Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vijgenbladpompoen


roosmarij

Aanbevolen berichten

Gisteren kreeg ik een paar zaden van een forumgenoot toegestuurd (waarvoor dank!!), waarvan ik er vandaag drie in de week heb gelegd. Morgen gaan ze in zaaigrond in mijn kamerkasje = oud aquarium met een glasplaat erop tegen de inmenging van het kattenvolk.

De vijgenbladpompoen wordt veelal gebruikt als onderstam voor de komkommer-, augurk- en meloenenkweek blijkbaar, volgens google tenminste. Het is een cucurbitaceae van een andere familie, die naar het schijnt niet zo makkelijk met pompoenen of meloenen kruist, maar dus wel "compatible" is als het gaat om enten.

Even foto's van internet gepikt:

vijgenbladpompoenklein63021365365856.jpg

de vrucht

 

vijgenbladpompoenbladklein31331365365899.jpg

het blad

 

Ik ben erg nieuwsgierig naar de vrucht, die ergens tussen hartig en zoet in moet zitten. We gaan het hopelijk beleven.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mooi is dat blad hè? Waar zou de naam vandaan komen

 

Ik had in een draad over pompoenen zaaien gelezen dat je ze juist wel moest weken..... Ze hebben ongeveer 24 uur in het water gelegen. Mochten ze inderdaad gaan schimmelen, dan heb ik er nog vier die niet geweekt zijn.

Nu zitten de drie geweekte zaden in een potje met zaai- en stekgrond, 1 plat, 1 op de punt en 1 op de kant.

 

De vier droge zaden (ongeveer ware grootte)

vijgenbladpompoendrogezaden62281365427238.jpg

 

De drie geweekte zaden (ook ongeveer ware groote, ze zijn duidelijk gezwollen)

vijgenblpompgeweektezaden70371365427488.jpg

 

"And now we wait...."

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nou weet ik alleen niet meer of dit de liggende pit is, of de pit op zijn kant of op de punt.... Kom ik vanzelf achter als ik over een paar weken die andere twee opgraaf als ze niet uitkomen

Ben stiekem toch wel een beetje trots op dit plantje!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto van gisteren: het eerste echte blad en een wortel onder het potje uit!

 

220413vijgenbladpompoenworteltje97971366744061.jpg

 

het blad heb ik een beetje moeten helpen, het zat klem.

Nou de hamvraag: kan ik de zaailing al overpotten? Het eerste blad is vandaag weer gegroeid, het tweede komt eraan, en de wortels piepen al aardig onder het potje uit. En kan ik hem dan ook meteen dieper planten? Uiteindelijk moet deze plant in een pot van 30 liter komen te staan, dus hij kan nog wel een stukje de grond in.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zaailing vandaag overgezet in een grotere pot. De groei was er uit, het worteltje onderuit deed ook niet veel, leek eerder te verschrompelen, en de kiembladeren waren al behoorlijk aan het verdrogen. Dus op hoop van zegen!!

 

Zo zag het er een paar dagen geleden uit:

240413vijgenbladpompoen98231367089025.jpg

 

Zo zag het eruit na het verpotten:

270413vijgenbladpompoen238001367058839.jpg

 

close up:

270413vijgenbladpompoen179171367089175.jpg

 

De andere twee voorgeweekte zaden zijn niet opgekomen. Ik heb ze ook niet terug kunnen vinden in de potjes. Nu zijn de laatste vier zaden in zaai- en stekgrond gestoken (ik heb ze op de kant in de grond geduwd) en nu wachten we maar weer af!

 

EDIT zo. 28 april: Een kiemblad heb ik afgeknipt omdat het beschimmeld was geraakt. Het andere is ook niet helemaal kosher. Ik heb de "kas" een beetje opengezet om te luchten bij kamertemperatuur. Het is blijkbaar te vochtig daarbinnen, hoewel ik geen water heb toegevoegd na het ompotten, de grond was vochtig genoeg naar mijn mening. Misschien zelfs te vochtig?!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Rond 26 april heb ik de laatste vier zaden van mijn "teerbeminde" vijgenbladpompoen in de grond gedaan. Ik had inmiddels ontdekt wat ik bij de eerste zaaironde fout had gedaan: voorweken (gaat makkelijk schimmelen) en plat zaaien. Je moet ze blijkbaar op de kant zetten en met 2 centimeter aarde bedekken. Of iets dieper of iets minder diep, daar ben ik even vanaf. Ik heb deze vier zaden op hun kant in de grond gedaan zonder voor te weken.

