Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Volkstuinverenigingen - prijzen / kosten , regels en meer

Featured Replies

Geplaatst:

Zulk soort dingen moet je altijd even bestuur van de vereniging vragen/uitleggen voor je begint, ik denk dat je eind

komt als je beetje onderbouwt en enthousiast bent krijg je denk ik snel toestemming maar nogmaals tuinverenigingen zijn zo wisselend

dat je het eigenlijk niet kunt voorspellen hoe de een reageert en de ander.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De volkstuinvereniging, waar ik een tuin heb gehuurd is op het landgoed van de graaf van Almelo. Dit stuk grond is denk ik in 150 tuinen verdeeld.

Misschien wel meer, eigenlijk geen idee, is erg groot.

Er zijn 4 verenigingen. Mijn stuk is 90 m2 en ik betaal jawel

0,15 eurocent per m2 dus €13,50 per jaar.

Eenmaal per jaar is er een vergadering voor de leden. Er zijn ouderwetse waterpompen aan gebracht, die worden in het voorjaar aan gesloten. En in het najaar er weer af gehaald.

In de winter worden ze nagekeken of gerepareerd. Er is hier geen W.C. ach moet je toch doe je dat ff in je schuurtje op een emmer, en dat kieper je dan over je composthoop.Zit geloof ik stikstof in.

Verder wordt er niets georganiseerd of zo, ieder gaat zijn eigen gang.

Zijn er problemen of conflicten dan meld je dat bij het bestuur en die zoeken het voor je uit.

Geplaatst:

Wow, dit is echt iets wat ik niet vewacht had zo haalbaar allemaal, ik snap er niets van.

Geplaatst:

De prijzen zijn gewoon heel sympathiek ik denk ook dat het een soort aanmoedigings beleid is om prijs zo laag te houden dat veel mensen het kunnen doen.

Geplaatst:

Nou wij betalen hier in het westen wel ietsie meer. 225 euro per jaar voor 300m2. Maar ik heb het er dik voor over.

Geplaatst:

Ik betaal in de zestig euro per jaar voor 150 vierkante meter.. en dat is lidmaatschap inclusief 'vierkantemeter-prijs'..

het kost echt bijna niks..

Geplaatst:

Wij betalen 150 euro per jaar voor 300 m2.

We kunnen paardenmest pakken als dat er is.

Er is een kraan om water voor de kippen te halen, water voor de tuin moeten we uit de sloot halen.

We mogen 25 m2 bebouwen met tuinhuisje/kas en de tuinen mogen niet afgerasterd worden met gaas, we moeten wallen maken van afvalhout, een heg planten of een houten hek neerzetten.

Wij zitten niet bij een volkstuinvereniging maar bij een boer met nog ongeveer 10 anderen volkstuinierders. Kleinschalig dus, maar ook erg gezellig!

Geplaatst:

Ik vindt het leuk dat je kippen mag !

Geplaatst:

Inderdaad, ik had ook graag kipjes gewild, maar dat mogen wij weer niet.

Ik weet niet of de prijzen laag zijn met als doel het aanmoedigen van het volkstuinieren, maar ik weet zeker dat het wel aanmoedigt om te beginnen!

Stilte is het element waarin grote dingen zich verwezenlijken.

Geplaatst:
Nou wij betalen hier in het westen wel ietsie meer. 225 euro per jaar voor 300m2. Maar ik heb het er dik voor over.

Aha, misschien is dat het. Ik zit ook in het westen, in de randstad zelfs. Dat is vast ietsje duurder. Maar nog..

Geplaatst:

Wij betalen ongeveer 70,- Euro per jaar voor 170 m2 inclusief lidmaatschap e.d.)

Op elke tuin mag een schuurtje en een kas staan (wel tot bepaalde maten). Hoge planten mogen niet aan de rand staan (behalve als de schaduw volledig op het pad of eigen gelegen grond valt. Ook wij hebben in de zomermaanden een toilet (zo'n huurding). En er is 1 schoon water kraantje. Voor de rest hebben we grondwater pompen.

We hebben een clubhuisje, maar een paar mensen hebben de sleutel. Het hele jaar is er op maandag ochtend eigenlijk wel koffie in het clubhuis, in de zomer bijna elke doordeweekse dag (ligt er gewoon aan wie er aanwezig zijn).

1x per jaar hebben we plantjes ruildag (rond 15 mei).

1x per jaar wordt er een bbq geoganiseerde door de turkse gemeenschap op de tuin. Helaas ben ik daar nooit bij geweest, maar dit jaar ga ik zeker. Maken allemaal Turkse gerechten,, heel erg gezellig altijd hoorde ik!!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Ik betaal 0,46 per vierkante meter per jaar. En 12 euro contributie per jaar. Er zijn waterkranen, maar de tuin mag niet gesproeid worden. Je krijgt je tuin standaard met half ingegraven watertonnen... die mag je bijvullen... Maar heel veel mensen sproeien nauwelijks.

Er is een soort clubhuis/keet waar je water warm kan maken. Buiten het winterseizoen, werken de wc's, (water afgesloten tegen nachtvorst). Je krijgt ook een mooie compost container, al ben je vrij om daarnaast meer compost te fabriceren.

Voor tuinhuisjes en kasjes moet je een bouwvergunning aanvragen. Alles onder de 1.40 mag je vrij neerzetten, daarboven niks. Ja, je plantjes mogen natuurlijk wel hoger groeien.

Rijen en staken moeten van Oost naar West geplaatst worden. Geen dooie kraaien ophangen... , hek altijd achter je kont weer op slot doen, loof van kool, aardappel en tomaat apart inleveren, zo nu en dan klusjes-zondagen, en eens per jaar een open dag voor de kinderen uit de buurt.

Verboden om kunstmest en gif te gebruiken, aangezien het complex zich bevindt in een groene gordel. Er zijn twee vlindertuinen, en overal hangen bijenhotels... plus dat er ook nog een imker zit met een paar kasten.

Geplaatst:

wat een luxe volkstuinverenegingen hebben jullie toch allemaal!

Geplaatst:

ik betaal 20 euro voor een dikke 140 meter2,

water doen we oldscool met de pomp(ja, zo een echte ouderwetse handpomp )

schuurtjes mag niet, kas wel in overleg

en verder...voor zover ik weet, zoek het maar uit, zolang je je onkruid maar in bedwang houd

Geplaatst:

ik zit ook met verbazing te kijken.

zelf heb ik ook een volkstuin gehad 1 jaar was 30 euro voor 100m2.

heb nog nooit zo'n slecht beleid gezien.

50 euro sleutelgeld. nooit teruggezien.

voorzitter die zich nergens mee bemoeide en de rest ook niet.

kas mocht niet, bomen mochten niet.

mensen van het complex die dingen jatten uit tuinen van anderen.

een krakkemikkige bouwval die een schuurtje moest voorstellen met daarin kapot gereedschap waar je niks aan had.

slechte watervoorziening (grondwaterpomp)

een kantine? een wc? laat me niet lachen en ben ook geen mannetje....

wat mij WEL positief raakte waren de oudere nederlanders (bijna allemaal buitenlanders daar verder) die klaar stonden met hun kennis en ook nog eens gewoon een zakje zus of zo meegeven van hun oogst....en nooit te druk voor een praatje.

tot mijn verbazing stapte eind van het jaar het HELE bestuur plots op, heb me toen zelfs nog opgegeven als bestuurslid zodat vereniging kon blijven bestaan op de jaarvergadering.

nooit meer iets gehoord daarop, einde vereniging?

dus mensen dit moet je NIET hebben....wil je een moestuin, ga kijken en stel vragen.

Geplaatst:

beleid, sja, k heb een aantal pagina's met regels etc gekregen, maar uiteindelijk komt het neer op , doe je best, geen schuurtjes, geen grote bomen, aardappels braaf rouleren en hou een beetje rekening met elkaar, nu zit ik bij een vereniging op een dorpje met een 3000 inwoners, ik ben met mijn 30 jaar de jongste, de eerstvolgende jongste is volgens mij twee keer mijn leeftijd , het verloop van de leden is ook gebaseerd op de wegvallers door overlijden of lichamelijke beperkingen door leeftijd

ben bij mijn eerste klusje (kalk strooien) ook een half uur in gesprek geweest met een lid wat twee tuintjes verderop zit, ben je gelijk op de hoogte van je directe buren, die blijkbaar met een duimstok door de tuin lopen omdat alles strak moet zijn

je weet hoe je je groentes op rij moeten zetten(over de breedte van het perceel niet over de lengte) ivm de zon

en je weet het tuinverleden van degene die je aanspreekt ook tot in zijn jonge jeugd...

kantine, daar doen ze niet aan, toiletten ook niet trouwens maar ja , ik woon twee minuten fietsen van de tuin af, dat scheelt een hoop en water is idd grondwater uit de pomp, maar ach, dat is ook te overzien, anders kan ik altijd nog een dompelpomp in de sloot hangen , ook een optie hier

mocht er iets niet goed zijn, dan word dit wel aangepakt door de voorzitter en ander bestuur, maar gelukkig is het een omgeving

waar een heel streng beleid of een heel groot pak reglementen niet direct nodig is , ik denk dat dat ook een hoop scheelt

hier hebben de meeste tuintjes niet eens een hekje er om heen en het hek van het complex zijn nooit op slot...als ik de bovenstaande post lees , dan ben ik blij met de omgeving waarin ik zit :j

Geplaatst:

Ik heb een volkstuintje in Zwolle (AA tuinen)

100 euro borg en ik betaal iets van 43 euro per jaar voor 1 are. Dat is zoon 6 meter breed en 20 meter lang geloof ik... Genoeg voor mij alleen vind ik.

Er is een wc, een huisje waar je wat koffie/thee kan zetten en wat gereedschap, alhoewel je daar niet veel van moet verwachten.

Na mijn mening gaat het er gemoedelijk aan toe zijn er veel verschillende culturen aanwezig. Super leuk. Zo heb ik vorig jaat voor et eerst turkse sla geteelt en de gekste fruitsoorten gegeten.

Je mag ook geen gif gebruiken. Helaas weet ik dat sommige dat toch doen en daar word nou niet echt wat tegen gedaan. Dat vind ik dan wel weer raar.

De vereniging kijkt er best goed op toe dat je niet de boel verwaarloost. Doe je dit wel, krijg je een waarschuwing en lukt et je ff niet wegens omstandigheden, dan kan je hulp krijgen vanuit de verening.

Dus, op dat gif verhaal na ben ik zo ver best tevreden.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Wij hebben een volkstuin van ongeveer 140 vierkante meter in Rotterdam, waarop het niet is toegestaan te overnachten. Een echte nutstuin dus. Nu zijn bij ons de kosten voor het tweede achtereen volgende jaar met meer dan 25% gestegen. Wij betalen nu ongeveer 144 euro per jaar.

Ik weet van iemand anders in Rotterdam (ander complex) dat zij 77 euro per jaar betaald, voor vergelijkbare grootte. Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met prijzen van dergelijke volkstuinen. Voor diegenen met een volkstuin: Mag ik vragen hoeveel jullie betalen per jaar? Stijgen bij jullie de prijzen ook zo vreselijk snel?

Geplaatst:

17 euro contributie

17 euro pacht per are

7 euro inschrijf kosten

momenteel geen borg voor tuin en kas enkeld is de vereniging dit wel van plan.

zover bekend willen ze invoeren 2013? (eenmalige kosten)

borg tuin 25,- per are tot 3 are elk volgende are 5,-

borg schuur 10m2 max 45,-

borg kas 10m2 max 25,-

kosten gaan wel in 2013 omhoog net nagevraagd dacht met 1 euro maar dit is het helaas niet

kosten voor 2013 is als volgt.

Pacht are 19,50

contributie 25,-

clubhuis enkeld geopend met vergaderingen en of bijeenkomsten.

geen water anders dan slootwater

geen toilet anders dan bos

geen overige luxe

alle omheiningen hoger dan 90cm zal in 2012/2013 letterlijk gedemonteerd of gesloopt worden.

er word op 2 tuinen nog pluimvee gedoogd als zij in een ren verkeren en in een gezonde staat(max 10 kippen)

wel een hoop gezelligeheid en gein.

o ja en eigen bewaking (boer met VEEL honden) woont aan het begin van het terrein

Geplaatst:
  • Auteur

Bij ons op het complex, in ieder geval voor het 4e jaar op rij, nog dezelfde kosten (0,40 per m2, voor de rest kijk op pagina 1 van dit topic). Dus gelukkig nog geen prijsstijgingen, ook niet echt nodig lijkt me, de club is nog goed bij kas. Het verschil tussen die prijzen kan natuurlijk aan heel veel zaken liggen, in je voorbeeld is het aantal m2 nagenoeg gelijk, maar dingen die ook mee kunnen tellen zijn zaken als watervoorzieningen, elektriciteit, omheining, locatie, clubhuis/toilet, grondsoort misschien etc. etc.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik betaal 15 euro voor een stuk van 90 m2.

In het voorjaar worden de grondwaterpompen aangesloten, en in het najaar worden deze er

weer afgehaald en nagekeken.(gerepareerd)

Geen toilet en geen clubhuis.

Schuurtje moet je zelf bouwen of overnemen van de vorige huurder.

Er mag geen fikkie worden gestoken.

Het complex is op het landgoed van de graaf van Almelo

Geplaatst:

Ter aanvulling op mijn vorige bericht:

Onze tuin ligt op een complex met bijna alleen maar verblijfstuinen, en 1 strookje met een aantal nutstuinen. Helaas is dit strookje nogal slecht gesitueerd, verscholen onder hoge bomen.

Er is een grote kantine met bar, waar bingo en Sinterklaasavonden en zo georganiseerd worden. Daar komen wij dus nooit (behalve voor het toilet ), maar betalen er wel voor waarschijnlijk.

Verder heeft onze tuin een wateraansluiting, waarbij het verbruik exclusief is, dus dat komt er nog bij (maar is met de natte zomers van de laatste jaren niet zo erg aan de orde). We hebben geen elektriciteit.

We betalen nu 0,25 cent per vierkante meter (maar dat zou naar 2 euro per vierkante meter moeten ) Verder 52 nogwat aan contributie voor de vereniging en nog 24 euro contributie voor iets anders (weet niet eens wat). En 30 euro composteerkosten.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik zit nou op de volkstuinvereniging van de gemeente Gemert-Bakel en daar betaal je: Halve tuin €11,50 Hele Tuin €23,-. Verder nog 3 euro borg voor een sleutel van de poort daar en een envelop met regels. Daarin staat verder gewoon het alegemene: Aardappels om de 3 jaar op dezelfde plek, wanneer je wel en geen kas mag enz.

Het is een mooi complex en ik heb dit jaar een half tuintje gehuurd om te proberen en was van plan volgend jaar een hele tuin te huren.

Gr. Wesley

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is niet duur Wes, had even opgezocht je had 60 m2 toch? Heb je daar wel (grond)water of moet je daar zelf voor zorgen?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Het is rond de 75m2 Grondwater is aanwezig en ik zit lekker dicht bij de waterpomp

Een hele tuin is geloof ik rond de 120-130m2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic