Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De Tuin van Jasmin

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb er trouwens wéér een tuintje bij. Ik heb al mijn moestuin, de dahliatuin, de Middeleeuwse moestuin... en nou heb ik het gemeente plantsoen voor ons huizenblok gefatsoeneerd... een mooi woord... flink wat zevenblad weggehaald, perkjes gemaakt, bloemetjes gezet, bloemetjes gezaaid, en ... ik had nog wat pompoenplantjes en komkommerplantjes over... gewoon maar er in gezet...

De buren vinden het prima tot nu toe. Zo'n gemeenteplantsoen is maar een troosteloze bedoening als het bestaat uit een paar bomen en zevenblad als bodembedekker... maar het is eigenlijk gewoon onze gezamenlijke voortuin...

Als de pompoenen aanslaan (ik betwijfel het, want het is hier errug schrale grond) kunnen we in de nazomer een pompoenen feest houden met ons blok... lijkt me wel leuk...

Het is alleen vanaf nu zaak om de plantsoenendienst in de gaten te houden... dat ze niet met de schoffel de boel platschoffelen...

Geplaatst:

Of plaats een bordje des noods van dat gurellia gardening, dan heb je nog steun van groenlinks , lopen ze misschien nog sneller door

Geplaatst:

Buurvrouw had voor haar huis een tegel uit de stoep gewipt en er een stokroos in gezet.

Komt er in de vakantieperiode een vakantiekracht even spuiten met onkruidverdelger.

Hij was al aan het spuiten toen ik het zag, zeg tegen hem je kunt toch wel zien dat die plant er is neer gezet en geen onkruid is.

Gelukkig heeft de plant het overleefd. Dus opletten .Gaan ze niet schoffelen maar spuiten.

Geplaatst:
  • Auteur
Buurvrouw had voor haar huis een tegel uit de stoep gewipt en er een stokroos in gezet.

Komt er in de vakantieperiode een vakantiekracht even spuiten met onkruidverdelger.

Hij was al aan het spuiten toen ik het zag, zeg tegen hem je kunt toch wel zien dat die plant er is neer gezet en geen onkruid is.

Gelukkig heeft de plant het overleefd. Dus opletten .Gaan ze niet schoffelen maar spuiten.

Amersfoort doet niet aan spuiten...

Het is wel zo dat het niet de bedoeling is om bestaande plantsoenen in eigen beheer te nemen...

Kunnen ze gewoon blind de boel straks kortwieken....

Geplaatst:

ZO jasmin, heb even je tuintje doorgenomen, superrrrrrrrrrrrrrrrrgaaf allemaal. Als ik het zo lees mis ik mijn volkstuintje best wel een beetje. De saamhorigheid vooral. Ik was vorige week even terug op het complex (vorig jaar huisje verkocht) ik ben daar wel 4 uur geweest. Met iedereen een praatje gemaakt, plantjes gekregen, erg gezellig. Maar mag nu ook niet klagen met mijn mooie huis, tuin en supertoffe buurtjes. Hoe smaken je tomaten?

Geplaatst:
  • Auteur

Tomaatjes zijn op... wel lekker, niet super (Tumbler Red). Ondertussen is de Garden Pearl rijp geworden (2 planten) en weer een Tumbler... Ben wel nieuwsgierig naar het verschil in smaak tussen de tomaten. Vanavond of morgen gaan die eraan. Rijp zijn ze in elk geval wel.

Ik ben trouwens weer met een stip gestegen... de tomaten van buurvrouw drie had ze gekregen toen ze al 'onderweg' waren, vast een kado van haar kinderen geweest of zo...

En de tomaten van buuf 2 komen bij mij vandaan... maar die kreeg ze wel zonder tomaat eraan... dus dat gedeelte heeft ze zelf gedaan... (zij heeft ook rijpe tomaat)

Buuf 4 had trouwens alleen zaadjes gehad, en geen plantjes, en wel erg vroeg in het jaar... en ze snapt er niks van dat haar tomaten niet uitgroeien: wahaa... de Tiny Tim komt niet zo hoog... had ze even vergeten kennelijk...

Er zijn nog twee buufen met tomaat. Eentje die recentelijk plantjes kreeg: een stel niet-standaard tomaten, en de andere buuf moet ik maar even gaan inspecteren met een ouderwets kletspraatje over tomaten... die heeft ze tegen een muurtje staan...

Geplaatst:

Leuk toch om in je eigen buurt het tuintje leuk te maken. Hier zie ik het wel vaker. Is nog niet misgegaan met de plantsoendienst.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
  • Auteur

Ahum, ik weet niet of ik het moet melden, maar de hele buurt doet het hier ook en de gemeente had op een gegeven moment een oplossing: alle mensen op de begane grond kregen een stuk tuin kado. Maar ja... gezien de natuurlijke omgeving hier, zit het hier vol met mensen die van de natuur houden, en niet iedereen woont op de begane grond. Mijn beneden buuf heeft ook al jaren gewoon een stuk grond geannexeerd, officieel aangegeven, en het wordt gedoogd. Ook buurtbewoners hebben allemaal grappige projectjes opgezet. Hardstikke gezellig, maar eigenlijk wil ik onze hoek ook opleuken...

Ik vrees alleen dat mogelijk de rek er uit is bij gemeente/plantsoenendienst... dat ze zomaar ineens een dikke lijn willen zetten om een grens te trekken. Wat mijn buren betreft: ik krijg zo'n beetje de vrije hand...

Om een voorbeeld te geven... met een of ander buurtbudget zijn er allemaal fruitbomen en fruitstruiken gezet, picknicktafels, en er is ook een of andere hoek die druk gebruikt wordt op warme avonden met kampvuur ... niet door hangende pubers, maar echt door de buurt.. Maar dat is niet 'ons' gedeelte...

In ons blok zitten relatief wat actieve middelbare en oudere dames van het soort dat steeds tóch dingen verandert aan de plantsoenen, eigen struiken en planten er in zetten... gauw alert zijn als de plantsoenendienst er aan komt... dit mag je wel schoffelen.. dat niet...

Geplaatst:

Zouden ze overal moeten organiseren bij buurtverenigingen. Lijkt me veel leuker dan dat de gemeente overal maar stekelbosje plant.

Leuk initiatief van je Jasmin. Ook van je andere buren uiteraard.

Good things come in small packages

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik was een week niet op mijn tuin geweest. Altijd leuk om dan de boel eens goed te bestuderen...

De naaktzadige pompoen (uit de keukenkast) gaat als een trein...

dscn7281a.jpg

Gewoon buiten, en in een pot, omdat ik een beetje bang was voor een wilde woekeraar... valt voorlopig nog wel mee... ik heb echter geen idee wanneer ik Het Ding moet gaan oogsten, aangezien ik de zaden wil, en niet het vruchtvlees...

Alles wat er voor het eerst van je leven zomaar schijnt te lukken is kicken...

dscn7284.jpg

De twee bloemkolen zijn iets groter dan een vuist, twee andere planten blijven wat achter... niks te vinden....

De brocoli is meegegaan naar huis, ook omdat er nog andere aanzetten tot roosjes op de plant zitten... kunnen die ook nog lekker aan de slag met doorgroeien...

dscn7285y.jpg

Volgend jaar zet ik meer uien, maar ben ook blij met deze opbrengst...

dscn7286r.jpg

En ik was wat ongeduldig... ben alvast begonnen met een paar vlechten...

dscn7287j.jpg

Die komen toch naast de keukendeur buiten te hangen... Op een paar gaasrekken ligt de rest van de uien te drogen, als het loof droog is, vlecht ik er daar de rest van om wat langer te bewaren...

Geplaatst:

Ja ik vindt het ook te vroeg geoogst de stelen zijn nog zo mooi fris groen,

maar maakt vast weinig uit mischien wat langer drogen.

Vlechten zou ik met praktisch droge stelen doen anders gaat de boel loszitten bij het indrogen/krimpen van de stelen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

De oogsttijd kan wel. Bij mijn Middeleeuwse moestuin worden ze sinds vorige week geoogst, en hangen ze in bossen te drogen onder een dakje. Bij mij overbuurman hangen ze ook al te drogen, gewoon over hekjes... bij anderen ook, maar sommigen laten ze nog zitten. Net wat je wilt.

Dat vlechten is ook nieuw voor me, maar algauw had ik handigheid. Eigenlijk gewoon precies zoals een haarvlecht... en ik heb wat vlechten gemaakt vroeger... die vingers weten het nog wel...

