stadsmensje Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Voor het eerst wil ik proberen om zelf groenten te kweken (op mijn balkonnetje van mijn nieuwe appartement ). Nu heb ik een 2 weken geleden het een en andere gezaaid in zaai bakjes. In deze bakjes zijn er al een paar kopjes te zien maar de Rucola gaat echt als een raket. Mijn eerste vraag:- (1)Moest ik bij het zaaien slechts één zaadje per gat / bakje doen of meerdere? Bij mijn zaai bakjes heb ik in bijna alle bakjes één zaadje gestopt. Behalve bij de Rucola. Hier had ik een stuk of 10 in gedaan. Nu komen er bij de Rucola een hoop kiemen uit. (2)Ik las wat over verspenen, maar hoe ga ik daarmee om? Ik heb het idee dat als ik het uit elkaar probeer te trekken ik de kiemen zo dood maak. Ergens las ik ook iemand die vertelde alleen de langste kiem te behouden en de rest de steeltjes van af te knippen. Wat denken jullie, moet ik er wat aan doen? Zo ziet het er nu uit bij mij:-ze beginnen erg te hangen en enkele zijn omgevallen in het aarde. Ze hangen zo erg omdat ze blijkbaar enorm richting de namiddag zon groeien. (ik heb pas zon op mijn venster rond 13uur). Ik heb geprobeerd om de gehele bak 180graden te draaien. Ze gingen bijna in een dag allemaal de andere kant gelijk op. (de kant waar ze nu naar toe hellen). Daarna niet meer gedaan. (3)Is dit verstandig weer te doen? Hieronder een vraag over mijn wortel zaden. Ook bij deze bak heb ik meerdere zaden erin gestopt. Het is nu aardig druk erin. Moet ik er al wat mee doen (verpotten?) of nog even wachten tot ze wat forser zijn? En hoe moet dat wanneer ze verpot worden, moet ik ze los trekken of in zijn geheel in een grotere pot stoppen? Alvast enorm bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 hoi dun of dik zaaien ( per zaadje apart of veel zaadjes bij elkaar) hangt af van de plantjes die je wilt hebben en van de kiemkracht van je zaad. Vers zaad en groenten die flink worden zaaien we hier per zaadje in een blokje dat we maken met een pottenpersje. Kool krijgt zelfs een eigen 9 cm potje. Pluksla, peterselie, basilicum, bieslook en zo zaaien we heel dik voor een bossig plantje. Oude zaden ook want daarvan kiemt niet alles. Je kunt ook een dik zaaisel verspenen als het tweede stel blaadjes tevoorschijn gekomen is. Voorzichtig uit elkaar trekken aan de kiemblaadjes of de worteltjes, niet aan de stengel (je moet dan dus in vrij losse grond gezaaid hebben) en één voor één in potjes plaatsen, liefst wat dieper dan hebben de zaailingen meer steun en vormen ze soms nog wat extra worteltjes. Gaatje maken, zaailing erin, voorzichtig aandrukken, heel klein beetje water erbij om de wortels in te spoelen. Jouw rucola is een beetje gefileerd: na het kiemen hebben ze wat warm of te donker gestaan. Zodra de kiempjes boven de grond uitkomen gaan ze hier onder een tl buis en wat koeler (ongeveer 15 graden). Ik zou ze nu toch al verspenen, wat dieper tot bijna de kiemblaadjes, in 9 cm potjes. Je kunt straks van 1 plantje toch aardig wat plukken, wij hebben genoeg aan twee planten en zaaien elke 3 weken wat nieuwe. Als ik het goed zie staat ernaast nog een tomaatje, die moet wel lekker warm blijven maar veel licht hebben. Je kunt er een tl boven hangen, of achter je zaaibakje een karton met alufolie zetten om te spiegelen, maar in ieder geval zo licht mogelijk. Hij kan pas na 15 mei de tuin/balkon in/op en groeit pas lekker als het warmer wordt, je bent een tikje aan de vroege kant met zaaien. Je worteltjes staan erg dicht op elkaar, dik gezaaid dus. Wij zaaien wortels nooit voor maar direct ter plaatse in de tuin of koude bak, zaden mengen we met wat wit zand on dunner te zaaien. Uitdunnen doen we liever niet want dat trekt allerlei vliegende narigheid aan. In het algemeen vinden wortels, pastinaken en zo het niet fijn om verspeend te worden. Ze vertakken dan vaker en je krijgt geen mooie rechte worteltjes. Wij zaaien vanwege de grote hoeveelheid onkruid en de lange kiemtijd vaak in een voortje met potgrond (on bemest) in de tuin. Daaronder is de grond lekker losgemaakt. Toch maar verspenen nu naar de bak, kun je altijd proberen, en wel een flinke diepe nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stadsmensje Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Super bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga er vanavond mee beginnen! De rucolla heeft inderdaad wat weinig zon gehad. Laatste dagen was het erg bewolkt hier. Deze week voorspellen ze veel zon.. Hopelijk knappen ze ervan op. Trouwens, de tl lamp die u gebruikt, is dat een speciaal type? Of kan iedere tl lamp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 zoek even op het forum, groeilicht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stadsmensje Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Om de een of andere reden zijn de meeste kiemen dood gegaan in mijn bak. Zie hieronder de foto hoe ze er vorige