Piroska Geplaatst: 3 oktober 2013 Geplaatst: 3 oktober 2013 Help Stan! Er is een bakje broed (geen idee welke, er stond niets op het bakje) in de vriezer terecht gekomen met Jorieke haar vlees.. (tsja, ik kwam wegens autopech pas om 0.300 hier helemaal gesloopt aan en heb niet goed opgelet) Ik vrees dat deze alleen nog overleeft als het de grijze oesterzwam was? Ik heb hem er de volgende dag weer uitgehaald, hij was niet helemaal bevroren nog.. Ook nog een vraag: kan ik de tropische stoeltjes ook op zaagsel van tropisch hardhout kweken? Of toch liever Europees hardhout? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 3 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2013 Ik heb hem er de volgende dag weer uitgehaald, hij was niet helemaal bevroren nog.. Ook nog een vraag: kan ik de tropische stoeltjes ook op zaagsel van tropisch hardhout kweken? Of toch liever Europees hardhout? Dat bakje zou konings oesterzwam(duinvoet) moeten zijn en kan wel wat vorst hebben hoor(eigenlijk alle soorten die ik op de MTFD j.l. mee heb gebracht wel). De tropische stoeltjes(de roze) kan op ieder hardere houtsoort(dus gewoon wat je hebt/ kan krijgen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 3 oktober 2013 Geplaatst: 3 oktober 2013 Oh ja dat zal hem zijn inderdaad. dankje! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Piroska Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Dan nog een vraagje: Er wordt telkens gesproken over stro en zaagsel etc.. Kan je ook HOOI gebruiken? (hier hebben we megaveel van, stro niet dat moeten we kopen) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 @Piroska, Ik geloof dat dat wel zou moeten kunnen. Ik weet echter niets over de opbrengst maar, er staat mij iets bij dat een aantal Amerikanen ook hooi gebruiken. Ik zal eens even zoeken voor je in de boeken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Een deel van mijn bakje Shitakes vertoond een foute schimmel. Kan ik het goede deel overzetten op beukensnippers? Of heeft dat geen nut? (snippers koken, hoelang?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 7 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2013 @Appelvrouw, als ik naar het bakje kijk zie ik ook rechts een groene-waas. Ik denk dat het bakje beter weg kan maar, proberen over te zetten kan altijd. De snippers of met kokend water een half uur laten wellen of 15 tot 20 min koken(hoeft bij snippers eigenlijk niet daar deze al behandeld zijn voor de verkoop) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 7 oktober 2013 Geplaatst: 7 oktober 2013 Volgens mij lijkt het groener dan het is, ik ga het proberen! Dank... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2013 Geplaatst: 16 oktober 2013 De kleine kloontjes heb ik in grotere bakjes gelegd met ribbelkarton. Het groeit weer verder zo te zien. In het bakje duinvoet komen er duinvoetjes tegen het deksel aanduwen. Die ga ik overzetten in een grote bak met beukensnippers? Want buiten op stro telen zal niet lukken met de kou toch? IOp een bakje staat duinvoet vermeld, op het andere bakje dat ik heb staat eryngii, dat is toch de oesterzwam?Of is dat hetzelfde?het derde bakje van de eerdere foto is de prullenbak ik..helemaal groen geworden Stan schreef: Ik zal ook even wat uitgaan leggen over wat je nu met de pluggen zou kunnen doen als je er weinig tot geen tijd voor zou hebben en de soort(b.v. de grijze oesterzwam) wel wil behouden om op een later moment er wel iets mee te kunnen gaan doen. Eikenhout moet ik nog een maand of twee mee wachten, dus de pluggen hebben verzorging nodig...En wat doe ik nu Stan..ben je er nog? Helluppie Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 17 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2013 Die ga ik overzetten in een grote bak met beukensnippers? Want buiten op stro telen zal niet lukken met de kou toch? IOp een bakje staat duinvoet vermeld, op het andere bakje dat ik heb staat eryngii, dat is toch de oesterzwam?Of is dat hetzelfde? De Duinvoet en Eryngii zijn idd de zelfde(konings oesterzwam)Het bakje kan je ook gewoon open zetten en de oogst plukken en daarna pas over zetten op iets anders.Eikenhout moet ik nog een maand of twee mee wachten, dus de pluggen hebben verzorging nodig...En wat doe ik nu Stan..ben je er nog? Helluppie Je kan de pluggen tijdelijk even in een bak met wat extra karton(= dan wat extra voeding) in de koelkast (rond de 4 tot 6 graden) deze 2 maanden overbruggen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
