Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek technieken


Stan

Aanbevolen berichten

@Dat kan je dan b.v. in een wasmand met gaten doen en komen je oesterzwammen door de gaten. Voor behandelen van het stro buiten begieten en laten composteren. Dat composteren gaat vanzelf als je het begiet. Je merkt dan dat het heel erg broeierig wordt in je stro. .

 

Hoe lang duurt dat composteren?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus nog nooit een paddenstoel gekweekt, het broed kweken gaat prima maar daarna niks noppes nada niks geen paddenstoelen!

 

Ik heb al 3 maanden terug geent in een stam, werd eerst helemaal wit, staat nu buiten, weg wit!

 

Dan nog in zakjes vanalles gedaan, zag er prachtig uit, dit weer overgedaan in zaagsel om door te broeden en hop weer gebeurd er niks meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

PTX0994327361401282642.jpg

Zo. De eerste stappen zijn gezet. In de linker 3 potjes heb ik Shiitake gekloond op zaagsel. Ik had 12 van die potjes maar jemig wat krijg je snel ongewenste schimmels op bezoek. Ondanks het uitkoken van het zaagsel, potjes schoongemaakt met soda en spiritus en zelfs in de oven op 130 graden krijg je geen garantie op steriel werken. Ik heb een paar stammetjes (amerikaans) eiken klaar liggen waar ik gaten in geboord heb. Het zaagsel wat er uit kwam zit dus in de potjes. Hopelijk heb ik voldoende over om de gaten weer mee op te vullen want er is dus veel verloren gegaan.

In het rechter potje heb ik oesterzwam gekloond op karton en verder gekweekt op rogge. Een emmertje stro staat al klaar.

Het hele setje staat nu in het keukenkastje op de boiler bij 25-30 graden in het donker.

Spannend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PTX0994441941401612967.jpg

Het zaagsel leek me voldoende doorgroeid met Shiitake mycelium. Ik heb 2 potjes leeggehaald om op de stammetjes over te zetten. Eén potje houd ik nog even achter de hand voor het maken van pluggen.

 

PTX0994715701401612969.jpg

De gaten heb ik gevuld met het zaagsel en afgedicht met een kurk. Het betekent wel dat het zaagsel vrij diep in de stam zit. In hoeverre dit invloed heeft op de doorgroeiing weet ik niet. Van de andere kant is het binnenste hout mogelijk nog niet aangetast door andere schimmels.

 

PTX0995018461401612971.jpg

Daar staan ze op een schaduwrijk plekje. Waarschijnlijk zal ik er dit jaar nog niets van zien maar ik ben benieuwd naar de herfst van 2015.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De oesterzwam heeft het niet gered. Ik denk dat ik iets te scheutig was met het ontsmetten van de pot met alcohol en heb waarschijnlijk het mycelium om zeep geholpen. Inmiddels is er een pakketje bezorgd met een liter beschimmelde rogge Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

 

De Shiitake gaat als een tierelier. Inmiddels heb ik een tweede pot met pluggen aangemaakt en ook die wordt gretig omkleed met zwamdraden.

Hoe lang laten jullie dergelijke pluggen "ingroeien" voordat ze in een stam geslagen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze geheel wit zijn gebruik ik ze of doe ze in gripzakjes in de koelkast en zijn dan nog 3 maanden bruikbaar. Heb je geen hout of zaagsel ? dan kan je ook op stro kweken enkel geeft dat minder oogst dan zaagsel of stam.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Ik heb dus nog nooit een paddenstoel gekweekt, het broed kweken gaat prima maar daarna niks noppes nada niks geen paddenstoelen!

 

Ik heb al 3 maanden terug geent in een stam, werd eerst helemaal wit, staat nu buiten, weg wit!

 

Dan nog in zakjes vanalles gedaan, zag er prachtig uit, dit weer overgedaan in zaagsel om door te broeden en hop weer gebeurd er niks meer

 

O, wat blij te horen dat ik niet de enige ben waar het mis ging. Ik heb me suf gesteriliseerd om mijn aandenkens aan de moestuindag te kunnen verwennen. Op karton ging alles voorspoedig, maar de overstap naar het stro en de beukensnippers resulteerde in foute schimmel en 'niks meer te zien'.

Bij de grijze oesterzwam ging het wel goed, maar ik was iets te enthousiast met bijvoeren denk ik, het aangeslagen stukje substraat heb ik in een grotere bak met snippers gedaan en toen hield de hele boel er mee op. Misschien te koel - in huis is het in de herfst vaak tussen de 16 en 20 graden, afhankelijk of we thuis zijn of niet.- bij een nieuwe poging dus misschien nog meer warmte zoeken. De cv ketelkast is een optie, maar weet niet of ik dan dan water geven niet heel erg ga vergeten.

