Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rijstkoker, wat kan ik er nog meer mee? Wecken?


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik heb een electrische rijstkoker in de kast, werkt prima, maar ik vergeet hem steeds te gebruiken. Nou vroeg ik me af waar die allemaal nog meer voor gebruikt kan worden.

Zou je hem kunnen gebruiken om te wecken? Volgens de reclame kan je er ook jam mee maken... nooit gedaan via de rijstkoker...

 

Er zit ook een opzetstuk bij om te stomen, maar eigenlijk doe ik alles gewoonlijk via gas (en ik stoom bijna al mijn groenten)...

 

Zijn er nog slimme dingen mee te doen, behalve wat voor de hand ligt (rijst koken en groente stomen)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Variatie in het stomen

Met een stoomkoker is het mogelijk om veel verschillende soorten producten te bereiden. Zo kunt u denken aan:

 

Groenten

U kunt alle soorten groenten stomen. Verse groenten behouden hun voedingsstoffen, smaak en structuur door het stomen.

 

Vis

De structuur van vis blijft beter behouden door stomen. De omega 3 vetzuren, waar vis rijk aan is, blijven bewaard. Alle soorten vis kunnen worden gestoomd.

 

Rijst

Rijst krijgt een luchtigere structuur wanneer het klaargemaakt wordt door middel van stoom. Vaak wordt er bij de stoomkoker een rijstkom geleverd. Er zijn ook rijstkokers, speciaal gemaakt om rijst te koken. Deze werken via hetzelfde principe als de stoomkoker.

 

Aardappelen

In plaats van aardappelen koken of bakken, zoals we gewend zijn, kunnen aardappelen ook prima gaar gestoomd worden.

 

Eieren

In ongeveer 10 minuten is uw ei gekookt in de stoomkoker. Sommige stoomkokers hebben een geïntegreerd eierrekje, soms wordt een rekje er los bij geleverd.

 

Vlees

Vlees met een korte bereidingstijd kan gestoomd worden, zoals een biefstukje of een varkenshaasje. Omdat de temperatuur rond de 100 °C blijft, is een stoomkoker niet geschikt om vlees in te braden. Het vlees blijft mals, maar wel wat bleekjes bij het bereiden met stoom. Ook gevogelte is goed te bereiden in een stoomkoker.

 

Bron: http://www.kieskeurig.nl/rijstkoker_stoomkoker/informatie

 

Er stond wel boven dat artikel: Rijstkokers/stoomkokers Zal wel het zelfde zijn denk??

(Heb er geen ervaring mee )

 

Of bestel een boek er over: Bol.com - De Rijstkoker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, temperatuur instellen kan niet. Dus zelfs een thermometer er in hangen heeft geen zin.. want je kan toch niet bijstellen.

 

En Jorieke... die firma Weck kan de weck-pot op... firma adviezen vertrouw ik nooit... mensen zijn altijd veel creatiever dan de regeltjes...

 

Maar het ziet er naar uit dat de rijstkoker niet echt inspirerend is voor alternatief gebruik... (OK.. je kan er pasta in koken, jam maken, groente stomen enz... op zich natuurlijk wel breed...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...