appelvrouw Geplaatst: 17 oktober 2013 Geplaatst: 17 oktober 2013 Dank je STan, ga ik doen vandaag!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Nu, alles heeft weer voeding. De poninjo (popiño?) en de roze oesterzwamklonen zien er maar zielig uit vergeleken met de duinvoet die het nieuwe karton al weer vrolijk aan het veroveren is. Het tweede bakje met shi take vertoonde ook groene schimmel..de onderkant die er nog mooi uit zag is in twee nw bakjes gegaan met gekookte snippers. Het ribbeltjeskarton gedaan bij de pluggen zodat ze nog wat langer kunnen blijven wachten op de stammetjes. Ik heb er wel lol in, vind vooral mooi zoals de duinvoet uitwaaiert over het karton Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 18 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2013 de roze oesterzwamklonen zien er maar zielig uit vergeleken met de duinvoet Zet deze dan iets warmer indien mogelijk. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Limoncello Geplaatst: 6 november 2013 Geplaatst: 6 november 2013 Momenteel heb ik 3 stammetjes met winteroesterzwam Om verder te kweken en experimenteren stel ik mij de volgende vragen 1.Hoeveel deuvels zou ik kunnen 'clonen' van 1L strobroed? Zou ik bv 150 deuvels kunnen maken met 1L broed want dat is het interessanter zo ipv entpluggen te kopen.2.Moeten de deuvels met het stro in een transparante doos? Maw. moet het licht eraan kunnen of beter van niet?3.Meng jij het strobroed onder met de nieuwe deuvels?4.Eenmaal de deuvels goed, hoelang en waar bewaar je deze? (3 maand las ik) De tijd van stammetjes te vinden. Het best schijnt stammetjes te zagen in de rustperiode.5.Wat heb jij al met succes op deuveltjes gekregen?6.Heb je ook al getest op vlas? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Stan Geplaatst: 6 november 2013 Auteur Geplaatst: 6 november 2013 1.Hoeveel deuvels zou ik kunnen 'clonen' van 1L strobroed? Zou ik bv 150 deuvels kunnen maken met 1L broed want dat is het interessanter zo ipv entpluggen te kopen.2.Moeten de deuvels met het stro in een transparante doos? Maw. moet het licht eraan kunnen of beter van niet?3.Meng jij het strobroed onder met de nieuwe deuvels?4.Eenmaal de deuvels goed, hoelang en waar bewaar je deze? (3 maand las ik) De tijd van stammetjes te vinden. Het best schijnt stammetjes te zagen in de rustperiode.5.Wat heb jij al met succes op deuveltjes gekregen?6.Heb je ook al getest op vlas?1 de deuvels van 1L strobroed kan je wel 1000 deuvels mee laten begroeien. Als je er b.v. 500 of 1000 wil gaan maken draai je het om. Je doet dan de deuvels in een doos of bak en mengt daar het broed door i.p.v. je de deuvels op het broed aanbengt of er door gaat mengen.2 Die transparante doos is om a zelf te zien of alle goed gaat en B als ik foto's maak van een ondoorzichtige bak kan ik niet laten zien wat er in de box aan groei/ontwikkeling is. Licht moet er bij oesterzwammen( om te gaan vruchten) e.d. wel maar bij witte champignons( anders verkleuren ze) juist weer niet.3 bedoel je of ik de doorgroeide gemaakte deuvels in het met de schimmel doorgroeide stro meng of met nieuw stro ? Ik doe het laaste en gebruik dan het met schimmel doorgroeide stro weer om nieuw stro te laten doorgroeien.4 de bewaar tijd kan je 1 tot 2 maanden verlengen door de deuvels onder de 4 graden te bewaren. De aller beste tijd om de stammen te gaan zagen is in de rusttijd maar wel liefst tegen de tijd dat de sapstroom weer op gaan zou gaan komen.( dan komen er weer suikers vrij die de schimmel nodig heeft om te groeien. (gezien de schimmel deze niet zelf kan maken)5 ik heb op deuvels gekregen : Shitake, Grijze, gele, roze en koningsoezterzwam(De winteroesterzwam heb ik vandaag zien staan en ga daar morgen even een kloon of sporen print van pakken)en ook allemaal weten te laten vruchten. Ik heb 2 jaar terug een setje deuvels van Maitake(Eikhaas, Grifola frondosa (lijkt wel een Harry Potterspreuk )gemaakt en deze heeft wel de stam weten te doorgroeien maar, tot nu tot nog geen paddenstoel er van gezien. Ik heb ook zadelzwam op deuvels gemaakt maar niets mee gedaan. Ik ben nu met parasolzwammen en wat andere soorten bezich enkel die zijn niet voor deuvels maar, voor karton en houtsnippers e.d.6 nee, nog nooit gedaan op vlas. is het interessanter zo ipv entpluggen te kopen. Je hebt prachtig materiaal aan je