week uit zagen: Ik heb in die tussentijd alleen de wortels overgepot (het bakje met bosje bladen in bovenfoto).De rest is daarna bergafwaards gegaan. Zie de foto hieronder van wat er nu nog over van is. Vele kiem bladeren begonnen eerst wit te worden en vervolgens te verschrompelen. Goed voorbeeld is het kiemplantje links-beneden op de foto. Die zag er vorige week mooi en bloeiend uit... zijn bladeren werden ook eerst wit en daarna te verschrompelen. Wat doe ik fout? Ik zorg dat de grond vochtig blijft maar niet te nat. Water geven doe ik in het water en laat het niet op het blad opspatten. de temperatuur van de bakken komen savonds nooit onder de 17 graden. Overdag zijn ze 20 graden. De grond is nieuw gekocht, speciaal zaai en stek grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Rucola kun je het beste buiten zaaien zodra de vorst weg is. En wortel ook, maar dan direct in de vollegrond of iig de plaats van bestemming (diepe pot?).Deze soorten hoeven namelijk bijna geen warmte, en zeker geen 20 graden. En wortels kan je eigenlijk niet verspenen, zeker niet als ze zo wiebelig zijn van de warmte Succes! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Vele kiem bladeren begonnen eerst wit te worden en vervolgens te verschrompelen. Goed voorbeeld is het kiemplantje links-beneden op de foto. Die zag er vorige week mooi en bloeiend uit... zijn bladeren werden ook eerst wit en daarna te verschrompelen. stonden ze soms te dicht bij een licht- of warmtebron of in de zon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stadsmensje Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Er staat inderdaad een lamp op te schijnen voor +- 15 uur van de dag. Is dat niet goed? Dacht, hoe meer licht hoe beter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 ja, licht is goed maar warmte niet, een gloeilamp niet te dichtbij, de plantjes worden dan gekookteen tl kan op 5 cm afstand komen zonder ze te bakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stadsmensje Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Helaas heb ik mijn laatste kiembak moeten opgeven. Ze kwamen niet meer tot leven. Aangezien ik met 2 kiembakken ben begonnen heb ik er nu nog één waar ik extra zuinig mee moet zijn. Omdat ik het graag meetbaar wilde maken hoe de omgeving is van mijn kiembak heb ik dit weekend met wat elektronica zitten knutselen om de omgeving van de kiembak in kaart te brengen zoals; lichthoeveelheid (LUX), kleur-licht, temperatuur, vochtigheid etc en vervolgens als grafiek te plaatsen op internet. Hier kunnen jullie de live grafieken zien: https://cosm.com/feeds/119538. De grafiek is sinds zondagavond online en wordt nu automatisch aangevuld met live data. Volgende week ga ik ook de grond vochtigheid eraan toevoegen en de zuurgraad van de grond zodra ik de sensor binnen heb. Ook de CO2 sensor komt erbij. Ik hoop hiermee gerichter advies te kunnen krijgen, maar ook in de hoop dat anderen er wat aan hebben . Hetzelfde ga ik plaatsen in mijn balkon bakken wanneer deze gevuld met aarde zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 mooi spul, welke hardware gebruik je? verder kan ik zelf niet zoveel met je metingen, luchtdruk geeft geen nuttige info, uit de lux waarden maak ik op dat het donker is, temp is nu 19 graden en dat lijkt me ok, vochtigheid 98 procent? in een kweekbakje met deksel? als ik jou was zou ik eens naar http://zaaisite.nl gaan kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 @Stadsmensje: Wauw! Mag ik vragen welke lamp je gebruikt? Zelf had ik onderstaand op het oog maar geen idee of het goed zal werken met de opkweek. https://www.vreeken.nl/item/809390 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 die heb ik ook, werkt prima, zaailingen op 5 cm van de tl houden, ze worden wel een beetje warm, dus alleen goed voor warmteliefhebbers die niet te hard groeienkool gaat te hard en fileert tochpepers primatomaten alleen als je de temperatuur in de kamer niet te hoog maakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Bedankt voor de info. Nog een aanvullende vraag met uw permissie. Ik wil het op een plek zetten waar het wel verwarmd is en ook wel licht, maar niet vlak bij een raam waardoor het licht in de winter enigszins spaarzaam en diffuus zal zijn. Zal mij dit nog noemenswaardige problemen opleveren? En bij het opgroeien telkens de afstand 5 cm houden of kan dat later meer zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 de tl geeft genoeg licht voor de meeste plantjesje houdt de afstand op 5 cm dus als ze groter worden gaan de lampen mee omhoogals ze meer dan 15 cm worden moet je kiezen of je weer kleintjes zet en de grote plantjes elders, of dat je ze door wilt laten groeien onder de tl die dan te hoog staan voor nieuwe kleintjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Bedankt voor je info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts