appelvrouw Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Op zoek naar het gebruik van pimpernel en andere kruiden voor de sla die je in deze tijd al kan vinden in de tuin kwam ik dit recept tegen uit 1669, dat wilde ik jullie toch niet onthouden... Van rauwe Saladen te bereydenNeemt Kroppen, Latouwe, Krul-salaet, Vette of Koorn-salaet, oock de uytspruytsels van de Paerde-bloemen, oft wilde Cichoraye, oock uytspruytsels van Cichoray-wortels, Endivie, of roode en witte kool, of Komkommers, 't geen men best heeft, ofte in de tijdt is, en een van alle wel schoon gemaeckt zijnde, wordt met goede Olie van Olijven, Azijn en Sout gegeten : over de sommige worden ghebruyckt toe-kruyden, yeder tot believen, doch de gemeene zijn Kars, Nepte, Porseleyn, Pimpernel, Raket, Dragon, Boteris; oock doet men daer wel over de bloemen van Buglos, Bernagie, Roosen en Goudtsbloemen : Men eet dese Sala oock wel met gesmolten Boter en Azijn te samen gewelt, in plaats van Olie en Azijn, tot yeders believen. Om rauwe salades te bereiden. (Neem kropsla, snijsla, krulsla en veldsla, ook de uitlopers (het jonge blad) van paardebloemen (=molsla of pissenlit) of wilde chicorei (Cichorium intybus), ook de uitlopers van cichoreiwortels (witlof dus), andijvie (die ook een variant van cichorei is), of rode en witte kool, of komkommers, waarvan men 't meeste houdt of wat in het seizoen is. Nadat één van al deze [groenten] goed is schoongemaakt, wordt [deze] met goede olijfolie, azijn en zout gegeten. Bij sommige [soorten slagroenten] worden toekruiden gebruikt, elk naar smaak, maar gewoonlijk zijn dit kers, kattekruid, postelein, pimpernel, raket, dragon, en druifkruid. Men doet er ook wel bloemen over van ossetong, bernagie, rozen en goudsbloemen. Men eet deze salade ook wel met samen gewelde gesmolten boter en azijn in plaats van olie en azijn, zoals men wil.) Op deze site staat het hele bericht: http://www.coquinaria.nl/recepten/11.3histrecept.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Met kers zullen ze wel kleine veldkers bedoelen. Nog andere tips over voorjaarsgroen om nu in de sla te stoppen?( zelf doe ik ook nog jonge blaadjes eeuwig moes en (heel) jong zevenblad in de sla) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Ik doe er nog vaak in: Duizendblad, smalle weegbree, hondsdraf, jonge groene blaadjes van de meidoorn (zal er nu nog niet zijn, want alles is laat) madeliefjes, toppen van melganzevoet, winterpostelein. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 vogelmuur vind je ook zodra er een beetje warmte is..dat is een van mijn favo's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Duizenblad liep ik gisteren al te zoeken, want het staat ook bij de te geven kippenkruiden. Het is nog nergens te zien op de plek waar ik het heb. k gebruik wel de bloemen in de thee, het blad ga ik zeker proberen. Meidoorn heb ik ook, ga ik ook proberen. Maar er is nog helemaal niet veel. De brandnetels staan nauwelijks 2 cm hoog . Vogelmuur heb ik ook nog nooit gegeten, lijkt me wel lekker zacht in de mond Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Grappig! Ik ben zelf ( nog?) niet zo dat ik zo'n soort salade bij elkaar pluk, maar wat me wel opviel in het recept, zijn de bloemetjes die door de salade gaan. Voor mij zijn bloemen in de salade erg " hip" en van nu, maar het is dus eigenlijk zo " ouderwets" als wat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Hondsdraf heb ik vandaag geprobeerd..oe, niet te eten vond ik dat, wrang!Fijngesneden zal het vast wel gaan, maar ik heb genoeg ander spul gevonden zodat het niet nodig was Vandaag een salade met veldsla als basis en daarbij grof gesneden paardenbloem ( alleen het witte deel dat onder de grond zat) veldkers, kraailook, knoflookblad, pimpernel en nog een enkel blaadje rucola uit de kas. Erover een vinaigrette met mosterd, honing en een lepeltje mayo. Het smaakte lekker kruidig Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 ja de hondsdraf en duizendblad gebruik je als kruid dus hakken door de sla... klinkt lekker verder, wel kruidig altijd inderdaad, die vogelmuur maakt het ook wat zachter als je die gaat vinden. Trouwens andere naam daar voor is kippensla, kippen doen er een moord voor! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Doe je van de madeliefjes bloem én blad? Vorig jaar om deze tijd had ik al zevenbladpesto, en brandnetelsoep gegeten..alles is werkelijk laat. Maar madeliefjes heb ik bij bergen in het gras. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Sorry, ik was een paar dagen de stad uit, beetje late reactie.. Ik gebruik van madelief jong blad en de bloemknopjes, dus als ze helemaal dicht zijn nog, maar die knopjes vind ik zelf niet zoveel toevoegen, dus die maak ik liever in als kappertjes en dan zijn ze 2 weken later heerlijk in de sla. Een bloempje dat open is is leuk om de sla mee te versieren, maar niet speciaal erg lekker ofzo. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 OK, dank.Ik verzamel wel de bloemen voor de kruidenthee ( ingewandenmix) maar pas in mei, dan hebben ze meer kracht. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts