Fruithapje Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hoi allemaal, Vandaag heb ik 4 frambozenplantjes binnengekregen, maar omdat ze nog zo jong en klein zijn vraag ik mij af of ik ze meteen al buiten kan planten. Is het Misschien beter om ze eerst in een pot te doen? Of kunnen ze meteen al de tuin in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ik heb ze vorige week in de volle grond gezet. Het waren meer wortelstokken die nog uit moesten lopen, maar aan de meeste zitten nu toch echt mooie blaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Wat ik zou doen : Inderdaad oppotten nog 1x, in maatje groter. Eerst dit kluitje laten volzuigen, in de nwe pot met potgrond, ook vol laten zuigen. 2 bladeren wegknippen en enigszins beschut weg zetten. Niet op de volle wind , en niet in de volle zon. Na een dag of wat mogen ze de zon in. Goed water blijven geven , maar ook eens wat laten uitdrogen bijna ( niet helemaal ) , waardoor de wortels goed gestimuleerd worden naar vocht te zoeken. Na een week of 2-3 , of als de nwe pot al sneller gevuld is met wortels, ( onderop even checken ) ook al eerder. En dan uitplanten op de tuin. Niet té veel tuttelen met die dingen, dat bedoel ik niet , maar aan de andere kant zijn het best snelgroeiende en in deze fase ook best tere dingen ( groot blad , weinig wortels ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Ik zou ze niet direct in de volle grond planten. P9, P11 of misschien C2 en dan op de pot water geven, niet op het gewas. Misschien in een onverwarmde kas afharden? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Bedankt voor het advies, ze staan nu in een potje. Wat mij gisteren opviel toen ik de plantjes in de potjes zette, was dat een paar bladeren aan elkaar gegroeit / misvormd waren. Is dit normaal? (Of is dit het mozaiekvirus?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Hoewel klein zien ze er gezond uit, zou me niet te druk maken. Zijn het bijzondere rasjes? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Hoewel klein zien ze er gezond uit, zou me niet te druk maken. Zijn het bijzondere rasjes?Ik weet niet welke rassen jij bijzonder vindt. Deze 4 plantjes zijn van de rassen Valentina, Kwanza, Kweli en Imara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Leuk hoor! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Zeker leuk. Hoe kom je er aan ? @ Frank ? Waarom nog in een koude kas ? Afharden: ja , maar ook nog deels binnen ? Het is bij mij echt snikheet in de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Afdakje/buiten de wind of wat dan ook. Ziet er nog breekbaar uit op het moment; daarom. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 @Bit: van kwekerij de westerbouwing. Ik ga de plantjes in de serre zetten en als het niet te hard waait zet ik ze buiten op een beschutte plek neer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts