Art Vandelay Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Na een heftige regenbui begint de boel nu een beetje te schimmelen bij de stam en de grond daar vlak omheen. De humus heb ik daar weggehaald zodat de het vocht kan verdampen (ja dom, had daar nooit vlakbij de stam kokossnippers moeten strooien) en ik zal heel erg oppassen met water geven voortaan (ver van de stam). Moet ik voor de rest nog wat doen? Het beetje schimmel (echt een puntje) heb ik weggehaald bij de stam, en de plant lijkt gezond voor de rest. Moet ik bij nieuwe planten perliet ipv vermiculiet gebruiken? Ik heb bij deze eerste wel teveel tuinturf gedaan, voortaan doe ik alleen kokospotgrond. Binnenkort moet ik nog een vochtminnende plant (kiwi) planten, en ik dacht aan 1/3 kokospotgrond - 1/3 vermiculiet - 1/3 compost. Kan ik beter wat vermiculiet vervangen door perliet voor meer drainage? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hoi. Is dat in de volle grond , in een bak of in een pot ? Maakt nogal veel uit. Overigens kan een zwarte bes heel wat hebben hoor , die gaat niet zomaar dood ofzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Haha, ja daarom heb ik hem ook. Hij zit in een pot van 50cm diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Ga ik er vanuit dat de drainage verder goed geregeld is. Kan er niet echt veel aan de hand zijn. Misschien wil je een foto plaatsen , mocht het erger worden of niet weg gaan. Staat de plant al een tijd in die pot, zou je wat mest mogen geven. Je grondmengsel is van zich niet echt voedselrijk he ? Is de struik nog niet te groot, is die 50cm doorsnede wel voldoende voorlopig kwa ruimte, niet kwa mest.. Kiwi ( ik zou overigens ook een deel potgrond geven, eigenlijk ook bij de zwarte bes ) wel meer mesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Potgrond? Voor voedingsstoffen? Zwarte bes zit in Potgrond/Cocos/turf/vermiculiet. Iets van 1/4 van elk dus idd niet voedselrijk. Kiwi wordt denk ik MM Compost/Cocos/Vermiculiet 1/3 elk. Hij staat er pas een paar maanden. Dus ik moet compost bij de bes doen?En ik denk dat 50cm voor de eerstvolgende paar jaar wel genoeg is. Het ding begint te bloeien en hij verzuipt nog in die pot terwijl ik hem nog moet snoeien in de winter. Het ziet er nu nog allemaal prima uit, maar de grond is best wel beschimmeld. Geen dikke laag maar kleine stukjes. Stam had echt naaldprikken van schimmel en die gingen er zo af. Wel is de grond en stam onder de grond wel erg vochtig. Ik denk dat ik het beste rond de plant wat compost kan doen zodat regen weg van de stam stroomt en dat ie ook nog voedingsstoffen erbij krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Als je de zwarte bes nog niet lang hebt ( en het dus een jonge struik is ) , hoef je die zwarte bes écht niet komende winter al te snoeien hoor ! Lekker laten gaan eerst een jaar of 2 , 3. Kun je wellicht es een foto plaatsen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 14, 2013 Author Share Posted May 14, 2013 Heb gelezen dat het oude hout (waar vruchten ontwikkeld zijn) tot 2 bladknoppen moeten worden gesnoeid omdat het beste fruit zich vormt op het hout van vorig jaar. Kan geen foto's plaatsen omdat ik geen mobiel/fototoestel heb. iig bedankt, nu maak ik me niet meer zo'n zorgen. Ik snap dat het wel een sterke plant is maar ooit eens wat planten verloren door schimmel dus dan raak ik meteen in paniek als ik ook maar een beetje zie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Op zich is dat wel waar wat je gelezen hebt ( we gaan nu off-topic ), maar een toch echt jonge plant moet je eerst maar eens een paar jaar zich laten ontwikkelen. Is het een beetje een echt struik geworden , kan je die snoei gaan toepassen ja. Wat ik overigens doe, is nog nét even wat simpeler. De struik mooi open houden door elk jaar tijdens de oogst de 3 oudste takken echt diep gewoon helemaal weg te snoeien. Zo hou je de plant productief met volop jong hout. 1 en 2 jarig hout. misschien 1 tak 3 jarig. Ouder moet je de takken niet laten worden. Meeste mensen , en dat is echt