Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek technieken


Stan

Aanbevolen berichten

hallo,

ik zou eens wat wilde soorten paddenstoelen proberen te kweken. ik weet alleen nog niet hoe.

wat zouden de beste manieren zijn voor het kweken van de:

-zwavelzwam (Laetiporus sulphureus)

-eikhaas (Grifola frondosa)

-biefstukzwam (Fistulina hepatica)

ze groeien meestal als parasiet op levend hout. maar ik heb ook al gezien dat ze op dood hout groeien.

 

en als ik deze vind in het wild, maak ik dan het beste een sporenprint of kloon ik hem met een stukje steel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan beide(zowel sporenprint als kloon) echter de Maitake(eikhaas/Grifola) kan je ook broed van kopen. Deze soort is wel iets minder lekker(slapper) als je deze zou kweken(ik heb er een staan op stam(echter let wel op daar als je stammen gebruikt dat je deze bijna geheel ingraaft(anders doet deze soort erg weinig(ben ik zelf ook achter gekomen door schade en schande).

 

En De slakken en pissenbedden zijn hier gek op deze soort dus pinnen zie ik wel echter de volgende dag zijn die alweer opgegeten(dus wel goed beschermen tegen het tuig).

 

ze groeien meestal als parasiet op levend hout. maar ik heb ook al gezien dat ze op dood hout groeien.
Deze parasieten doden eerst de boom en vervolgens gaan ze nog wel eens door als saprofiet vandaar dat je ze ook op dood hout tegen kan komen(vroeger riep men dat dat niet kan maar uit onderzoeken blijkt dat dus wel zo te zijn(o.a. Stamets heeft daar wel e.e.a aan onderzoek naar gedaan)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb enkele dagen geleden gezien dat ze bij mycobois deuvels van eikhaas en zwavelzwam verkopen. ik heb de prijs van de deuvels gevraagd.

dit was het antwoord:

* eikhaas (Grifola frondosa), 50 pl 4.50 €

* zwavelzwam (L. sulphureus), de pluggen worden per stuk (0.25 €/st) verkocht

50 pl : 12.50 €

Graag willen we je aandacht erop vestigen dat geen van beide soorten op afgezaagde stukken hout kunnen geënt worden, wat je er ook her en der op het internet over aantreft.

mvrgr

Mycobois, annvb

 

dus hiermee bedoelen ze dat de eikhaas en zwavelzwam alleen op levende bomen groeien denk ik.

gelukkig heb ik 2 knotwilgen waar de zwavelzwam mag op groeien. (ze mogen ervan kapot gaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noedel, je kan de eikhaas gewoon gekweekt kopen en die smaakt echt minder dan de wilde(op levende boom gekweekt) en bekijk deze link maar eens in van Paul Stamets : http://www.fungi.com/shop/grow-mushrooms-on-logs-and-stumps.html .

 

Daar staat ook een zeer gewenst lijstje met welke paddenstoel op welke boom je moet/kan telen.

 

Deze link ook zeer goed lezen : https://mushroomcompany.com/resources/maitake/ataglance.pdf . Is eigenlijk voor substraat maar gaat voor een heel groot deel ook op bij stammenteelt(gewoon een moeilijkere soort).

 

@limoncello,mooi om te zien .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 2 years later...

Hey super topic hier!

 

Zelf ook begonnen met de kweek van grijze oesterzwam op karton. Het karton is al aardig aan het doorgroeien, dus ik denk dat ik volgende week ergens ga kunnen overzetten. Nu weet ik wel niet echt hoe... Moet ik de vellen doorgroeide karton rechtstreeks tussen de lagen stro leggen? Of moet ik eerst pluggen/graan mengen met het karton, dat laten doorgroeien en dan deze tussen het stro mengen?

 

Iemand die ooit al op karton (voor)gekweekt heeft?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef Jorieke123:
Misschien heb ik er ergens overheen gelezen hoor, maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit is afgelopen?

 

Nee, je hebt nergens overheen gelezen. En ze staan er nog steeds, alleen hier en daar wit uitgeslagen. De oogst was tot nu toe 3 kleine Shii Takes. 1 is in de pan met spaghettisaus verdwenen en bij de andere twee waren de slakken me te snel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stahaan.....help!!

 

Ik heb van jou een zakje met houtzaagsel en shii take broed gekregen, tenminste.....het lijkt op het spul wat ik altijd onderin mijn caviabakken stopte...

Het heeft de (groei) smaak te pakken .......maar wat nu?

 

Maak ik wat zaagsel nat en voeg dat aan het broed toe? Laagje voor laagje? Hetzelfde als met koffiedik? Het zit nu nog in hetzelfde zakje als waarin ik het heb gekregen, maar kan ik het ook in een emmer overzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha lijkt op dat cavia spul maar hier zit geen ceder in. Ja aanvullen met houtsnipppers/meel/krullen of stro. Je kan idd net als bij de oesterzwammen aanvullen maar wel zorgen dat je schoon werkt.

 

Ohh en het hout of stro echt even 30 min koken(iig kokend water gebruiken).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha okeeee, waar haal ik dat caviabodembedekkingspul zonder ceder? Tips? Niet bij dierenwinkel neem ik aan? Of wel?

 

Geen idee eigenlijk....nooit in verdiept aangezien het mijn cavias nooit interesseerde die deden meer een wedstrijdje wie smijt het snelst het meeste zaagsel over boord.....het liefst natuurlijk net nadat ik het huis schoon had

 

Als ex laborant zal schoon werken geen probleem zijn.... dat zit wel goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks mijn schimmelvrees toch begonnen met paddenstoelen kweken. Ik ben begonnen met kastanje champignons. Die had ik nog liggen. Ik vond alle topics toch een beetje verwarrend, dus wil eigenlijk even vragen of ik het goed heb gedaan?

 

Op mijn kastanje champignons begon bij sommige onderkanten van het steeltje al witte schimmel te vormen. Deze heb ik in een dichte, donkere bak gelegd op koffie dik. Morgen krijg ik meer koffie dik van de buurvrouw en dit wil ik er dan overheen strooien. Klopt deze methode ?

 

Een van de kastanje champignons was zelf al geopend. Deze heb ik in een zakje op een in water gekookt kartonnetjes gelegd.

Zakje is dicht. Theedoek erover heen zodat het donker is.

 

In een derde zakje heb ik ook een kastanje champignon hoedje gelegd en wat losse sporen ( binnenkant van het hoedje) op in gekookt water geweld karton. Zakje zit dicht in een donker potje.

 

Van beide zakjes wil ik morgen avond het hoedje verwijderen zodat ze de sporen los hebben kunnen laten op het karton.

 

Alle donkere zakjes en bakjes staan nu in de woonkamer boven de verwarming. Want als ik het goed begrepen hebt moet het musylium groeien in warmte en als er knopjes komen moeten er gaten in de (zak , bak) komen en dan moeten ze

Koeler staan in het donker.

 

Heb ik het zo goed opgestart?

Als ik morgen een toplaag op de steeltjes in koffie dik heb gelegd. Wanneer moet er dan weer koffiedik op? Is dit als het helemaal wit begroeid is maar nog geen knopjes zichtbaar zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Owkay, ik heb nu een 10-tal verse beukenstammen van 1m lang waar ik met plugs wil werken. Buiten de oesterzwam enn shiitake, wat raden jullie nog aan?

Voor de Belgen, is mycobois.be nog steeds een goed adres of zijn er anderen? Ik dacht dat het 50 deuvels waren per stam van 20x100cm?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...