Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

asperges verzorgen


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik heb twee rijen asperges, één rij van 8 jaar oud, de andere gaat zijn derde jaar in. De eerste rij heeft het nooit geweldig gedaan, maar de asperges die van dat bed komen zijn dan wel mooi dik. We maken nooit een heuvel, leggen wel mest tussen de twee rijen in.

De jongste rij deed het tot nu toe goed, maar we hebben er nog niet van gegeten, de asperges zagen er niet speciaal erg dik uit.

 

Zal ik een betere opbrengst hebben als ik de rijen ophoog en/of afdek met plastic?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gisteren de eerste asperges geoogst uit de aspergebak.

 

De dikte hangt natuurlijk ook af van het ras en de plantafstand.

Hoe verder van elkaar des te dikker zijn ze.

 

De eerste oogst zijn ze altijd iets dunner, ze komen pas op dikte na iets van 2 à 3 weken en de jaren erop natuurlijk.

 

Ik bermde ze zeer hoog op, dan heb je langere asperges (40cm soms), moest er nog altijd een flink stuk afsnijden om ze in de asperkoker te krijgen, de overschot ging in de diepvries om er later aspergesoep van te maken.

Ik legde er ook aspergefolie over met de zwarte kant naar boven, moet je niet dagelijks oogsten, je ziet ze tegen de doek duwen zoals een...........Odol............s'morgens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... toch nieuwsgierig wat die Odol dan wel niet is... nooit van gehoord (behalve dat mondwatertje)

Dus ff zoeken....

Oh... Ok .... dan snappen we hem...

Maar... Wiki zegt het volgende:

 

"Odol kan verwijzen naar:

 

- een bepaald merk mondwater

- een militair apparaat"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat gaat natuurlijk ook met gewone zwarte landbouwplastiek.

Aspergefolie of tasjesfolie is makkelijker, hoef je niet vast te leggen.

 

Door de warmere rug komen ze ten eerste vroeger en gelijkmatiger.

En je zand regent niet vast, blijft lekker losjes en makkelijker asperges te steken.

 

Heb dat 2 jaar geleden eens getest met een digitale thermometer, was beduidend warmer met de zwarte plastiek erover.

 

En het 2de voordeel is dat ge niet dagelijks hoeft na te kijken of er al eentje boven staat.

 

 

Je ziet ze werkelijk priemend in hun onderbroek staan..........................

 

 

 

Trouwens het vrouwelijke van Odol = Onot of OnoK........

 

Erny en zoeken maar

 

Straks gaan de dames hier nog denken dat ik een oud vies menneke ben............................

 

 

In de aspergebak stond het vandaag alweer vol met witte kopjes, morgen of zondag asperges steken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...