Van de shii-take pluggen weet ik nog niet of dat wat wordt. Ze zijn liefdevol het hout in geplugd. Ik zie nog geen micelliumvorming, maar heb begrepen dat dat ook wel een flinke tijd kan duren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar kom je op het punt dat het lastig kan gaan worden. De schimmel moet aan zijn nieuwe substraat wennen en de temperatuur en zeker ook de luchtvochtigheid zijn heel belangrijk. vaak is het zoeken naar het hoe en wat om je paddenstoelen te kunnen telen. En soms heb je de pech dat je alles goed doet en geen oogst hebt.

 

Dat kan in enkele graden verschil zitten of dat jou omgeving rijk is aan sporen van schimmels en deze de overhand kunnen nemen op je broed/substrat(voedingsbodem). Maar ook dat het kloonmateriaal niet gehel vers was(dat kan je enkel voorkomen door zelf uit de natuur een kloon te halen en ook die kan al besmet zijn en dus slecht resultaat geven).

 

Maar normaal gesproken heb je en aantal kleuntjes en dan gaat de teelt goed. Dat is ook de reden dat ik vaak ook zeg begin klein en ga niet gelijk kilos stro oid spenderen. Begin met en klein bakje en kijk,kijk en kijk er naar wat je ziet gebeuren en je zal zien dat je dan veel makkelijker met de teelt omgaat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het ook stilstand.Ik heb nog steeds de bak staan met beukensnippers met daarop een mooi wit tapijtje van blauwe oesterzwam maar daar komt geen verandering in.Op 24°-26° gestaan deze zomer, afgedekt met zwart plastiek, regelmatig besproeit,niets te pinnen.Nu al een week op 20°-22° niets te zien.Sinds gisteren aan het raam ( noordkant) bedekt met huishoudfolie,ik weet het niet meer.De schimmel voelt zich kennelijk zo goed dat hij niet wilt pinnen.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik ben van plan om nu eens shiitake te proberen.Als ik het goed begrepen heb kan ik met enkele deuvels in beukensnippers te duwen aan de slag.Of een paar deuvels in een bokaal met winterrogge en als het geheel doorgroeit is mengen met de beukensnippers.Laatste methode geeft denk ik een rappere en betere doorgroeing van de snippers

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste oogst van de grijze oesterzwam. In het emmertje zit gekookt stro en wat overgebleven rogge. Opgestart met roggebroed. Het emmertje heeft 2 maanden binnen gestaan. Zodra de pinnen zichtbaar waren heb ik het buiten gezet op een beschutte plaats. De kou van de laatste dagen en de regenbuien deden de rest. In een week tijd groeide dit uit tot 400 gram oesterzwam.

Gisteravond met een beetje olijfolie op de bbq. Lekker!!! Ongelooflijk wat een smaak.

 

PTX1048791671409390528.jpg

PTX1048837471409390530.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het zagemeel dat gebruikt wordt is dit zoiets of is het nog kleiner zoals houtstof?

houtkrullen_large.jpg

 

Er is niets meer uitgekomen uit de stammen die ik had daarom dat ik nog andere zaken ga proberen. Nog een paar vraagjes Stan;

 

  1. Zijn er paddenstoelen die je op levende bomen kan pluggen?
  2. Als je op stro kweekt moet je broed hebben op basis van graan, karton of spuit?
  3. Als je op karton kweekt of op beukenhaksel dek je dan de bovenkant af voor de vochtigheid?
  4. Je hebt het vaak over voeding (Agar) maar anderen spreken over Agar Agar, wanneer geeft je dit en hoe maak je dit?
  5. Ik zou het eens willen proberen met een spuit maar alles steriel houden lijkt me al veel werk of is dit niet zo? Lijkt me wel simpel om de sporen te 'oogsten' om dan met water te mengen om zo in een spuit bij te houden en mogelijk uit te wisselen. Wordt dit mengsel direct bij graanbroed gespoten? Geen incubatietijd of
  6. Soms heb je het over 'de' slechte schimmel. Is dit schadelijk voor de gezondheid? Je gooit het weg want er komt niets meer uit?
  7. Ik heb een vracht champignoncompost laten brengen voor mijn tuin. Dit is afgedankte grond van champignontelers dat verwarmd is op...C° waardoor alle leven verdwenen is. Zou ik dit kunnen gebruiken om te kweken? Wat zijn de soorten die goed zouden gedijen?
  8. Ik heb een aardappelkelder inde kelder. Het is er donker en vochtig. Misschien een ideale plaats om dit te doen?
  9. Op homegreen.nl zijn de duvels blijkbaar het goedkoopst. Daar kan je alle wegen mee op neem ik aan? Karton, graan, stammen maar niet via sporenprints.