Eergisteren kwam de eerste van deze tweede zaaironde op. De zaadhuls wilde niet goed van de kiembladen vallen, dus heb ik daar bij geholpen (héél voorzichtig!) Ik heb de andere drie zaden even gezocht. Eén zaad is zeker verdwenen, eentje gaat nu snel boven komen en de derde is onzeker, dus die staat nog onder het plastic zakje dat op dit moment het kasje vormt. Ik hou de potjes minder vochtig, het plastic zakje staat aan één kant open zodat de zaailingen eigenlijk in de open lucht staan maar toch beschermd zijn tegen al te nieuwsgierige kattenneusjes. Ik hoop dat het nu eindelijk wel gaat lukken! Ik lees overal dat de pompoenen, komkommers en meloenen zo makkelijk op te kweken zijn. Het valt mij eerlijk gezegd met deze dame of heer best tegen.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Alle pogingen tot binnen voorzaaien zijn mislukt. De enige die is bovengekomen en nu nog leeft is een verloren gewaand zaadje, dat ik met grond en al bij de aardappels had gegooid, en ineens boven de grond kwam. Na wat wikken en wegen is die zaailing in een eigen mand gegaan, met allerlei voorzorgsmaatregelen tegen slakken (hier overvloedig aanwezig) en hij groeit dus weer. Met de laatste mooie warme dagen en af en toe regen (gelukkig geen harde regen of hagel zoals elders in Nederland) begint er zich een tweede echte blad te ontwikkelen.

Ik heb toch nog een beetje hoop dat het goed gaat komen dit jaar!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik had eigenlijk een andere bladvorm verwacht van deze pompoen....

 

280713vijgenbladpompoenblad62601375041967.jpg

 

edit: ik kom op internet deze foto tegen van siamblad, en hier lijkt hij wel heel erg op. Dat zou dezelfde plant moeten zijn.....

 

siamblad17741375042316.jpg

 

Wordt vervolgd zogezegd....

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb een vijgenbladpompoen gekregen van mijn tuinbuurman (dwz. zijn plant slingerde zich mijn tuin in en gaf mij 2 vruchten van ruim 4 kg).

Nu ben ik zo benieuwd of roosmarij of iemand anders ook een lekker recept heeft voor deze fantastische vrucht.

een tuin zonder bloemen is als een leven zonder dromen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
17 uren geleden, acpronk zei:

Hier nu goede oogst.

Prachtige vruchten. Proficiat!

 

Zou je ons iets willen vertellen over de smaak, structuur, eetbaarheid van de schil eventueel ook enz.?? Ik ben er zeer benieuwd naar!

En als het je zou lukken om wat foto´s te plaatsen van de struik, hoe ze groeit....zou dat helemaal geweldig zijn!

 

Dank je wel!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit nauwelijks smaak aan, ze worden hier gebruikt voor de soep.

Ze moeten net als courgettes jong geoogst worden, dan zijn ze nog lekker zacht en zijn de pitten ook nog zacht. Je schijnt ze ook wel rijp te kunnen verwerken, maar mijn vrouw houdt daar niet van.

Het zijn rankende planten, takken zullen met gemak de 10 meter halen, ik laat ze over de grond gaan, moet ook wel met zulke zware vruchten. Sommigen laten ze langs de schutting klimmen.

 

Foto zal ik morgen maken.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat 10 planten op ongeveer 25m2, was al snel na de vele regen zo'n 2 maanden geleden overgroeid.

Als ik niks had gedaan, had ik nu al makkelijk een stuk van 2 keer zo groot begroeid kunnen hebben, maar dat heb ik helaas niet (vrij). Dus takken buig ik telkens weer terug.c62b4c38971ea896219d54cf2a4caf2c.jpg5e003c2933027b94f508b65abb829042.jpg

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit te klagen. Dit jaar tweede jaar. Vorig jaar was helaas mislukt, de ene plant die ik gepoot had brak bij de grond af tijdens de eerste de beste storm. Dit jaar ook, maar gelukkig had ik er meerdere gezaaid.
Als je zaden wilt hebben, dan kan ik ze in de bio zadendoos van Flip doen. Ik heb dit voorjaar zaden geoogst uit vijgenbladpompoenen die 1,5 jaar in de berging lagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...