pot gedaan. Maar buiten gezet, ergens in februari. Omdat er nog steeds niks boven is heb ik even gegraven en de wortels zien er nog goed uit, beter als toen ze de pot in gingen. Blijkbaar (en na te lezen) moet ik gewoon wat meer geduld hebben. En ze binnen zetten. Ze stonden hier gewoon buiten, dacht dat ze ook enige vorst konden verdragen (al zou ik het terug moeten zoeken om te zien of ik het wel goed heb onthouden). Maargoed, waarschijnlijk toch te koud om een plantje te maken dus, als ik het zo lees. Ze gaan hier dus ook maar naar binnen. Quote
RobO Geplaatst: 29 mei 2015 Geplaatst: 29 mei 2015 ja, tropisch hè, hier doen ze het alleen in de kas bij een lekker warm voorjaar (not 2015) Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Kurkuma, ik kwam het ergens tegen en dacht.... dat ga ik proberen:) Dit topicje even doorgespit en heb nu 2 potjes gemaakt, met 2 soorten aarde en op 4 manieren geplant. Net boven de aarde, rechtop in de aarde met een puntje erboven. Helemaal onder de aarde, rechtop en overdwars. Ze staan in de vensterbank op t zuiden boven de verwarming.Ben benieuwd! Had 2 weken geleden ook gember op natte aarde gelegd en daar kwamen zowaar al wat groenige puntjes aan dus deze ook op verschillende manieren gepoot. Afwachten dus n Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Een ervan of allemaal gaan t wel doen. Mijn geelwortel is in rust..bladeren afgestorven en wortel nog in de pot..maar wel binnen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Zo ziet de mijne eruit. Van Robo gehad met een moesdag. Ik heb 3 stukjes wortel in een potje gedaan een klein jaar geleden (met kaneel nu, want had last van rouwvarenmuggen... en korianderzaadjes overigens) Die ik buiten had, heb ik gewoon eruit getrokken toen ik alles aan het opschonen was en binnen in dit potje erbij gezet. Is de grootste. Staat ook niet meer recht, want is te zwaar door het blad. Die valt steeds om. Wanneer kun je kurkuma eigenlijk oogsten? En hoe? Heb wel eens een stukje eraf gehaald, maar dat was toen het niet zo goed groeide en het nog boven de grond uitstak. Nu groeit het behoorlijk en durf ik niet meer aan de knolletjes te trekken. Quote
RobO Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 ik oogst ze als ik ze nodig heb, meestal na 1 jaar, knolletjes wassen en in de vriezer in pakjes van 1 Quote
Mellie Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 Ah top RobO! De geestelijke vader van mijn knollen to the rescue Quote
RobO Geplaatst: 31 januari 2019 Geplaatst: 31 januari 2019 ps we leggen alle geel/gemberwortelknolletjes horizontaal 1cm onder de aarde en wel hierom: Quote
sergeroos Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Nice, leuk topic ik heb nu ook potten staan maar kocht er 50 in en ga nu kijken hoe ik ze ga vermeerderen. Mijn kas gebruik ik pas rond eind maart dus nu thuis alles staan, waaronder Laos, onstervelijkheidskruid en citroengras die al mooi uitloopt. Wil nu eerst de kurkuma gaan overpotten en fotos maken, dan weet ik wat ik heb en na een jaar hoe ze groeien. Zal zo nu en dan ook hetgeen hier posten Quote
Tanja65 Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 Een aantal maanden geleden kocht ik bij een kweker een moringaplant. Omdat hij ook kurkuma had staan, nam ik er daar meteen eentje van mee. Die heeft enkele maanden bij ons in de vensterbank gestaan, niets mee gedaan verder, ja, af en toe water, hij groeide gestaag, en nu begon het blad te verdorren. Aangezien dat bij gember (zeer verwant) het teken is dat er geoogst moet worden, heb ik e.e.a. maar eens uit de pot getrokken. Ik was aangenaam verrast, wat een oogst! Ik heb verder dit over als ‘rest’ - zou ik die dunne wortels (bevatten wel een gele kern) gewoon weer kunnen planten? En die hele kleine knolletjes, een soort broedbolletjes? Als dit kan, neem ik ze mee naar de MTFD, dan worden anderen er ook weer blij van. Zo niet, dan probeer ik het toch, voor onszelf en wie weet heb ik dan tegen de volgende MTFD zaailingen. Ik lees trouwens in dit topic van alles over wortels trekken. Bij gember heb ik dat tot nu toe nooit gedaan en ze doet het altijd prima. Kurkuma groeit toch net als gember? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 Gewoon alles in een pot doen en wegzetten. Het duurt even voordat er weer wat gebeurd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
xxxmirjamxxx Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Een halfjaar later.......Er gebeurt wat! 1 van de in januari gepote wortels heeft bedacht uit te gaan lopen De gember was an wat eerder....Daarvan staat er ook 1 in de vollegrond in de moestuin maar die ziet er minder gezond uit dan deze 2 in pot beschut tegen de muur onder een balkon Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Mijn kurkuma plant,Dezelfde als mijn vorige post:) Deze week naar binnen gehaald. Quote
Rallebal Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 Kurkuma en gember, binnen gestaan de hele tijd Quote
Arja Geplaatst: 12 oktober 2019 Geplaatst: 12 oktober 2019 De keuken in mijn tijdelijke huisje is warmer dan ik dacht, want de kurkumawortels kregen groeipunten. Dus eentje in de aarde geparkeerd, hij staat nu gezellig in een pot in het raamkozijn naast het citroengras. Aziatisch hoekje. Quote
Eefjes-Moestuin Geplaatst: 9 januari 2020 Geplaatst: 9 januari 2020 ik zag de kurkuma worteltjes/knolletjes op de markt liggen, ik denk er morgen maar een paar te kopen en deze in een pot te doen, eens kijken wat het zou gaan worden, dit heb ik ook met aardperen gedaan en had hier 9 kilo oogst van. En had er maar 4 in de grond gestopt. Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.