oesterzwammen dat je het beste deze gaat vermederen op karton. daar besmet je weer je stro mee en kosten ? wat stro en koken. Je koopt wat deuvels( hier iets van 2 a 3 euro voor 150 st) en je hebt A voor je stammen en B voor stroteelt Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 Maar een klein vraagje. Ik heb van jou, Stan, een gripzakje met wat plugjes gekregen op de MTFD. Een paar dagen later heb ik in een blok hout wat gaten geboord en daar de pluggen voor 3/4 deel in geduwd.Het blok hout heb ik toen in de koude kas gelegd, uit de zon, op de grond, zo stabiel mogelijk kwa temperatuur. Het is er vrij vochtig wel, paar keer het blok hout wat overgoten met regenwater.Er gebeurd niks ( geeft ook niks hoor ), we gaan nu naar de winter toe. Kan ik dat blok daar gewoon deze winter laten liggen , dat het groeiproces in het voorjaar start ?Of moet het vorstvrij blijven ? Quote
Stan Geplaatst: 7 november 2013 Auteur Geplaatst: 7 november 2013 Dat je niets ziet gebeuren is 100% normaal. Je ziet vaak pas na een jaar dat de stam is doorgroeid(slaat dan wit of zwart uit maar, ook dat hoeft niet). Enkel de pluggen moeten gelijk met de stam om besmetting van je pluggen te voorkomen. Het blok kan ook gewoon buiten en vorst kan de zwamvlok wel hebben. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 Ik ga morgen pluggenmeppen, het gat mag toch afgedicht met waxine of kaarsvet? Of heb ik dat verkeerd onthouden? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 7 november 2013 Auteur Geplaatst: 7 november 2013 het gat mag toch afgedicht met waxine of kaarsvet? Ja, dat mag en dat heb je goed onthouden hoor . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 Mag of moet?Binnenkort start ik ook en dit is de eerste maal dat ik van afdichten lees. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 7 november 2013 Auteur Geplaatst: 7 november 2013 Mag of moet?Dat is MAG. Als je vandaag de dag pluggen besteld via het internet zijn het steeds vaker pluggen mycelium met een piepschuimdopje(welke het mycelium beschermen moet tegen besmetting of vraat) Dat beschermen tegen vraat en besmetting is ook de reden dat ik het wel als tip mee geef om de pluggen na plaatsen af te dichten. Maar hoeft niet. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Manuela88 Geplaatst: 7 november 2013 Geplaatst: 7 november 2013 even een vraagje.Ik heb het topic een beetje doorgelezen. nu heb ik regelmatig champinons gewoon de witte of kastanje champignons die die ik vergeet die er daarna wit pluizig uitzien. ( dan gooi ik ze weg ) Maar nu ik dit topic lees denk ik kan ik dat misschien nog gebruiken?kan je dit dan ook door laten groeien in stro of karton en zo zelf die champignons kweken of werkt dat niet zo? Quote
Stan Geplaatst: 8 november 2013 Auteur Geplaatst: 8 november 2013 nu heb ik regelmatig champinons gewoon de witte of kastanje champignons die die ik vergeet die er daarna wit pluizig uitzien. ( dan gooi ik ze weg )Zo te lezen ga ik er vanuit dat je champignons dan idd nog te gebruiken zijn om stro mee te laten doorgroeien maar, als je weer je champignons hebt laten liggen maak er dan even een foto van voor de zekerheid.(als dat lukt/schimmelpluis wil vaak niet goed op de foto overkomen)Je zou dan niet de hele champignon maar een stukje met het pluis op karton of direct op stro kunnen laten groeien of de hele champignon weg halen als je schimmel op het stro/karton hebt laten groeien. Let wel op want de resten van de steel en hoed gaan van champignons vaak rotten. En zal je vaak moeten kijken of je de resten behalve het pluis weg zou moeten gaan halen. Als je stro voledig is doorgroeid deze afdekken met een laag aarde(liefst gestoomde aarde) je kan er dan wat kalk( b.v. schoolbordkrijt en/of gips) bij doen maar dat hoeft niet.Ook kan je champignons wassen en dan het was-water waar normaal gesproken dan weer sporen van de champignon in zit gebruiken om stro mee te laten doorgroeien.( gaat enkel op als de hoeden al open zijn). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Manuela88 Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Bedankt voor je antwoord. ik zal de volgende keer als ik ze vergeet even een foto maken is inderdaad wat duidelijker. ga het zeker proberen mocht het kunnen. Quote
Limoncello Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Zeg Stan, welk mag de dikte van de deuvels zijn? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.