 

Thanks voor de antwoorden en alle tijd dat je in dit topic steekt

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zagemeel dat gebruikt wordt is dit zoiets of is het nog kleiner zoals houtstof? : Het zaagmeel is echt stof/poeder(restjes van de zaagsnedes)

 

 

Er is niets meer uitgekomen uit de stammen die ik had daarom dat ik nog andere zaken ga proberen. : Het kan wel tot 2 jaar duren voor je ook echt paddenstoelen ziet op stammen(hou daar ook rekening mee)

 

 

1.Zijn er paddenstoelen die je op levende bomen kan pluggen? : Die zijn er wel o.a. de honingzwam maar dat wil je zeker niet(die neemt je hele tuin over)

2.Als je op stro kweekt moet je broed hebben op basis van graan, karton of spuit? : Op stro kan je alle vormen van broed gebruiken en dus ook pluggen e.d. of houtmeel

3.Als je op karton kweekt of op beukenhaksel dek je dan de bovenkant af voor de vochtigheid? : Ja ik dek zelf af met plastic(folie)

4.Je hebt het vaak over voeding (Agar) maar anderen spreken over Agar Agar, wanneer geeft je dit en hoe maak je dit? : Agar = agar agar en dat gebruik ik als start materiaal(ik zal straks even de link naar het topic plaatsen(weet ik nu even niet uit het hoofd)

5.Ik zou het eens willen proberen met een spuit maar alles steriel houden lijkt me al veel werk of is dit niet zo? Lijkt me wel simpel om de sporen te 'oogsten' om dan met water te mengen om zo in een spuit bij te houden en mogelijk uit te wisselen. Wordt dit mengsel direct bij graanbroed gespoten? Geen incubatietijd of : Het steriel houden kan je doen met en glovebox(handschoenbox) welke je zelf kan maken met een lege doos of transparante opbergbox waar je 2 gaten inmaakt waar je dan openingen in maakt waar je enkel met handschoenen in gaat om e.e.a schoon te houden)(kan ik ook wel een topic over aanmaken indien gewenst)

6.Soms heb je het over 'de' slechte schimmel. Is dit schadelijk voor de gezondheid? Je gooit het weg want er komt niets meer uit? : Zwarte schimmel is een voorbeeld van slechte schimmel en deze heeft sporen die zeer fijn zijn en in je longen kunnen komen(vergelijkbaar met fijnstof en daarom zeker ongezond)

7.Ik heb een vracht champignoncompost laten brengen voor mijn tuin. Dit is afgedankte grond van champignontelers dat verwarmd is op...C° waardoor alle leven verdwenen is. Zou ik dit kunnen gebruiken om te kweken? Wat zijn de soorten die goed zouden gedijen? : Oesterzwammen kan je op gebruikt substraat van o.a. champignons of shii-take nog wel kweken

8.Ik heb een aardappelkelder inde kelder. Het is er donker en vochtig. Misschien een ideale plaats om dit te doen? : Het doorgroeien gaat daar heel erg goed enkel hebben de meeste paddenstoelen ook wat licht nodig(geen directe zon) om te kunnen pinnen dus na een het doorgroeien zal je dan zo nu en dan ook wat licht moeten maken in de kelder

9.Op homegreen.nl zijn de duvels blijkbaar het goedkoopst. Daar kan je alle wegen mee op neem ik aan? Karton, graan, stammen maar niet via sporenprints. : Iddalles dat je noemt behalve sporenprints(maar die zijn ze ook te koop hoor)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik dacht aan oesterzwammen maar gemengd met stro.

 

Nu heb ik van mijn broer een aftreksel gekregen waar hij bier van maakt. Denk dat het 'wort' heet. Dit werd gekookt en ziet er zo uit

 

2rghli9.jpg

 

Mijn vraag, wat zou ik hier mee kunnen doen en kan ik hier iets mee? Misschien broed vermeerderen in potten? Het weegt 5kg

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het idd kunnen gebruiken om broed te maken of mengen met stro als substraat voor Oesterzwammen andere soortjes zal moeilijker worden door dat de suikers er al uit zijn door het bier maken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@Abracadavra, nee het gaat erom dat je dan voeding aanbied in de vorm van suikers(die kunnen ze niet zelf aanmaken) en of dat nu b.v. palmsuiker of honing is doet er niet zoveel toe(enkel is honing in het gebruik vaak wat makkelijker om dat dat al vloeibaar is en daardoor wat makkelijker door een substraat verwerkt kan worden of voor een sporenslurry zonder eerst de suikers op te hoeven lossen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...