Danuta Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Dit zijn allemaal recepten voor in het zuur gelegde groentes die enige tijd houdbaar zijn in de koelkast. Simpel voedsel voor zaken uit de tuin, ongeveer 14 dagen houdbaar in de koelkast. Heerlijk bij salades, op broodjes met kaas, vlees etc.....of bij een oriental maaltijd. Vietnamese zure groentes. 200 gr komkommer julliene gesn.450 gr rettich geschild, julliene gesn.450 gr peen geschild, julliene gesn.2 tl zout240 ml rijstazijn240 ml suiker (let op, ml!)240 ml water (let op, ml!) De julliene dikte is gewoon wat je graag wilt, eet. 3 tot 5 mm geeft een lekkere crunch, dunner wordt sneller wat 'soepeler zeg maar.. Werk met 'droge' groentes, dus eventueel nog met een stukje keukendoek het vocht er af deppen. Alles in een pot doen.Zout, rijstazijn, suiker en water vermengen en roeren totdat alle suiker en zout is opgelost, nu in de pot gieten. Alle groentes moeten onder staan, deksel er op en weg zetten in de koelkast. Minimaal 24 uur wachten, beste smaak, na 4 a 5 dagen. Morgen het volgende, ingelegde komkommer MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Leuk idee, ik volg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Oke volgende, Dille komkommerschijven. Recept Bobby Flay van One perfect bite. Je kunt hier vooral kleine smalle maar ook grote komkommers voor gebruiken, pick your choise ) Ingredients:180 ml witte azijn2 a 3 EL suiker *2 tl zeezoutHalve tl mosterdzaadHalve tl korianderzaadHalve TL dillezaad240 ml heet water450 gr komkommerschijven6 a 7 EL gorf gehakte verse dille1 a 2 teentjes knoflook grof gehakt Hoge smalle pot, liefst met schroefdeksel, met een inhoud van 1 liter ongeveer Combineer azijn, suiker, zout, mosterdzaad, korianderzaad, dillezaad en overgiet met het hete water (net van de kook af). Roeren totdat zout en suiker zijn opgelost, af laten koelen tot kamertemperatuur. In een schaal combineer de komkommerschijven, knoflook en dille, even omgoeien ) Nu voeg de vloeistof met de kruiden toe, roer om, leg er een bordje op zodat de komkommerschijven onder het vocht blijven, plastikfolie erover en zet dit voor de nacht in de koelkast, als het kan nog 1 of 2 keer roeren. Plaats de volgende morgen de mix in een pot en sluit goed af met een luchtdicht deksel. Houdbaar tot 2 weken (als het dat haalt......) * een EL is een specifieke maat net als TL, sommige mensen denken dat dat soeplepel etc is maar dat is niet zo, 1 TL is 5 ml en een EL is 15 ml. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Hier maakt men nogal graag zaken in in zuur, sperziebonen eet men practisch alleen maar ingemaakt in zuur, rode kool, mais enz...ik krijg nog wel eens huisrecepten, iemand interesse dat ik daar ook een lijntje over aanmaak? Misschien dat anderen daar ook hun in het zuur ingelegde zaken aan toe kunnen voegen? Ik bedoel dus recepten die langer houdbaar zijn dan 2 weken ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Ik ben een fan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Ik ben voor,lekker voor bij een rijsttafel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Nu ben ik toch al bezig met bietjes in een ander draadje dan hier ook maar eentje ) Bietjes koken, net beetgaar en schil etc verwijderen, snijden heel, in stukken, wedges, plakken of blokjes..what you want ) 1 deel water op 1 deel appelciderazijn, 1 deel suiker (ML maten!) en een paar knoflookteentjes. Water, azijn en suiker aan de kook brengen, knoflook toevoegen en op een laag pitje 5 minuten koken...van het vuur af halen en af laten koelen. Bietjes in potten, opvullen met het vocht, afsluiten en minstens een week laten trekken......lang houdbaar in de koelkast, minstens een maand of 2. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Wat is een ML maat? Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Hi Teepot. Daar bedoel ik mee dat als je 500 ml water gebruikt, 500 ml azijn, de suiker ook in ml wordt gemeten dus een halve liter suiker....hier gaat het dus niet om gewicht ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Het enige dat ik tot nu toe in zuur heb ingemaakt is komkommer. Super gemakkelijk recept en naar eigen smaak aan te passen. Aan exacte hoeveelheden doe ik niet, het hangt ook erg af vd maat komkommer. Vorig jaar had ik vrij kleine, het jaar daarvoor hele lange, dus ik 'doe maar wat'. 