Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Noordhollandse Bruine Boon plantafstand


Groene vingers

Aanbevolen berichten

Ik heb een pakje van de Noordhollandse buine bonen gehaald en daarop staat:

 

Zaaien: Zaai op regels of rijen die 50 cm uit elkaar liggen. Leg de bonen in de rij op 10 cm onderlinge afstand en 3 cm diep.

 

Klopt dat wel? Hoe groot wordt zo'n plant?

 

Ik had hetzelfde met doperwten, op de verpakking stond 40 cm regels of rijen en 5 cm onderlingen afstand. Kan ook niet goed zijn volgens mij.

 

Vragen, vragen, vragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Toch wel. Dat klopt wel. Die afstanden staan zo vernoemd vanwege de toch wel meest gebruikelijke manier die te telen. In rijen. Vlak naast elkaar ja, en dan een rij met een steun erachter, bv een peulen rek / gaas / hek waartegen ze omhoog kunnen groeien.

 

De tuinbonen zijn geen klimmers, maar doen ze ook op een rij ( met bv touw erlangs ( tegen het omwaaien ) of ook een rek. Je zet ze vlak bij elkaar in een rij vanwege dat ze dan ook steun aan elkaar hebben, en vanwege de latere oogst ( makkelijk plukken ).Afstand tussen de rijen vanwege de wortels en voeding / vocht, en dat je er voor langs kan.

 

Maar niets is een wet. Je kan de erwten ook in tipi's laten klimmen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel Doperwten ook ja. De sperciebonen worden door de meeste mensen ( bij stokbonen dus ( aan de stok ) ) geteeld aan lange stokken, wigwamvorm, met aan de voet van de stok 3 , 4 of 5 of 7 bonen zetten. Net hoe je het wil / kan , situatie is. Maar die dingen zijn pas met een week of 1 a 2 zover om dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...