Droog vlechten is dus eigenlijk de echte bedoeling. Dan zijn de stengels dunner en taaier. Je kan dan ook wat stengels er af halen per ui, als de vlecht anders te dik gaat worden. De eerste paar vlechten gingen redelijk, en ineens lukte het niet om de eerst uien vast te laten houden... toen heb ik er gewoon een touwtje om gebonden. Alleen bij de eerst twee uien. De handigheid die kwam bestond uit het steeds steviger en strakker invlechten.

Helaas is mijn knoflook niet zo indrukwekkend groot (in de lente gezet), want met knoflook zou het natuurlijk ook heel leuk gaan.

Geplaatst:
  • Auteur
Ja ik vindt het ook te vroeg geoogst de stelen zijn nog zo mooi fris groen,

maar maakt vast weinig uit mischien wat langer drogen.

Vlechten zou ik met praktisch droge stelen doen anders gaat de boel loszitten bij het indrogen/krimpen van de stelen.

De uienvlieg is nogal actief op ons complex. Ik had twee kleine aangetaste uitjes... valt reuze mee dus, maar mijn theewater zei dat ik de goden niet moest verzoeken, en gewoon moest oogsten op het moment dat alles nog OK is...

Ook alle aardappel er uit gehaald. Beetje gelig blad, en geen handboek om te bepalen of het nou aardappelziekte was, of gewoon oogstrijp... alle risicofactoren elimineren...

En nou heb ik wel mooi nieuwe ruimte erbij voor een volgende ronde...

Geplaatst:

Ja het is beetje lastig om naar andere te kijken ivm oogst omdat het waarschijnlijk andere rassen zijn dus andere eigenschappen o.a oogstijd

maar neemt niet weg dat als ik zou denken dat er kans op uienvlieg groot was ik ze erook uitgetrokken had dus heb je denk ik goed gedaan.

Met aardappele is volgens mij alles goed zodra je denkt ik vindt dat genoeg om te eten dan rooien, ik wil zo veel mogelijk maximaal aardappels dus ik wacht zo lang mogelijk.

Het vlechten van ui gaat iets anders (dit is de knoflook manier), het is meer een tros dan vlechten,

hier zie je vb http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/ui/ui.php

Geplaatst:

Met knoflook gebruik ik de uien-manier ook omdat ik veel knoflook heb en in deze snoeren gaat meer bolletje dan in vlecht.

volgens mij is daarom verschil dat deze methode meer uien bevat dan vlecht soort ruimte besparend.

Geplaatst:
  • Auteur

Aha, klinkt logisch, want gewoon vlechten gaat in principe ook prima. Mijn Slowaakse tuinvriendin knikte naar mijn vlechten... zo doen ze het bij haar thuis ook, behalve dan dat het loof droog hoort te zijn... (maar ja... dat was óók omdat ik het thuisfront wou verbazen... de flappies die nog nooit op de tuin zijn komen kijken... gelukt, btw)

Geplaatst:

Echt stom dat ze nog niet zijn wezen kijken, ik sleurde ze er heen , ze vinden vast een suffe hobby (wat ik wel begrijp)

en zou van tevoren zeggen dat ze ook nog oh en ah moeten zeggen.

Geplaatst:
  • Auteur
Echt stom dat ze nog niet zijn wezen kijken, ik sleurde ze er heen , ze vinden vast een suffe hobby (wat ik wel begrijp)

en zou van tevoren zeggen dat ze ook nog oh en ah moeten zeggen.

Ja, eigenlijk wel... maar dat verplichte ah en oh is er als de manden worden geshowed... met oogst natuurlijk... Roep ik iedereen... zin of geen zin... ff kijken...

Geplaatst:

Precies ik vindt niemand hoeft me hobby leuk te vinden of te helpen is mijn hobby, maar beetje belangstelling is leuk.

Ik kan me haast niet voorstellen als je aan een van je pubers vraagt kom je vandaag even kijken, dat ze nee zeggen

mischien denken ze er gewoon niet aan omdat ze met hoofd ergens anders zijn.

Geplaatst:
  • Auteur
Precies ik vindt niemand hoeft me hobby leuk te vinden of te helpen is mijn hobby, maar beetje belangstelling is leuk.

Ik kan me haast niet voorstellen als je aan een van je pubers vraagt kom je vandaag even kijken, dat ze nee zeggen

mischien denken ze er gewoon niet aan omdat ze met hoofd ergens anders zijn.

Ma, ik vind jouw tuin net zo boeiend als dat jij mijn games vindt....

Over welke heb je het eigenlijk?

Dat bedoel ik nou, Ma.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.