1 of 2 komkommers wassen en in blokjes snijden.Pan op zetten met 1 deel water en 1 deel azijn, 2 eetlepels suiker toevoegen. Als de suiker is opgelost, proeven of de smaak naar je zin is. In koekenpan sjalotjes heel zacht fruiten en fijn gesneden peper toevoegen (of 2, of 3, of 4 ) en een beetje koenjit, evt wat mosterdzaadjes Goed schoongemaakte potten klaar zetten.Komkommer hierover verdelen, niet al te vol, zodat het mengsel wel onder komt te staan.Dan ui/peper over de potten verdelen en als laatste de hete azijn.Potten goed sluiten. Deze komkommer is minimaal één jaar houdbaar (staat bij ons in de kelder). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Doe je dit in van die weckpotten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 @ Wilmer, ik gebruik potten met een schroefdeksel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Voor koelkastzuur kun je gewoon iedere pot gebruiken aangezien er geen vacuüm opgebouwd wordt of dat er verhit moet worde. Het is dan ook niet zo lang houdbaar als geweckt natuurlijk. Ik gebruik zelf potten met schroefdeksels hiervoor ( die je trouwens ook voor wecken kunt gebruiken) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Maar moeten die dingen nou in de koelkast of niet?Ik ben los gegaan op verschillende soorten courgettes, dus dat gaat straks natuurlijk helemaal mis en dan zitten de vriezer en de koelkast vol, dus lijkt in zuur stoppen me wel wat, maar dan dus niet in de koelkast. Of is wecken dan de enige andere optie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hoi Wilmer, zoals ik komkommer inmaak (zie hierboven) zou je ook courgettes in kunnen maken.Laatst heb ik een potje open gemaakt en gegeten van 2 jaar geleden, was helemaal goed.Staat in de kelder, dus op een koele donkere plek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Je kunt op zuur zetten, koelkastzuur en wecken-inmaken.... Wil je langere tijd er over beschikken (afgesloten) dan op zuur zetten is de beste manier. Dit is het bewaren van groentes die worden opgegoten met een heet azijn/suiker mengsel, eventueel met kruiden, dan dichtgeschroefd worden. Het zuurzoetmengsel zorgt voor een lange houdbaarheid. Koelkastzuur maakt gebruikt van een mengsel van een kleiner deel zuur en zoet en meer water (minder intens maar vaker meer gekruid) en afhankelijk van de toegevoegde zuurzoethoeveelheid kortere tijd houdbaar in de koelkast (vandaar de naam) vergelijkbaar met een pot op zure bommen die je geopend hebt en dan in de koelkast meot bewaren tot ie op is ) Wecken is inmaken met water en eventueel wat toevoegingen en daarna de potten gesloten langdurig verhit worden om lange tijd te kunnen bewaren.....doordat de bacterien en schimmels worden gedood en de afsluiting is de defensie tegen een nieuwe besmetting. Mits goed gedaan zeer lange houdbaarheid. Je kunt ook bvb koelkastzuur wecken natuurlijk, dan krijg je een iets verandering van structuur van de gebruikte groentes maar wordt dan net zo lang houdbaar als normaal geweckte groentes... Potten met schroefdeksel totaal ondergedompeld wecken, stortglazen met rubber en geklemd deksel max 3 vierde van de hoogte van het glas in het water.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 k val nu in het onderwerp, grote interesse, aangezien ik geen vriezer heb. Kan je een recept voor bonen op zuur geven met lange houdbaarheidsdatum? (please) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 Hi Jasmin, wat voor bonen, witte (bruine etc) bonen of princesse en spekbonen en aanverwanten ? Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Spercieboon of pronkboon Ik was ook van plan bonen te fermenteren. Heb jij daar ook ervaring mee? Laatst zuurkool gemaakt, en dan was een goed succes. Vandaar. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Ik zal vandaag even zoeken naar een paar goede recepten die ik hier heb, bonen fermenteren heb ik geen ervaring mee, lust zelf ook geen tahoe of tofu etc ) Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Klinkt goed, die ga ik zeker eens proberen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts