Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur terug, Arja zei:

De pompoen die ik van jou kreeg is toch ook een vijgenbladpompoen, Tanja?

Zeker! Ik vond de jam een beetje flauw van smaak, maar de structuur is geweldig. Ik zit nog te broeden op een recept dat wellicht eea qua smaak verbetert. Wat ik er bij zou kunnen doen bedoel ik. Suggesties welkom.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hoe had je de jam nu gemaakt Tanja?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had om te beginnen alle zaadlijsten verwijderd, zoals bij andere pompoenen, terwijl ik later zag dat alleen gele (harde) deel had moeten worden verwijderd. Ik had ook de pompoen ‘geschild’ (ahum, het vruchtvlees er uit gebikt) vóór het koken, in plaats van daarna. En tenslotte had ik ook de pompoen laten weken met de schil naar beneden in plaats van naar boven. Ik had, kortom, het recept te oppervlakkig gelezen. Ik denk dat al die kleine vergissingen bij elkaar wel hebben gemaakt dat eea minder smaak had. Maar dat ga ik uitvinden, want ik ga het zeker nog een keer proberen.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Deze suggesties komen uit de Portugese hoek:

“Er zijn twee lekkere versies: eentje met noten en eentje met citroen en kaneel, elk met hun eigen karakter.

Voor de variant met noten begin je met een middelgrote vijgenbladpompoen. Snijd of breek de vrucht open, verwijder de pitten maar houd de draderige structuur intact, want die zorgt voor de typische textuur van de jam. Kook de stukken pompoen tot ze zacht zijn, laat ze uitlekken, trek het vruchtvlees met een vork uit elkaar en druk er zoveel mogelijk vocht uit in een doek. Doe dit vruchtvlees in een pan met suiker en een snufje zout, en laat het langzaam pruttelen tot het dikker wordt en glanst. Aan het einde roer je er een handvol grofgehakte geroosterde amandelen of walnoten door, eventueel met een vleugje vanille of een stukje kaneelstokje. De noten geven xtra smaak aan de jam, bv bij kaas of gewoon op een boterham.

De versie met citroen en kaneel is frisser. Doe opnieuw het bereiden van het pompoenvlees, meng het met suiker, wat citroensap, de dunne schil van een biologische citroen en een klein stukje kaneelstokje. Laat alles rustig koken tot de jam stroperig is geworden, verwijder de schil en de kaneel, en schep het mengsel heet in schone potten. Deze jam is fris en kruidig.

Als je de jam hebt gemaakt, kun je er ook een Portugese taart mee maken: een tarte de gila a amẽndoa Meng hiervoor ongeveer 200 gram van de gila-jam met 100 gram gemalen amandelen, drie eieren, 100 gram suiker en een klont gesmolten boter. Roer tot je een glad beslag hebt en giet het in een beboterde taartvorm. Bak de taart ongeveer vijfentwintig minuten op 180 graden, tot de bovenkant goudbruin kleurt. Laat afkoelen, bestuif met poedersuiker en serveer bijvoorbeeld met vanille-ijs. Misschien heb je hier wat aan.

Geplaatst:

Ja dat denk ik wel er zit immers geen zuur of pectine in de vijgenbladpompoen en maar weinig zoet

Geplaatst:

Lekker @appelvrouw , dankjewel

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik zag in het topic ‘nieuwe aankopen’ dat je ook vijgenbladpompoen-zaden hebt gekocht. Leuk! Die heb ik dit jaar gekweekt, prachtige vruchten en zeer mooie plant. Erg decoratief blad. Dit weekend ga ik de rest oogsten.

Als ik je misschien een tip mag geven? Ik zou deze soort niet in je pompoenbakken zetten, mocht je dat al van plan zijn 😊. Het is echt een extreem hard groeiende plant met uitlopers van zeker 10 meter, en langer… Snoeien kan, maar dat leidt tot heel veel nieuwe uitlopers die ook (zeer snel) enorm lang worden. De vruchtzetting begint ook pas na een flink aantal meters, hier althans. Dat red je nooit in zo’n bak. Zeker niet met meerdere (andere) pompoenplanten, dan zou ik het bij 1 plant houden. Maar dat vind je misschien zonde in zo’n grote bak. Jij hebt zoveel borders/volle grond, daar zou ik ze in zetten als ik jou was.

Geplaatst:

Goeie tip, @Dahli . Wij hebben dezelfde ervaring, wat een groeimonster! Je hebt er echt ruimte voor nodig. Maar: dan héb je ook wat.

