Itoero Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Als er van die witte haar-schimmel is op de potgrond in kweekpotten...wat kan je daar het beste tegen doen?Ik heb er wat zand over gestrooid en gemongen in de grond. Helpt dat?Hoe ontstaat die schimmel? Is die schadelijk voor planten? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 onschone grond of niet kiemende zaden geven schimmel als de bovenkant nat is dus...schone potten, zaaigrond stomen of schoon uit een zak, niet te nat maken, water van onderaf geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Heb je er een foto van ??? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Ik ben overgegaan op ander merk potgrond. En uit laten drogen lijkt me het beste. Ik heb geen schade aan zaailingen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Er staan 4 pepers van ongeveer 30 cm in.Ik heb wat zand doorheen de bovenlaag gemongen waardoor die vrij snel opdroogt, dat zal de schimmel wel weghouden.Ik heb er geen foto's van. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik moet zeggen ik begin daar nu ook last van te krijgen ik zal is kijken of ik een foto van kan maken,maar zou die pluche dingen ook niet het zaad kunnen zijn van paardebloemen? Moest het schimmel zijn kan het dan direct kwaad voor de planten, ik hen prei tomaat en aardbei staan... ik heb dit wel op de volle grond en nt in potten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 als je zaailingen maar niet omvallen van de kiemschimmels en goed doorgroeien toch zou ik het wat droger laten worden, krijgen ze ook een beter wortelgestel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruben83 Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Schimmels kan je niet uitdrogen, het gaat sporen vormen en zodra de grond vochtig word is de schimmel terug. Ik weet niet om hoeveel potgrond het gaat en hoe groot je vriezer is maar schimmels worden wel vernietigd bij invriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lovebug356 Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 Ik heb hier ook last van. Op de fotos zie je zowel die schimmel op de aarde als op het potje. Hoe erg is dit? De plantjes zijn nog niet boven gekomen. Uiteraard zijn de potjes "nieuw" (recht uit blisterverpakking) en ook de grond was een nieuwe zak kweek en zaai grond van Aveve. Ik vermoed wel dat ze mss te vochtig stonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 8, 2015 Share Posted February 8, 2015 @Lovebug, dit is idd te nat. Bij de trufpotjes hebben veel mensen daar last van je kan met wat kaneelpoeder de schimmel in toom houden. Ook kan je zuiveringszout <0,5% gebruiken tegen de schimmel(heeft geen gevolgen voor je zaailingen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 10, 2015 Author Share Posted February 10, 2015 Vorig jaar had ik schimmels op m'n zaaigrond.Kaneelpoeder werkt goed tegen dergelijke schimmels, zoals Stan al zegt.Het geeft ook een aangename geur Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keinna Posted March 19, 2017 Share Posted March 19, 2017 Hallo,Wanneer je kaneel gaat gebruiken, dien je dan eerst de schimmel weg te schrapen? Of kun je het er op strooien als er reeds schimmel op de aarde zit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts