Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aardbeienland, Tot nu toe 2x geweest En o.a. een plantje dat ik daar toen 6 jaar terug gratis kreeg voor een speurtocht ofzo, heet geleid tot het hele moestuin virus

maar zaaien doe ik puur voor de fun, heb voldoende plantjes. Vorig jaar 24 nieuw plantjes gekocht, nog niet de uitlopertjes geteld. Verder denk nog zo'n 40 andere plantjes die in bakken/overige plekjes staan: Die zijn ouder dan 2 jaar, stonden eerst op de plek waar nu die 24 nieuwe staan.

over aardbeien gesproken.. Heb zojuist besloten om geen witte aardbei te doen, vind ik toch te veel ruimte hier in nemen aangezien het niet een doordragende soort is. Heb maar besloten om wat extra stevia plantjes te nemen

Geplaatst:

Ik heb mijn aardbeien nu in zo een lange bak staan.

maar ze zitten in potgrond voor groente en fruit en er zit korrel bij, voor beter te groeien.

maar nu zie ik dat iedereen overal stro tussen legt enz.

is dat noodzakelijk?

en wat kan er allemaal zoal tussen?

Geplaatst:
Stro is dacht ik vooral om rotten , opspattend zand, etc tegen te gaan. Is naar mijn idee niet zo nood zakelijk, ik gebruik het tenminste nooit. Maar opzich zou het nu met dit koude weer buiten wel handig zijn als de plantjes niet echt beschut zouden staan,

o, ja ze staan gewoon in dat tentje van mij, je weet wel

Geplaatst:

Waarom is dat eigenlijk, dat aardbeiplantjes per 6 worden verkocht? Ik stond gisteren in het tuincentrum te twijfelen of ik ze zou kopen. Ik wil op zich wel aardbeien, maar geen 6 planten! Worden ze per 6 verkocht omdat ze klein blijven misschien? Ik heb het niet gedaan, omdat ze te duur waren en ik niet zeker wist of ze wel tegen vorst konden. Ik kan natuurlijk altijd wat plantjes van de 6 weggeven, dus ik denk er nog even over na.

Geplaatst:

6 plantjes is niet bijzonder veel hoor, je kan ze ruim van elkaar zetten maar dicht op elkaar gaat naar mijn ervaring ook goed. Waarschijnlijk ook per 6 omdat je van 1 plantje niet echt veel aardbeien kan halen! Hoe duur waren ze??

En ze kunnen wel tegen vorst, als ze nog klein zijn tenminste, want dat zijn ze nu normaal gesproken.

Geplaatst:

6 teveel? Je kunt toch nooit teveel aardbeienplantjes hebben?

(ik heb er 120 )

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Waarom is dat eigenlijk, dat aardbeiplantjes per 6 worden verkocht? Ik stond gisteren in het tuincentrum te twijfelen of ik ze zou kopen. Ik wil op zich wel aardbeien, maar geen 6 planten! Worden ze per 6 verkocht omdat ze klein blijven misschien? Ik heb het niet gedaan, omdat ze te duur waren en ik niet zeker wist of ze wel tegen vorst konden. Ik kan natuurlijk altijd wat plantjes van de 6 weggeven, dus ik denk er nog even over na.

Ik heb ze per 1 gekocht, 1 euro voor 1 plantje

Geplaatst:

ik een bed van 10x1.20 (elsanta's)en 1 van 3x1.20(lambada's)

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
6 teveel? Je kunt toch nooit teveel aardbeienplantjes hebben?

(ik heb er 120 )

Ik heb maar een moesbalkon! Als ik 120 aardbeiplantjes zou hebben, zou ik er niet meer bij kunnen gaan zitten om van te genieten

6 plantjes is niet bijzonder veel hoor, je kan ze ruim van elkaar zetten maar dicht op elkaar gaat naar mijn ervaring ook goed. Waarschijnlijk ook per 6 omdat je van 1 plantje niet echt veel aardbeien kan halen! Hoe duur waren ze??

En ze kunnen wel tegen vorst, als ze nog klein zijn tenminste, want dat zijn ze nu normaal gesproken.

Oh dat is mooi. Ze waren 6 euro voor 6 plantjes geloof ik. Maar ik moet ze dus in potten doen op mijn balkon, maar er stond niet bij hoe ver ze uit elkaar geplant moeten worden. Ik gebruik meestal potten van ongeveer 30-35cm doorsnede. Geen idee hoeveel er dan in zouden kunnen.

Geplaatst:

mmmargot,

ik heb mijn aardbeien in 4 hangende manden van ongeveer 35 cm doorsnede. Daar heb ik per mand toch zeker wel 5 plantjes in. Vorig jaar een erg goede opbrengst. De aardbeien en bladeren gaan gewoon lekker naar beneden hangen. Nooit het idee gehand dat ze te dicht op elkaar zaten...

Dus ik denk dat jij er ook wel zoveel in kan doen. Tenzij ik ze natuurlijk veéél te dicht op elkaar heb geplant.

Geplaatst:

Aardbeienplanten worden per 6 verkocht omdat het een aansprekende verpakking is. Leuk een sixpack met een leuk bandje erbij en een leuk foto'tje. Het soort wat verkocht wordt is in 99 van de 100 gevallen Ostara( Doordrager). Dit zou op het bandje moeten staan.

Wat plantafstand betreft: er kunnen ongeveer 5-6 planten op een m². Frambozenaardbei/Ananasaardbei/bosaardbei kunnen wel tot 10 op de m² worden geplant.

In een hangpot/hanging basket hangt het af van de doorsnee en de diepte. Ga uit van ongeveer 3 liter grond per plant. Een aardbeienplant wil nogal veel water gebruiken als hij vol met aardbeien zit.

Vergeet bij een doordrager niet de eerste bloemtrossen te plukken. Dit zijn namelijk zijn oude bloemen van vorig jaar en hij moet eerst nieuwe wortels en blad maken voordat hij gaat produceren. Een doordrager waarbij de bloemen zijn geplukt geeft zeker 2x zoveel als een waarvan de bloemen niet zijn geplukt.

Geeft een doordrager ook regelmatig voeding ( Hoog kalium) want hij moet ook de hele zomer aardbeien geven.

Geplaatst:

@ Erwin: Ik snap niet precies wat je bedoelt met de eerste bloementrossen plukken omdat dat oude bloemen zijn Ik heb dit jaar voor het eerst aardbeienplantjes. Toen ik ze kocht zat er vrijwel geen blad aan. Ook geen bloemen dus. Nu beginnen ze aardig wat groen blad te krijgen. Moet ik nu echt als ik bloemen zie verschijnen, die eraf halen? (het zijn doordragers) Of bedoel je dat je de bloemen eraf moet halen als die er nog van vorig jaar aan zitten?

Geplaatst:

Dat geld enkel voor de type ras die doordragers zijn, die hebben al in aanleg (niet zichtbaar) bloemen van vorig jaar die je best dus weghaald bij nieuwe aanplant.

De gewone type aardbeien hebben geen bloemen in aanleg en hoeven niet geplukt te worden.

Players only love you when they're playing.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...