Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw appelboompje?


kenbeimer

Aanbevolen berichten

Van de winter, werd mijn binnen geplaatst appelboompje/plantje kaal en leek dood te gaan. Toch is de stam nog altijd groen gebleven en lijkt het plantje nog te leven. Vorige week kwam er ineens uit het niets en nieuw plantje naar boven, met een stuk dikkere stengel en nog geen bladeren alleen een stengeltje, als appelboompjes. In afwachting gekeken wat het werd en ineens verschenen er blaadjes, net als bij een appelboom.

Kan het zijn dat er in de wortels een nieuwe vertakking is ontstaan die nieuw leven in het boompje hebben geblazen? Zijn ook geen zaadlobben te vinden, vind het allemaal best raar. Maar daarentegen vind ik de ruimte tussen de oude plant en de nieuwe ook vrij groot.

 

p28001365584711.jpg

 

Het kleine stengeltje is een berk die al over een jaar dood is. De langere steel die er links naast staat is de onlangs kaal geworden appelboom en rechts het nieuwe plantje die mij verrast. Nog meer rechts is gewoon knoflook, welke ik in een paar potten heb gepoot om varenrouwmuggen hopelijk te verdrijven.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat moeilijk te zien op deze foto. Sowieso ziet het er wat kwijnend en doods uit...allemaal. Tijd voor nieuwe potgrond...?!

 

 

De grootste is de appel, vermoed ik. Die zou toch wat knoppen en groeipunten moeten laten zien.....

Het stompje net er naast rechts zou de dode berk moeten zijn?

Dan zie ik rechts onder, tamelijk bij de rand, iets ui-achtigs of een uitlopend bloembolletje? Oh ja, dat is waarschijnlijk de knoflook tegen muggen! (Nooit van gehoord...dat varenbladmuggen een plaag zouden zijn...en dat knoflook in dezelfde pot die verdijft...)

In het midden een klein groen blaadje op een klein scheutje....is dat waarvan je denkt dat het nieuwe groei van de appel is?

 

Bomen kunnen vanuit het gedeelte onder de grond nieuwe scheuten maken. Dat heet "opschot". Een kweker zal dit direct verwijderen. Als het om een vruchtboom gaat, zeker ook een appel, dan wordt er normaal gesproken een rasechte scheut op een onderstam geent. Die onderstam (bijvoorbeeld een wilde appelsoort) zorgt voor de groeikracht. Zo een scheut van onder de grond is dus niet de gewenste appel, maar een (sterker, snellergroeiende) uitloper van de onderstam. Of deze appelboom ook een entplek heeft, kan ik niet duidelijk zien. Meestal bevindt die zich 5 a 10 cm boven de grond...zie je wat verdikking. Als het een appelboom is die uit een zaadje is gekweekt, dan is het geen ras en waarschijnlijk geen echt lekkere/goede appelsoort.

 

Mag ik eerlijk zijn? Met zo een zielig en doods boompje, zou ik niet verder gaan. De nieuwe groei is niet heel hoopvol en waarschijnlijk niet het begin van toch nog een goed appelboompje. Koop een nieuwe....en dan heb je wel kans op binnen enkele jaren lekkere vruchten!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek niet voor vruchten, ik kweek voor de lol. Het appelpitje komt uit een appel, gekregen tijdens een evenement. Is de nieuwe scheut mogelijk afkomstig van dit oude zaadje, waarvan de grote plant kaal werd?

 

Alle planten heeft u goed geïdentificeerd.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laatste vraag dan ( de rest zei Weknow al ): Nee. die "nieuwe"scheut is niet een 2e poging van een en dezelfde pit nee. Een vruchtpit, in dit geval van een appel, kan 1 boompje maken. Niet daarna nóg een. Nee.

 

Kan het zijn dat je het hele klokhuis toen in de pot gedaan hebt ? ( daar zitten meerdere pitten in ). Wellicht.

 

Wat eventueel wél zou kunnen, is dat het appelboompje dood is inmiddels , maar dat ie ondergronds nog leeft. Daar een nieuwe scheut maakt op het wortelgestel wat nog leeft. Was de 1e, oorspronkelijke appelboom nu dood ?

 

Oude bladeren laten liggen ( en dan binnen dus ) zijn een voedingsbodem voor schimmels enzo. Daar houdt een appel niet van.

En een appel is eigenlijk ( niet alleen éigenlijk ) een buitenboom he ?

 

Hoop niet dat je me al te belerend vindt. Ik bedoel het goed.

 

edit: chapeau voor je waaaanzinnig grote bloeiende tomaat trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn appelzaailingen nooit binnen gehad in de winter en ze hebben het tot nu toe allebei overleefd. De ene staat in de grond en draagt (heeft hij 15 jaar over gedaan), de andere staat in een pot een soort bonsai te wezen en overleeft dat, maar bloeit/draagt niet. Dit jaar in een grotere pot om te zien of hij wel wil....

 

Marijke.

Over wat er te zien is kan ik niets zeggen, wat niet al gezegd is

 

PSPS: ik heb bij geen enkele appelboom wortelopschot gezien, zoals een pruim dat wel makkelijk doet, maar ik heb ook nog niet een gestorven boom aangehouden om te zien of hij het alsnog blijft doen.

aangepast door Gast

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste : Inderdaad staat de pruim ( prunus allemaal wel ) er om bekend. De wilde pruim wandelt de hele tuin door zelfs. Maar een appel die verstoort wordt aan zijn wortels door storm bv, door graafwerk , door ziekte aan de boom zelf, doet het ook wel. Minder wel. En gaat niet aan de wandel nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik erover nadenk, destijds (mei 2012) heb ik inderdaad heel veel pitten gezaaid in deze pot omdat ik zeker wilde dat er minstens ééntje op kwam en dit gebeurde precies zoals ik het zei, eentje kwam er maar op... Kan een eventueel tweede appelpit zo lang kiemkrachtig zijn?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké! Dan blijft het sowieso de moeite waard om hem te bewaren. Het gaat puur om het evenement waar de pitjes vandaan komen. Ontkiemingsproces is alleen zo anders, blaadjes veel dikker en ik zie geen zaadlobben, 1x eerder meegemaakt.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...