Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruisbestuiving


Juna

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb een vraagje over kruisbestuiving. Ik kom het woord vaak tegen en ben heel nieuwsgierig geworden naar wat nu precies de gevolgen zijn. Ik lees wel dat een laat zeggen 'pure' soort dan niet meer puur is omdat er een andere doorheen gemixed is geraakt, maar verder kan ik 'nog' niet veel info vinden over wat dat verder betekend in de praktijk. Geeft de soort nog wel goede vruchten bijvoorbeeld?

 

Ik wil ook best zaden oogsten, lijkt me leuk maar vind het natuurlijk wel fijn als er plantjes uitkomen (waar je natuurlijk lang op wacht) die ook bruikbare vruchten voort brengen.

Verder ben ik niet zo streng op m`n plantjes als het gaat om de puurheid van een soort (ik weet even geen beter woord), dus dat vind niet extreem belangrijk. Andere dingen wel.

 

Wat zijn precies de gevolgen van kruisbestuiving?

- zijn de vruchten die eruit komen minder goed of zelfs niet eetbaar?

- komen er uiteindelijk planten uit de zaden, die vruchten dragen die niet lekker of eetbaar zijn?

- kan het de planten die uit de zaden komen zwakker maken dan de oorspronkelijke planten?

- andere problemen?

 

Met andere woorden, hoe goed moet ik erop letten en hoe netjes moet ik ermee omgaan Het leukst vind ik het als ik een beetje (zover ik tot nu toe kan en weet) permacultuur achtige manieren kan proberen, het is geen vaste regel die ik mezelf geef maar ik vind het wel interessant om hier en daar dingen te proberen. En dat zou betekenen dat ik de planten behoorlijk met rust laat, ook wat betreft kruisbestuiving denk ik.

Maar ik wil wel lekkere vruchten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruisbestuiving, geeft wel gewone vruchten, maar de vruchten zijn niet zaadvast, dat houd in dat waneer je het zaaid niet perse de vruchten van de moederplabnt terug komen, maar andere vruchten net andere eigenschappen omdat het gekruist zaad is.

Dit niet zaadvaste zaad geeft dus een verassing, wat voor vruchten aan deze planten komen.

Met kruisbestuiving orden veel nieuwe plantenrassen ontwikkeld maar het is geluk hebben dat zo'n plantenras bv heel anders is of betere eigenschappen heeft.

 

Stel je kruisbestuift een aantal jaren tomaten rassen en je houd daarna 1 van de nakomelingen zuiver waar de eigenschappen bv uiterlijk je bevalt, dan heb je een eigen tomatenras

 

Kruisbestuiving is soms ook nodig voor de fruitvorming bij fruitbomen/struiken waneer je vrouwlijke en manlijke struiken/bomen hebt,

soms is het dus noodzakelijk maar bij groente is dat veel minder het geval.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar kleine aanvullingen.

 

... zijn de vruchten die eruit komen minder goed of zelfs niet eetbaar? ...

Voor zover ik weet zijn er alleen serieuze problemen te verwachten bij suikermaïs. Die kan kruisen met voedermaïs en dan krijg je maïskolven die qua smaak (en kleur?) tussen beide rassen inzit. Liefst 200m afstand houden van voedermaïs is het advies.

 

... Stel je kruisbestuift een aantal jaren tomaten rassen en je houd daarna 1 van de nakomelingen zuiver waar de eigenschappen bv uiterlijk je bevalt, dan heb je een eigen tomatenras ...

Bij sommige plantegroepen kruisen niet alleen verschillende rassen, maar ook verschillende soorten. Voorbeeld: kolen. Bedenk daarbij dat ook radijs, rucola, pinksterbloem en heel veel andere wilde planten tot die familie behoren. En wat een kruising bloemkool met pinksterbloem gaat opleveren ....

 

Ik wil dit jaar ook beginnen met zaadwinning, maar beperkt me voorlopig tot zelfbestuivers.

 

... Kruisbestuiving is soms ook nodig voor de fruitvorming bij fruitbomen/struiken waneer je vrouwlijke en manlijke struiken/bomen hebt, soms is het dus noodzakelijk ...

Bij veel fruitrassen is kruisbestuiving noodzakelijk ook als de planten eenhuizig zijn (appels, peren, pruimen).

Over kruisbestuiving bij fruit werd al eerder gepost, zie o.a. post1497.html?hilit=bestuiving#p1497

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel leuk om te vermelden dat ook bij fruitbomen verschillende soorten gekruist worden. Kruisingen tussen abrikozen en pruimen/kersen zijn bijv. vrij algemeen, en kruisingen tussen de wilde en "normale" appel komen ook steeds vaker voor. Over het algemeen geldt dat dit mogelijk is zolang de verschillende planten uit de zelfde familie komen. De wilde en gecultiveerde appel komen bijv. allebij uit de Malus familie, terwijl Abrikoos, Kers en Pruim uit de prunus familie komen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ^_^

Ghaha, zo klinkt het wel leuk eigenlijk eigen ras kweken. Wel leuk verassend ergens.

Dat van de mais is geen probleem hier, er is in de verste verte geen buurman of vrouw die ook mais in de tuin heeft. Ik ga wel een beetje suikermais proberen, lijkt me leuk (en lekker), maar dat moet dus goed gaan.

Ik denk dat ik het z`n gang dan een beetje zal laten gaan. Ik kan zoiezo altijd gewoon dezelfde zaden gebruiken volgend jaar, van het meeste heb ik straks nog genoeg over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het ook leuk, ik heb pas man gesproken die eigen bessen kruist, en is echt geduld kwestuie duurt toch wel jaren dat je nakomelingn weer vrucht hebben, maar maakt niet uit zijn nieuwe zelf gekruiste bessen hebben toffe eigenschappen en zowel Jorieke als ik hebben zo'n plant van

hem en is gewoon tof zo'n ras met grappioge eigenschappen.

Je krijgt hierdoor bv Frambraam of Braamboos

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...