Geplaatst:

Ja dat de plant groot wordt, had ik al gelezen inderdaad. Nee, zeker niet bij de andere pompoenen (de kleinere soorten). Ik heb nog 2 grotere rassen erbij volgend jaar: spaghetti pompoen en de oliepompoen. Dus ik heb nu al hersenbrekers waar ik ze ga zetten.😊 Ach, het houdt mij van de straat.
Ik denk dat ik de vijgenbladpompoen op het terras aan de voorkant schutting zet in een 25 liter bak en dan kan hij wat naar links over de schutting en naar de achterkant schutting verder groeien. Want ik heb komende zomer daar meer zon.
In de volle grond doe ik niet, want ik heb heel veel mollen. Bij mijn speciebakken (tentenkamp zeg ik altijd) achter de werkplaats lopen ze ook en de grond is daar helemaal gebobbeld, ook onder mijn speciebakken. Het is dat die bakken zwaar zijn, anders kwamen die nog omhoog. Mijn losse bakken staan allemaal op een vlonder, dus die kunnen ze niet omhoog duwen. En ik heb ook muizen en vele vogels.
Als je nog wat imposante fotos hebt van de vijgenbladpompoen, dan zie ik die graag. Die andere 2 reuzen zet ik elders, maar zeker niet in die 2 bakken van 120 x 120 daar komen dezelfde weer te staan die ik dit jaar had. Ik geloof dat ik een pompoenverslaving heb.😂

Geplaatst:

Ik heb zojuist het hele topic weer doorgelezen en ik heb je prachtige fotos weer gezien @Dahli

Geplaatst:

Vandaag heb ik ze geoogst. Ik ben superblij met het resultaat! En ook met het feit dat ze zo lang houdbaar zijn. De grootste weegt bijna 3,5 kg, de kleinste ruim 1,3 kg. De rest zit allemaal tussen de 2 en 2,5 kg.

De hele familie.

IMG_8738.jpeg

De kleinste.

IMG_8742.jpeg

En de grootste.

IMG_8741.jpeg

Geplaatst:

Wauw @Dahli!! 😍

Geplaatst:

Leuke familie! 1 probleemkind erbij zie ik! Komt in de beste families voor, hihi! Mooie oogst!

Geplaatst:

Wauw! Zo veel van 2 planten, wat geweldig! Dat wordt smullen! @Dahli

Geplaatst:

Het waren 3 planten @Petrasmoestuin : 1 gaf 1 vrucht, maar die heb ik bewust steeds ingekort omdat hij mijn tomaten overwoekerde. 1 gaf 3 vruchten en 1 gaf er 4. Alles is hangend en klimmend gegroeid en kwam dus steeds van 1 steel/wortelgestel dat in de grond zat. De uitlopers hadden geen kans om in de grond te wortelen. Dan waren het er ongetwijfeld meer geweest.

Geplaatst:

Je had er dan wel meer gehad, maar waarschijnlijk allemaal wat kleiner.

Geplaatst:

Ik had/heb 16 stuks van één plant. En ik had er moeiteloos nog (veel) meer kunnen hebben als ik de plant niet steeds had gesnoeid. Wat een ongelooflijke explosie van groeikracht! Moet er wel bij zeggen dat hij groeide waar daarvoor een composthoop had gelegen, dus maximaal voeding. Maar dan nóg. En er zat wel wat grootte verschil in, maar eigenlijk allemaal groot tot zeer groot. Ik heb nu ongeveer de helft geoogst, de rest deze week voor het (te) koud wordt.

Geplaatst:

Niet normaal meer. Ik verwacht bij mij niet zo veel, vanwege weinig zon en vochtige tuin. Maar je weet nooit.

Geplaatst:

Ik vind de pompoen prachtig! Maar als ik er 16 zou hebben , dan zou ik gillend gek worden denk ik…..🤪

Geplaatst:

Nee hoor @jootje Je kunt ze lang bewaren. Dus elke maand 1.

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

vochtige tuin

Vochtige grond is niet erg, pompoenen drinken graag. Ik denk dat m.n. de 25-liter-pot de beperkende factor zal zijn. Maar sowieso leuk om te proberen.

Geplaatst:
7 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

vijgenbladpompoen op het terras aan de voorkant schutting zet in een 25 liter bak

Dat zou ik niet doen, dat is veel te klein. Te weinig voeding en te weinig grond (en water) voor die enorme plant. Of je moet gaatjes aan de onderkant van die bak maken, dan kan die alsnog in de volle grond wortelen, er voeding en water uit halen. Anders heb je geen oogst.

Geplaatst:
1 uur geleden, jootje zei:

Maar als ik er 16 zou hebben , dan zou ik gillend gek worden denk ik…..🤪

Haha waarom? Ik geef ze weg. Ik maak er jam en chutney mee. Ik gebruik ze in de soep. En ik droog ze voor meel. En ik ben nog andere mogelijkheden aan het bedenken. Hoe meer hoe beter, hier is niets ‘teveel’, het kan altijd gedroogd en komt dan wel weer ergens van pas.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin vergis je niet in deze plant. Hij wortelt overal en nergens. Ik denk dat het met gebrek aan voeding wel mee zal vallen daardoor, ook al staat hij in pot, maar je moet wel voorbereid zijn op een plant die zich overal in de grond boort. Of je moet verticaal kweken, net als @Dahli , maar dan is misschien een 25 liter bak inderdaad wat krap. Of je moet héél goed voeding geven, dat kan natuurlijk ook.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.