Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schimmel op aardbeienplant: wat is het?


Bientje80

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

ik ben net begonnen met een aantal fruitplanten en groentes te planten, en heb dus eigenlijk weinig tot geen ervaring. Nu komt mijn eerste "probleem" al om de hoek kijken: ik heb een schimmel o.i.d. op mijn aardbeienplanten!

 

Na wat rondzoeken op het net denk ik dat het in ieder geval geen meeldauw is want er zitten geen vlekken in de bladeren, de bladeren blijven geheel groen en zijn dan opeens binnen een dag helemaal geel. Maar wat het nou wel is kan ik eigenlijk ook niet vinden. De plantjes (6 stuks, ze hebben het allemaal) lijken niet echt verder te groeien, en ook de bloesem/aardbeien zetten niet door maar drogen uit zodra de bloemblaadjes zijn uitgevallen.

 

Kunnen jullie mij helpen? En eventueel een remedie aanvoeren als die nodig is? Ik zou het erg op prijs stellen!

 

Hier zijn een aantal foto's van de schimmel:

 

2013041816014522941366294949.jpg

 

2013041816020251411366294977.jpg

 

2013041816015689911366295001.jpg

 

2013041816020817251366295014.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen vlekjes is geen meeldauw?

Je hebt echte en valse meeldauw. Valse, dat zijn vlekjes in het blad. Echte meeldauw, voor zo ver ik weet is dat alleen een pluizig iets OP het blad.

 

Dit is echte meeldauw op een clematis

 

Knoflookextract / Knoflookgier / Knoflookthee, die zijn preventief tegen schimmels, algemeen plantversterkend, preventief tegen insecten en meeldauw.. Volgens http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/milieuvriendelijke-bestrijdingsmiddelen/, maarja.. Daar heb je bij het reeds aangetaste blad weinig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jorieke: de plantrn staan binnen, op een onverwarmde kamer waar ze wel zonlicht kunnen krijgen

 

@dennislp: ah ik wist niet dat er 2 verschillende soorten waren... het lijkt inderdaad precies op de foto van de link die je gaf.

 

Dan ga ik maar blaadjes knippen en preventief behandelen als ze weer gaan groeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wees wel hygienisch, je hebt uiteindelijk met schimmelsporen te maken. Misschien kan je het plastic achter je plantje schoonmaken met een doekje met bijvoorbeeld Azijn? Azijn dood de meeste schimmels.

 

Ik zelf zou tenminste zoveel mogelijk risico's uitsluiten. Maar ook best kans dat het niet zo snel terug keert.. Mijn ervaring is dat valse meeldauw hardnekkiger is dan echte meeldauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja , weet ik natuurlijk niet wat de reden is dat de planten binnen staan ? Maar zo snel mogelijk lekker naar buiten , bloemen eruit wegknippen, oppotten ( ze staan wel érg érg krap dacht ik zo te zien ? ) lekker water geven en niks pamperen. Hup de volle wind in en de frissigheid. Nu behandelen is prima , maar ook naar buiten dan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze na het posten van mijn bericht naar buiten gedaan, ook uit voorzorg omdat ik mijn andere planten niet wil besmetten. Ze stonden alleen binnen om de laatste nasleep-kou niet mee te hoeven maken.

 

Ze hebben niet heel veel ruimte inderdaad, maar mijn moeder plant al jaren aardbeienplanten in zulke schoenenopbergers en dat gaat altijd goed en met een prima oogst

 

Ik ga gewoon duimen dat het goed gaat, en anders maak ik nog een tripje naar de kweker voor nieuwe plantjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is grauwe schimmel (Botrytis cinerea). Is jammer genoeg allen met gif(Teldor van Bayer het anti bijen bedrijf dat in een ander draadje ook genoemd wordt) te vermoorden. Je kan wel steeds de ergste aantasting weg halen( let wel op want door de trillingen komen ook de spore van de schimmel vrij rond in de lucht en besmet je de boel weer). Ook niet te veel vocht geven en van onder af( het blad niet raken). Het weg halen heb ik vorig jaar ook gedaan en daar mee voor lief genomen dan geen aardbeien te hebben.(Lambada, en vroeg in het jaar de schimmel) Maar nu gaat het goed met de plant is zojuist bezig de eerst bloemstengel te maken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Bientje:

 

Meeldauw kan je heel effectief behandelen met producten op basis van TMTD , zoals bvb FORAM (http://www.edialux.be/nl/product/FORA/foram-80-wg)

 

Vooraleer er weer een stormloop van discussie ontstaat over de schadelijkheid van het product , daar gaat het niet over. Het is een doeltreffende behandeling. Enkel Bientje moet beslissen wat ze doet.

 

Persoonlijk zou ik de aardbeien in de eerste weken na de behandeling niet gebruiken , maar daar moet je zelf over oordelen. Ik wou enkel een oplossing aanreiken naast het weggooien van de planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@powerlite, Het is geen meeldauw ook geen valse. Het is wel schimmel maar zoals ik al eerder aan gaf grauwe schimmel en het door jou geadviseerde gif werkt daar niet tegen. Zelf geen voorstander van gif e.d. maar heb wel als advies Teldor van Bayer gegeven ondanks dat ik 100% pro-bio/ecologischdynamisch ben.

