Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Lavendel stekjes maken?

quincy

Recommended Posts

hallo hallo

Ik heb een vraag. Mijn oma(de oma waardoor ik ben begonnen met moestuinieren) heeft Lavendel staan in haar tuin. Kan ik daar stekjes van maken en die in de grond stoppen? Komt daar dan een mooie lavendel struik uit of wat moet ik daar voor doen? Of is dat onmogelijk?

Groetjes quincy

Edited by Guest

als ik hoofdpijn krijg dan weet ik dat me plantjes naar boven kommen

Nee, dat is niet onmogelijk. Maar dat zou ik niet nú doen , als je het buiten wil doen. Je kan takjes nemen ervan en dat in een potje met zaai-stekgrond steken ( de blaadjes dat deel eraf ritsen, wat onder de grond gestoken wordt ) en op een niet zonnig plekje voor een koel raam wegzetten. Nooit helemaal laten uitdrogen , maar vooral niet te vochtig. Je zou ook stekpeder kunnen gebruiken , maar dat hoeft niet echt bij lavendel. Ze wortelen heel langzaam , maar verder wel makkelijk. Geduld hebben dus. Zet je ze later buiten , dan in de schaduw en uit de wind.

Zijn de stekken geworteld ( zichtbaar onder het potje ( duurt echt lang )) dan kan je ze wel in de zon zetten , en overpotten of op de tuin.

Hoi, een nog veel makkelijkere manier is afleggen. Dat is een tak om buigen naar de grond en wat aarde over de tak heen leggen. Als deze tak zijn eigen wortegestel heet kan je de tak er afknippen en je plant uitgraven en verplanten. Als je wilt stekken is eigenlijk augustus de juiste tijd van het jaar. neem een stuk zonder bloemen hier voor.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Augustus is zeker weten de beste tijd ja. Maar lavendel is wel makkelijk ( om te stekken dan ) en gaat nu ook wel. Zoiets als rozemarijn. Gaat altijd wel, buiten midwinter misschien

bedank ik heb al een paar Stekjes Gemaak.ik heb ze in een doorzichtig bakje gedaan vanuit daar uit kan ik kijken als ze al aan het wortelen zijn. Handig!

Groetjes quincy!

als ik hoofdpijn krijg dan weet ik dat me plantjes naar boven kommen