Fidel1be Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Mijn vriendin heeft een plantje gekocht van de meloen sweet granite, die het in onze koude streken, als de zon wat wil meewerken deze zomer, eventueel goed kan doen. Blijkt een Cantaloupe te zijn. Ik wil hem liggend in volle grond planten binnen een paar weken, op een verhoogde bergje met tuingrond + compost waar hij veel zon heeft. Nu zie ik evenwel in mijn moestuinbijbel dat Dhr. De Kinder aangeeft dat een liggende meloen getopt moet worden. Op sommige sites van zaadverkopers staat dan weer dat je er net af moet blijven, en de plant gewoon moet laten groeien. Dus nu ben ik in dubio. Iemand ervaring met teelt in volle grond van deze of een vergelijkbare soort? Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Niemand? Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Misschien heb je iets aan deze link. De jouwe staat er niet bij, maar wel een heel aantal andere die het in kikkerlandjes goed doen.... http://www.fruitlent.nl/meloenen.htmlof deze:http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/meloen/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 meloen-t8158-10.htmlHierin had ik ook enkele vragen over meloen. Ik heb zelf ook nu 7 canteloupe plantjes, voor het eerst dat ik meloen probeer.Wordt met 'toppen' gewoon de stengel afknippen bedoeld dan?Ik probeer ook maar iets. Bij mijn grootste plant heb ik al 2 gele bloemetjes.Ik heb ze net uit de kas gehaald, maar staan nog steeds ´achter glas´ zoals je kunt zien: Ik ga er ook wat in de volle grond planten, en dan maak ik daar een plastic tunnel overheen.In de volle grond laat ik de plant over de grond kruipen, op de foto laat ik klimmen.Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 In het engels is er genoeg over te vinden:http://www.harvesttotable.com/2009/03/how_to_grow_muskmelon_or_canta/ Ikzelf ehb er geen ervaring mee, meloenen zijn planten die zoveel verzorging benodigen, die tijd heb ik meestal niet en ik ben de enigste die ze eet ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Meloen blijkt dus vanwege de moeilijkheidsgraad een nobele onbekende te zijn. Ik hou best wel van een uitdaging, dus proberen maar. Alvast bedankt voor de reacties en de links. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts