Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Problemen met tomaten in de serre


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

we gaan de eerste zomer (nou ja) in met een eigen serre. Net zoals elk jaar hebben we zelf onze tomatenplantjes opgekweekt (Coeur de boeuf - niet hybride en pyros F1 hybride). De eerste weken in onze huiskamer de laatste weken in de plantpotjes in de serre. Het zijn mooie stevig plantjes geworden zoals je kan zien op deze afbeelding : foto156321367218312.jpg.

 

Echter van zodra ik ze in de volle grond steek verwelken ze als sneeuw voor de zon, de tweede afbeelding toont hoe ze eruit zien na een weekje in de grond. foto293701367218313.jpgWat doe ik verkeerd?

 

Misschien is de lucht te vochtig in de serre. 's Nachts doe ik ramen en deuren dicht om de koude buiten te houden maar dan heb ik 's morgens altijd wat aanslag op de ramen en soms kleine druppeltjes op de planten. 's Morgens zet ik de deur altijd een stukje open en ook één raampje een beetje en na een uurtje is alles mooi droog. Zou dat het probleem kunnen zijn? Maar dan is het vreemd dat de plantjes er geen last van hebben zolang ze in de plantpotjes staan?

 

Voor ik aan de slag ging met de tomaten heb ik de serre ook goed omgewerkt en voldoende bemest (met klassieke meststof). Voor ik de plantjes in volle grond zet werk ik eerst nog wat echt tomaat meststof in de grond op de plaats waar het plantje komt. Omdat ik dacht dat daar iets mis mee was heb ik dat bij sommige plantjes niet gedaan maar het resultaat is hetzelfde.

 

Alle hulp meer dan welkom !!

 

Groeten,

Dieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in alle topics die hierover reeds gepasseerd zijn, en RobO ook al zegt :

 

1. Koude ? Nachten zijn nog flink koud ( ze komen van binnen, dus dat is even wennen, al groeien ze daar straks wel doorheen hoor )

 

2. Te veel direct zonlicht ? Scherm je je kasje ? ( Temperzon bv , of schermdoek whatever )

 

3. Je grondje ziet er wel erg klei-achtig uit. Klopt dat ? Op zich niet erg, al hebben tomaten wel graag ook wat potgrond erdoorheen vermengd. Is de kleigrond nogal kalkrijk ? Ziet er een beetje zo uit, en dat belet de plant de aanwezige voedingsstoffen goed naar behoefte op te nemen.

 

Mijn tomaten staan nog in hun potjes in potgrond , ook in de koude kas. "ietsje" van deze verschijnselen hebben de mijne ook. Ik denk zelf het licht ( heb inmiddels getemperd ) en de kou. Ik zet ze later in grote bakken in de grond met alleen potgrond.

Dan als laatste: Die basisbemesting noem je klassiek: Dat zijn gewoon koemestkorrels ? Niks mis mee, maar dan nu al óók nog tomatenmest ?? waarom ? Dat kan je beter later gaan toedienen, wanneer de planten weer een stuk verder zijn, geleidelijk opvoeren. Als je de planten op hun uiteindelijke plek zet, moeten ze zich eerst vestigen en zelf op zoek gaan naar voedsel.

 

Maar goed. Voor nu : zo laten. niet te veel water geven , de kou weren. De kas gaan schermen ( komende week weer zonnig weer ) en niet verder bijmesten voorlopig.

Hoogstwaarschijnlijk groeien ze hier wel doorheen. Hou ons op de hoogte met een update over een tijdje, incl. foto's. Leren we allemaal wat van.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bello schreef:

De grond van de kas moet niet in contact raken met de tomaten plant.

bij uitplanten gat maken en de plant erin zetten geen grond over de grond van de pot doen.

 

Uh....waarom niet Bello?

 

En als je je tomatenplant nu juist wat dieper wil zetten om een wat steviger plant te krijgen....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bello242 bedoeld, dat je een in pot gekweekte plant liever nooit dieper behoort te poten dan hij opgroeide in die pot. Dat gaat inderdaad op voor bijna alle planten, ook die je zelf opkweekt en zou kopen ook. Maar Bello242. Dat gaat nou nét niet op voor een nog jonge tomatenplant. Die poot je liefst vaak wat dieper, om ze steviger te zetten, en gedrongen verder te laten groeien. De tomaat maakt dan gewoon wortels langs zijn stam, die dan onder de grond geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig zocht ik zojuist even iets op in de Groente- en fruitencyclopedie van Luc Dedeene en Guy De Kinder en inderdaad...... daar staat hetzelfde advies over tomaten, om te zorgen dat de tuin/kas grond (die mogelijke besmet is) niet bovenop de potgrond kan komen zodat de wortels van de jonge plant niet geinfecteerd kunnen worden. Mogelijk heeft bello 242 het hiervandaan?

 

Ben zo vrij om dit advies uit het (ook door mij) geprezen boek NIET zo maar op te volgen.

 

Zag vervolgens nog iets dat m.i. niet zo klopt (waar ik me niet aan hou in ieder geval). Dat tomatenplanten pas uitgeplant zouden mogen worden als er al bloemen in zitten....

Lijkt me een niet erg praktisch advies. Tenzij je heel veel ruimte hebt om tomaten lang in steeds grotere potten te houden.

 

Mijn inschatting is dat ze een aantal "regels" uit de beroepstuinbouw zonder meer hebben overgenomen in hun boek dat toch vooral op liefhebbers gericht is....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd. Eventuele geinfecteerde grond mag niet bovenop de potkluit komen van de tomatenplant, maar de plant mag er wel naar toe groeien ? ( in gezet worden ? ) Gewoon schone nieuwe potgrond gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gevraagd graag een update van mijn tomaten verhaal ...

 

Maandag ben ik direct overgestapt van dagelijks water geven naar om de 3 dagen water geven. Ik heb maandag ook een grondstaal genomen om te laten analyseren. Zaterdag kreeg ik dan te horen dat de grond IETS te zuur was, dus daar heb ik dan zaterdag wat zeewier kalk aan toegevoegd. Op aanraden van een tuinbouwer heb ik er dan gisteren ook nog wat basilicum plantjes tussengeplaatst. Misschien moet ik ook nog eens met wat insecticides aan de slag want ik merk heeel veel mieren en pissebedden op in de serre. (Sowieso hebben wij al jaren enorme last van mieren in de hele tuin ... ) En tot slot ook sinds afgelopen maandag staat de serre 24/24 open op aanraden van een vriend die zei dat je beter een serre hebt die enkele graden kouder is dan eentje die vochtig staat.

 

Ik heb de indruk dat de planten die er het langst staan de strijd misschien lijken te gaan winnen, terwijl de laatst uitgeplante plantjes het erg moeilijk hebben.

 

Dit is de plant waarvan ik vorige week een foto plaatste (die die er slecht uit zag ... ziet er nog niet toppie uit, maar misschien wel ies beter):

 

foto390871367822820.jpg

 

Nu duimen maar, ik heb er alles aan gedaan om ze er bovenop te krijgen, lukt het niet ... volgend jaar een nieuwe kans.

 

Groeten,

Dieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is hij inderdaad weer wat groener.

 

Die mieren doen op zich niet veel kwaad, maar hou wel goed in de gaten of er luizen zijn (die worden door de mieren beschermd en 'gemolken').

Als je zorgt dat er voor de mieren niets lekkers te halen valt in de serre gaan ze wel ergens anders op zoek naar eten.

Eventueel kun je ook in een stuk van de tuin waar je geen last van ze hebt opzettelijk voedsel (zoetigheid) neerleggen om ze daarheen te lokken.

(Je merkt het: ik hou niet zo van insecticiden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje. Je schermt je kasje niet ? Met doek bv , zon-scherm-doek dus , of met 'temperzon' ?

 

Deur van de kas 24/24 open laten doe ik ook sinds eergisteren, overdag weid open , nu 's nachts nog op een paar cm. Het vocht in de vroege ochtend is inderdaad stukken minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bladeren met paarse nerven / gloed duidt meestal op een probleem met de opname van fosfor door de plant. Door de lage (nacht)temperatuur kan de plant de fosfor niet opnemen. Het is dus niet nodig om extra fosfor te geven. Als de grondtemperatuur stijgt is het probleem meestal weer opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij een vergelijkbaar probleem. Bij deze een foto:

 

foto-2121181367931810.JPG

 

Ik heb de tomatenplanten vorige week in de kas gezet. Eerst dacht ik dat ik misschien teveel water geef (om de dag; heb er nu een dag langer tussen gelaten: afgelopen zaterdag en zojuist water gegeven), maar het zou dus ook de nachtelijke kou kunnen zijn? Ik wil ook niet de fout maken te weinig water te gaan geven terwijl het een andere oorzaak heeft. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe de onderste bladeren van mijn tomatenplant , leg de plant plat in een geul zodat de wortels dicht bij de oppervlakte blijven, het laatste stuk dat boven de aarde komt zorg ik dat de eerste week ondersteund wordt door stro zodat er geen contact is met de grond , daarna richt de plant zich op en gaat mooi groeien .

Tip: ik geef nooit water dichter dan 20 cm van mijn plant , zo zorg je voor een goed sterk wortelgestel omdat de plant zal zoeken naar het water .

suc6 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BIT

 

Tot voor enkele dagen had ik isolerende folie aan de wanden van de kast hangen, maar die heb ik onlangs weggenomen. Het dak van de kast is in getrommeld glas wat al heel wat zonnestraaltjes afbreekt en de schaduwdoeken liggen binnen handbereik voor wanneer de zon te veel gas zou geven, maar voorlopig is dat waar ik woon ECHT niet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee,oké Dat kan je ook het beste zélf beoordelen. Ik scherm zélf dus wel. Vandaar mijn vraag.

Doe je een update over een week of iets ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...