Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin en serre klaarmaken

Itoero

Recommended Posts

Hallo,

De komende weken ga ik de moestuin en serre klaarmaken voor het nieuwe seizoen.

Begin april wil ik beginnen zaaien.

Het is m'n eerste keer...

Ik ben van plan om zowel voor de serre als de moestuin, compost en paardemest te gebruiken.

Ik haal 10cm weg en gooi er een mengsel van mest en compost.

De grond waar de serre nu staat en de moestuin komt, was vroeger een moestuin, maar ligt nu al jaren braak. Dus er steken heel wat plantendelen/wortels in de grond.

Is dat een goed plan?

Hoe bereiden jullie elk jaar je moestuin en serre voor?

Onze overbuur heeft enkele paarden, dus een paardenmest geen tekort

groeten,

Ralfo

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Je zegt dat je 10 cm van de grond weghaalt, waar laat je dat?

Wat voor compost en wat voor paardenmest heb je?

Ik bedoel: is de paardenmest vers of heeft het al liggen te rijpen?

Je zou eigenlijk moeten kijken wat je gaat verbouwen, er zijn gewassen die meer mest behoeven, maar ook die niet zo goed tegen verse mest kunnen.

In de serre/kas kun je de paardenmest onderspitten en bedekken met tuingrond + compost. De mest gaat broeien en verwarmt zo de grond en kas.

Ok,

Ik heb het nog niet gevraagd maar ik neem aan dat ik verse paardenmest bij m'n overbuur kan krijgen.

De compost zal van een tuincentrum komen.

We hebben een vrij grote tuin, dus de extra aarde is geen probleem.

In de serre ga ik tomaten, pepers, paprika, meloenen en pepino (meloenpeer) zetten.

Er zullen ook nog kruiden enzo inkomen...in potten.

In de moestuin komen verschillende soorten sla, courgette, radijsjes en verschillande kruiden.

Als ik de serre al bemest met paardenmest, is het dan nog nodig extra vloeibare meststof te geven, als vruchten zich beginnen ontwikkelen?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ralfo, waarom al die moeite om 10 cm grond uit je serre en moestuin te verwijderen ? Nut ervan ontgaat me. Als je dit doet om van het onkruid af te zijn, dan denk ik dat het een teleurstelling gaat worden, groeit nadien net zo hard weer aan De onkruid zaadjes in de bodem zogen daar wel voor. Met jouw 10 cm afgraving graaf je ook het belangrijkste deel van je bodemleven weg.

Onkruid verwijderen met een spitvork, zoals eerder op dit forum is besproken, is een betere en minder bewerkelijke oplossing. Daarna je grond oppeppen met mest en compost (mest alleen daar waar geen bonen komen).