Ga naar inhoud

Wanneer deze bonen, kool en bieten uitplanten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb een kleine 2 weken terug stambonen (chinese boontjes) gezaaid in plasticbekertjes. Zie onder aan bericht de foto:

1:Wanneer ik kan deze het beste uitplanten? en in de meeste bekertjes heb ik 4/5 zaden gedaan.

2:Is dat te veel om 5 bonen bij elkaar in een rij te plaatsen?

Ik wil zo een rij maken: 0 --- 0 --- 0 --- 0 --- 0 --- 0 --- 0 ( 0 = bekertje met 4/5 plantjes) tussen de bekertjes 10 cm. (die ik vanzelfsprekend met het planten weg haal)

3:Kan dit zo?

img656936401367658897.JPG

Ik heb ook nog zaailingen van rode kool, bloemkool en bieten staan. (nu 3/4 weken oud)

4:Kan ik deze overplanten in plasticbekertjes (van die witte) om ze zo nog wat groter te laten worden?

5:of is het verstandiger om ze in 1x in de vollegrond te plaatsen? (dan kan ik me wel voorstellen bij rode bieten?)

img658055201367658973.JPG

Geplaatst:

Chinesche bonen ongeveer 20 tot 25 planten per vierkante meter. Ik persoonlijk zou de bonen apart planten en in vierkant of een aantal rijen naast elkaar...minimaal 20 cm van elkaar volgens mij voor zover ik mij herinner. Het zijn toch struikboontjes (hotelboontjes)? Ikzelf heb ze altijd op een vierkant staan, mijn schoonvader had ze gewoon in rijen staan. Leuke boontjes trouwens om te kweken, denk dat ik snel nog een zakje ga halen

Maar misschien hebben anderen andere (betere ) ervaringen

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ow en uitplanten of zaaien doe ik bonen meestal eind mei, als de grond lekker warm is en niet zeiknat .

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Hey,

Oke bedankt voor je info Het zijn inderdaad struikboontjes, maar jij plant ze dus per 1 boon om de 20 cm?

Mvg,

Snowie

Geplaatst:

Ik wel maar ik kan je niet zeggen of dit de norm is, ze worden best wel een echt struikje maar ik plant ze dan ook vrij dicht op elkaar. Ik weet dat velen meerdere (princessebonen) bonen per plantgat zaaien dus waarschijnlijk kun je ze zo ook uitplanten denk ik Hebben ze steun aan elkaar. Je hebt nog tijd genoeg om ze te planten en ik weet zeker dat er mensen zullen antwoorden met meer/andere ervaringen dan ik.

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/moestuin/moestuin_detail.asp?id=2132

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Gelijk de boel naar buiten om het te laten afharden. Vriezen gaat het niet meer, dus over een paar dagen kun je de alles buiten uitplanten. De boontjes per 5 bij elkaar laten staan, maar wel 30 cm tussen de groepjes van 5. Mag gerust iets dieper geplant worden, maar niet echt nodig. De bieten zet je ook op 20 cm.

Geplaatst:

Hey Hoekman,

Bedankt voor je info. Nog een vraagje sommige zaailingen en vooral de bieten en rode kool en de bloemkool zijn nog al lang en zijn zeg maar met een kronkel gaan groeien, hoe moet je deze planten?

Geplaatst:

ha Snowie,

De meeste zaailingen kun je wel iets dieper zetten als je ze uitplant, maar bij koolplanten moet je oppassen, omdat de kropvorming vrij laag zit en niet onder de aarde terecht mag komen. Je kunt ze wel gerust tot aan de eerste echte blaadjes in de aarde zetten.

Wat betreft de boontjes: 10 cm van elkaar is echt te kort, dat is meer iets voor de bieten.

Hoe meer bonenplantjes je bij elkaar laat staan, hoe groter de afstand tussen de groepjes. Zelf zou ik niet meer dan drie planten in een groepje zetten en dan ongeveer 30 cm van elkaar in de rij en 40 tussen de rijen. Als je heel weinig ruimte hebt kun je ze natuurlijk dichter op elkaar zetten en zien wat ervan komt. Een paar planten er tussenuit trekken kan altijd nog! Succes!

(en niet vergeten aan het einde van het seizoen een paar rijpe peulen te oogsten zodat je volgend jaar weer nieuw zaad hebt

Geplaatst:

Kool mag gerust wat dieper. Tot aan de eerste blaadjes in de grond. Daar worden de planten alleen maar sterker van en waaien niet zo snel om. Met bieten is het net zo, maar zeker niet overdrijven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...