Geplaatst: 7 maart 201114 j Ik heb gisteren dus mijn 1e Makkelijke Moestuin bak in de tuin gezet. Nu heb ik gisteren ook een paar plexiglazen ruitjes gekregen van m'n pa die hij nog ergens had staan (is er zo eentje van: 'je moet niet gauw iets weggooien, je weet nooit waar dat goed voor is'). Ik heb ze op die MM bak gelegd en het begint er al onder te stomen in het warme zonnetje. Mijn vraag is nu, moet ik die nieuwe aarde die ik erin heb gestort nog besproeien ofwel bevochtigen? Heb er gisteravond nog wel wat natte en schone hydrokorrels doorheen gemengd.Ik wil graag vanmiddag wat zaden er in zaaien, omdat het lijkt nu net of het 'onder glas' is met het plexiglas er overheen. Kan ik dat als zodanig beschouwen? En komt het dan wel omhoog in zo'n bak? Alvast bedankt voor de info! Good things come in small packages
Geplaatst: 7 maart 201114 j Zo ver ik kan beoordelen kun je dat wel als onder glas beschouwen. Ik denk ook dat je niet hoeft te besproeien, je hebt geloof ik allemaal zakken aarde toegevoegd toch? In principe is dat vochtig genoeg om te zaaien zeker met natte hydrokorrels er door heen. Zeker met zaaien maak je de grond snel te vochtig, waardoor je kans hebt dat je zaden gaan rotten Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 7 maart 201114 j als je iets zaait of plant, dan ga je toch eventjes met gieter er over, liefst met een fijn gaatjesdat is wat ik doe en heb nog nooit problemen gehad
Geplaatst: 7 maart 201114 j Dat doe ik ook meestal wel(ligt aan de vochtigheid van de grond), wij zaaien in de volle grond (jij toch ook Stefaan?) en dat is een ander verhaal! Als ik op verse potgrond/aarde zaai besproei ik nooit. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 7 maart 201114 j Auteur Het is idd allemaal nieuwe aarde uit zakken. Gisteren pas gestort. Het condenseert aardig onder het plexiglas. Eens kijken wat ik erin kan zaaien.Ik kom overigens net iets te kort aan het plexiglas, de onderste rij wordt niet geheel afgedicht. Ik denk dat ik die nog maar even niet bezaai. Good things come in small packages
Geplaatst: 7 maart 201114 j Het moet ook niet te broeierig wezen hoor Helly, dan moet je echt beetje luchten gedurende de zon tijd door iet beetje open zetten,en dan eind van de middag waneer kouder wordt weer dicht schuiven.Leg maar eens thermometer dan schrik je soms hoe dat kan oplopen, zou er toch steeds thermometer in houden dan kun je bv waneer 25 graden is beetje openzetten dan heb je beetje houvast waneer dat te doen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 7 maart 201114 j Auteur Oh dat is wel een goede tip Hans. Thanx! Ik zal er eens een thermo in steken. Heb zo'n binnen/buiten thermo op batterijen. Daarmee kan ik overal de temperatuur aflezen.Is het gebruikelijk dat overdag de koude bak openstaat met een mooi zonnetje erop en dat het pas weer dicht gaat bij schaduw? Heb er een uurtje geleden in gezaaid: stampeul, augurk, andijvie, radijs, spruitkool, rucola en raapsteeltjes Good things come in small packages
Geplaatst: 7 maart 201114 j Auteur Zo, dat kan aardig oplopen onder dat plexiglas, het was er onder 30 graden Wist niet dat het zo snel kon oplopen. Ben blij dat je me die tip hebt gegeven Hans, heb gelijk de plaatjes er weer af gehaald. Kan er over een uurtje of 2 wel weer overheen. We weten iig dat het werkt Good things come in small packages
Geplaatst: 7 maart 201114 j Ja met die temperatuur: Oppassen. Vorige zomer heb ik een extreem gevalletje mee gemaakt, gelukkig lagen er niet kostbare zaadjes in.Had een klein kweekkasje met bakjes en zaadjes buiten op de tafel gezet met thermometer, ging toen even uurtje weg. Toen ik terug kwam? 50 GRADEN! V-I-J-F-T-I-G-! , Ik dacht even dat die thermometer stuk was maar nee, 50 graden!! Mijn zaadjes kon ik dus eerder bruinenbonen soep van maken dan een plantje.. En het bakje waar de aarde in zat? Die was helemaal vervormd/gesmolten door de hitte.. Niet normaal Wel een milieu bewuste manier van thee zetten > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 7 maart 201114 j Auteur Jeetje 50 graden Als t maïskorrels waren geweest had je popcorn gehad Good things come in small packages
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.