En zoals jij "Vooraleer er weer een stormloop van discussie ontstaat over de schadelijkheid van het product , daar gaat het niet over. Het is een doeltreffende behandeling. Enkel Bientje moet beslissen wat ze doet." intypt vraag je er eigenlijk om deze discussie wel te gaan voeren.

Kijk vooral hier even : http://aardbeiplantje.nl/ziektes dan zie je dat deze planten van Bientje80 niet gekruld e.d. zijn. En dat grauwe schimmel het meest voorkomt van de schimmels bij aardbeien.

En ik weet wel iets wat 100% de schimmel dood maar niet wat voor reactie dat bij planten geeft (nog nooit geprobeerd)n.l. NATRIUMBICARBONAAT ook wel zuiverinszout. gebruiken ze ook in ziekenhuizen om de o.k. schoon te maken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stan , als je er niets van afweet , zwijg dan beter.

 

Als TMTD al niet meer zou werken tegen grauwe schimmel , dan is er geen water meer in de zee ook.

 

Stuur jij een brief maar Bayer dat ze er niets van kennn ?

http://www.bayercropscience.be/bayer/cropscience/bcs_belgium.nsf/0/B7D34C037F952C40C12571100056031E?open&ccm=010010

 

Ik neem deze laatste zin die hier stond terug. Mijn persoonlijke mening over bepaalde individuen doet hier idd niets ter zake.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

KwekerijBock Juist. Onzin die jullie groenen opdringen? Dat noem je verder denken.

1. Je denkt: Ziekte > bestrijden > klaar.

2. Je denkt: Ziekt > Hoe voorkom ik het? Hoe bestrijd ik het op de best mogelijke manier, zodat die aardbei naast het mooie ook nog gezond en ongeschadelijk is?

 

Best als je bestrijdingsmiddelen goed vind. Ieder zijn mening.. Maar de groene manier onzin noemen? Wow dan ben je wel erg makkelijk beïnvloedbaar voor marketing. Wil me niet mengen in een discussie over spuiten of niet.. Maar vind het berichtje van KwekerijBock wel erg belachelijk.

 

Edit: Stukje verwijderd. Was idd slordig van me.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed Kwekkerijbok jij je zin . Ik zal bij deze terug nemen dat het niet werkt.(Meeldauw kan je heel effectief behandelen met producten op basis van TMTD , zoals bvb FORAM (http://www.edialux.be/nl/product/FORA/foram-80-wg) Maar ik blijf erbij dat het slechts symptoom bestrijding is en je niet alles met onnodig zware of foute keuzes als middelen wilt blijven bespuiten. Bij kruilziekte zou ik er wel voor kunnen kiezen. Komt bij dat het over echte meeldauw ging en dan gebruik je b.v.TRIADIMENOL. Of gewoon NIETS en pluk dat aangetaste gedeelte WEG.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens Jongens. Zoals Powerlite al aangaf: maak hier nou geen Welles/Nietes topic van.

 

Op een open forum mogen álle tips en oplossingen gegeven worden , met alle meningsverschillen erbij en alle voors en tegens. Maar je hoeft mekaar écht niet te overtuigen van je echte gelijk. Wie dat ook denkt te hebben. En al helemaal geen onaardige posts te plaatsen. We zijn hier tenslotte allemaal groen, anders zat je hier niet.

 

Ik zelf zou tegen Topicstarter willen zeggen: voorkomen is beter dan genezen. : Planten een betere omgeving bieden; aardbeien naar buiten vanaf het begin af aan, dat zijn buitendingen. Beter verzorgen; betere condities scheppen. Of je verdiepen in de uiterst nauwlettende teeltomstandigheden in binnenruimtes voor buitenplanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

groene manier onzin noemen? Wow dan ben je wel erg makkelijk beïnvloedbaar voor marketing.

 

En hoop niet dat KwekerijBock ook je eigen bedrijf is (ga ik wel vanuit.. Belgische URL post je + die kwekerij is Belgisch). Want met deze reactie.... dan snap je echt al helemaal geen bal van marketing & imago

 

Wow. Wat eenonderzoeksjournalistiek! Je zit hier mensen van iets te beschuldigen op een erg slordige manier. Wat je hebt gevonden is kwekerij De Bock, geleden in Oudenaerde. De poster geeft aan een fruitkweker te zijn in (Belgisch)Limburg, dus je slaat de bal behoorlijk mis.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

aaijai , dom van mij. wist het op voorhand.

Ik zal in het vervolg de TS een PM sturen met raad.

 

Ik ben ook geen voorstander van spuiten , laat dat duidelijk zijn. En Preventie is inderdaad 100x belangrijker dan ...

Maar als iemand zegt dat hij alle planten heeft moeten weggooien omdat hij er niet uit raakte , wou ik alleen een oplossing aanbieden.

Ik zal het niet meer doen in het openbaar ; sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle oplossingen zijn welkom, openbaar. Het gaat hier helemaal niet over wel of niet groen zijn, of wel of niet spuiten. We zijn het er wel over eens dat het een oplossing is en waarom die geboden wordt. Verder is het toch prima dat de werkzaamheid van een stof, of een andere oplossing, ter discussie wordt gesteld? Als dat al niet meer kan... De keuze is inderdaad aan de TS. Alleen kwekerij bock brengt met een heetgebakerde laatste zin de andere component aan. Onnodig want de inhoudelijke verwijzing naar de werkzame stof is prima voer om de discussie over de werkzaamheid te beslechten/weerleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...