sonde, snoeien nauwelijks of helemaal niet, vaak uit angst of uit angst voor verlies aan oogst. Hetgeen echter het tegendeel inhoudt als je wél snoeit. Bessen worden ook van beter kwaliteit trouwens en bekomen meer zon ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Heb hem nog ff goed bekeken en ik vind dat "beste oogst op 1 jarig hout" toch vreemd. Heb 5 takken (toch redelijk dik hout) en slechts 3 hebben bloemknoppen (die nu bijna gaan bloeien). Die 2 met niks lijkt alsof het jonger hout is, en de takken die nu dit jaar erbij zijn gekomen zijn van die dunne groene sprietjes. Dus het is iig niet te jong hout (1+ jaar oud) en het lijkt dunner en jonger dan de takken die wel gaan bloeien dus te oud zijn ze ook niet. Echt vreemd, tenzij jong hout veel later pas bloeit. En het is ook een beetje tegenstrijdig, die struiken. Normaal bij bomen is het dikste hout het productiefste, en dat is ook logisch dus zou je snel denken dat het oudste hout juist niet gesnoeid mag worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Je mag een bessenstruik niet vergelijken met een boom. Overigens is het in de vruchtbomen ( appel , peer enz ) óók het geval dat oud vruchthout op een gegeven moment wordt weggesnoeid omdat het afgedragen is. Maar goed. Een bessenstruik is geen boom. Een zwarte bes , maar ook een rode en witte, maar zeker een zwarte, wordt een echt forse struik, als je niks snoeit. Dag wordt dat wel een stronk van 20 of meer takken met bijna polsdikke takken. Zo'n struik verouderd, raakt minder productief en gaat achteruit in gezondheid en heeft dan op een gegeven moment zijn productiefste jaren gehad. Jong houden , open houden ( bezonning en wind in de struik ) is het devies. Jong hout is het productiefst. Niet het eenjarig hout, maar het 2 jarig hout. 3 jarig hout ook nog wel , maar daarna neemt het snel af. Diep wegsnoeien en laten vervangen door een jonge nieuwe frisse tak vanuit de basis. Maar nogmaals. Niet gelijk bij jouw struik. Laat eerst een paar jaar gaan. En kan je geen foto laten zien ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Ik dacht dat fruitbomen voornamelijk gesnoeid werden voor licht en openheid. Kan geen foto's plaatsen omdat ik geen mobiel/fototoestel heb. Hoe dan ook, dat 1 jarige takken aanhouden en ouder wegsnoeien wat vruchten gehad heeft wegsnoeien klopt dus niet. Terwijl dat dat dus wel overal beschreven wordt. Bijv mcginnes ribes growers guide:Immediately after planting, if the plants have not been pruned before shipping, each branch should be pruned back to two buds showing above soil level. None of the branches should be left in place to bear fruit for they will compete with the new shoots for nutrients and water. Such competition will delay the development of the bushes. en Blackcurrants bear more and better quality fruit on the previous season’s growth. When the bushes are fully-grown, they should be pruned every year to prevent the accumulation of too much old wood and encourage the production of strong new growth. With this objective, prune back three or four of the oldest branches to strong new growth or, in their absence, to the base. In any event, all old unproductive wood should be removed to ground level. Wood becomes unproductive when new growth is short and weak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Nu ja. Ik zie geen discrepantie met hetgeen ik schreef. Zeker de 2e; die zegt ongeveer hetzelfde wat ik je probeer uit te leggen. Die 1e is ook waar. Engelsen zijn wat meer rigide in de opvattingen. Geen hond die hier op een tuincentrum een plant koopt, en gelijk alle bloei er uit knipt bij het in de tuin poten. Toch is dat beter. Geen hond die een fruitstruik bijna kaalsnoeit na poten , of een roos. Toch kan dat beter zijn. Dat 1e artikel praat dan echter wel over "bare-root-stock" wat je dan poot.Wij hebben het over in pot opgekweekt spul. Of in ieder geval , wat al een tijdje in die pot staat. En dat maakt het verschil. Ik kocht van de week een mooie roos ( goed te vergelijken met fruit ) Deze roos had al de aanleg van een aantal knoppen. Bij het uit de pot halen en poten van de roos, heb ik alles er uit weg gesnoeid. En dan ook nog eens een roos die maar 1x per jaar bloeit. Geen bloei dus dit jaar. Maar Tja, wat wil ik ? Ik wil dat de roos goed aanslaat, goede scheuten gaat maken nu, voor een goede start op zijn nieuwe plek. Ik ga voor de lange termijn. Dat is tuinieren. Vorig jaar heb ik mijn bessenstruiken na poten ( in pot gekocht ) bijna leeg gesnoeid. alles aan bloei er uit. Blad laten zitten , maar ook daar snoei ik dan vaak nog in. Ik koop ahw wortel. Ik heb niks aan het 1e jaar. Dat wéét ik. En dit jaar heb ik mooie struiken. Ook de fruitbomen hoor , appel en peer. De peer, daar haal ik dit jaar nóg het grootste deel van de vruchtzetting uit weg ( is al gebeurd ) Boompje is nog te klein , ik ben nog aan het vormen: ik ga voor de groei en de vorm nu. Niks vruchten ( ik laat er wel 1 of 2 of 3 zitten , kan dat niet laten natuurlijk ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Ja, ik kan het eigenlijk ook niet laten . Ik heb nu meer een "test" plantje dus het is geen gigantische ramp als deze niet super aanslaat. Ik wil dit jaar alleen zien of hij met relatief veel schaduw nog bessen kan rijpen. Het was best wel een grote plant toen ik hem kocht (50+cm hoog enkel de takken). Nu zitten er al vrij lang een hap knoppen aan een aantal stronken, en op elke tak zitten nieuwe takken van minimaal 20cm lang. Kan ik toch beter het grootste gedeelte van de knoppen nog verwijderen en een maar 1 tros bessen laten rijpen? Of is het niet zo erg als de plant niet meer zo'n ukkie is? Trouwens gekocht in een kleine kweekpot bij het tuincentrum, meteen in een grote 50cm diameter pot gedaan (was begin maart...). Als ik bare root stekken ga kopen, moet ik dan dan ook de takken snoeien? Tot 2 knoppen? Of hoef ik alleen bloei te snoeien het eerste jaar? Edit: En blad moet je ook snoeien? Deze hangt echt helemaal vol met bladeren (het hele balkon ruikt nu naar die plant). Dacht juist dat hij daar energie uit haalde voor groei. Hoeveel moet ik dan ongeveer weghalen? En kan ik beter de oudere bladeren snoeien of de jonge blaadjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Nee hoor. De blaadjes hoef je niet weg te halen. Gaat allemaal helemaal goed. Zwarte bes kan veel aan. Dat bovengronds snoeien ging dan over andere struiken , rozen , druif, van alles. Deze gewoon lekker laten groeien , niks snoeien , 2 jaar lang, en dan eens gaan denken aan een oude tak weghalen , of 2 of 3. Zie eerder bericht.Ook de vruchten kan je laten zitten, maar zou ik dus niet doen, ik zou nu kiezen voor groei en vorming van de struik. Volgend jaar de 1e oogst. Of nu een heel klein beetje. Zie eerder bericht. Wil je tóch wat snoeien, omdat je gewoon wat te doen wil hebben ( dat lijkt me toch sterk ? is niet echt de beste aanleiding om in planten te gaan snoeien ) , dan wat uit het centrum halen , om de struik wat open te houden , ivm schimmels / ziektes. Waar een zwarte bes overigens niet veel last van zal hebben zo gauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Dan snoei ik er morgen wat bloemen af idd. Niet om wat te doen te hebben (heb genoeg te doen, hoewel dat pinksteren erg kut valt nu, altijd als het niet uitkomt ipv wanneer je denkt "Ah lekker lang weekend") maar voor meer groei als het zoveel uitmaakt. Maar ik ga er zeker geen takken of bladeren afhalen als dat niet hoeft. Bedankt voor alle hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 graag gedaan, daar hebben we dit forum voor. Je kan er altijd later op terugkomen, zelfs met een jaar nog weer.grtz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Ik dacht eerst dat de bloemen nog moesten openen...Maar na ff goed gekeken te hebben waren het dus al lang bloemen, sommigen waren al uitgedroogd. Wat een lullige bloemetjes, zeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Whahaha. Ja. Absoluut ( erg mooi bloemetje trouwens van dichtbij ) : om de bloemen hoef je die struik niet te nemen nee. hahahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts