Jump to content

Hoe wortelstokken artisjok planten?

pepper

Recommended Posts

Ah, die heb ik dit jaar verplaatst (planten van vorig jaar) en ik vond dat meer een soort penwortels dus ik zou zeggen verticaal de grond in. Dus rechtop en niet liggend.

Plaats anders even een foto.

Edit: ik heb ze dus verticaal gepoot en die lopen prima uit

Heb je ze lang geleden gepoot?

Zo ja, dan zou je het er ook op kunnen wagen en ze laten zitten. Grote kans dat ze de weg naar boven toch wel vinden. Zeker als het mooie dikke wortels waren en ze niet heel erg diep zitten.

Als je ze nog maar net gepoot hebt dan kun je ze er natuurlijk nog even uit halen.

Wel leuk hoor artisjokken. Ik vind het prachtige planten en de bloemen zijn heerlijk, en als je er nog een paar laat staan om te bloeien dan is dat ook heel mooi! Ze hebben wel flink wat ruimte nodig.

Dan zou ik het idd nog even veranderen. Ik heb ze rechtopstaand gepoot met de bovenkant van de wortel net onder de grond (1 a 2 cm). Als je wilt dat ik nog even "meekijk" plaats dan idd even een foto.

Hmm ja ik snap wel dat je dit wortelstokken noemt. Ziet er ook wel beetje zo uit.

Maar als je goed kijkt zie je dat ze toch rechtop gepoot moeten worden.

De kant met de uitloper moet boven en dan wijzen de zijwortels schuin naar beneden.

Op de bovenste foto is het goed te zien. Links zit de top met uitloper (blad) en rechts zie je de zijwortels.

Ja hoor hoeft niet diep. De wortel gaat zelf al diep. Dus de bovenkant van de wortel 1 a 2 cm onder de grond en als die uitlopers bovenaan al langer zijn dan steken die dus al wat boven de grond.

Succes!